2014-02-09, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis457
Titta vad jag hitta

http://i59.tinypic.com/2efhw0x.jpg

Finns ett flertal sådana för hela 2011 - konstigt, Jonas som nolltaxerade 2011? ..och det s k org.nr. finns inte

Jodå, men det är inte ett "org.nr" det är ett personnr. för att vara exakt, Jonas Hägers personnr.
bankkontot är således ett personkonto.
Med andra ord så fakturerade Häger för annonsering och pengarna gick rätt in på hans konto..

Har vi något som pekar på att Häger haft en enskild firma vid denna tid (eller framförallt, hade han F-skattsedel vid tidpunkten)

Jag ifrågasatte just hur de hanterat annonsintäkter i "företagsskvallertråden".
Senast redigerad av rhdf 2014-02-09 kl. 16:41.
Citera
2014-02-09, 16:48
Medlem
Nemesis457s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Jodå, men det är inte ett "org.nr" det är ett personnr. för att vara exakt, Jonas Hägers personnr.
bankkontot är således ett personkonto.
Med andra ord så fakturerade Häger för annonsering och pengarna gick rätt in på hans konto..

Har vi något som pekar på att Häger haft en enskild firma vid denna tid (eller framförallt, hade han F-skattsedel vid tidpunkten)

Jag ifrågasatte just hur de hanterat annonsintäkter i "företagsskvallertråden".

Kan inte hitta att han haft registrerad enskild firma. Men man kan ju bedriva näringsverksamhet utan att vara registrerad dock, men lite ovanligt. F-skatt får kollas med skatteverket imorgon
Troligtvis inte, utan som du skrev - pengar rakt ned i fickan lär det vara. Gäller detta alla annonsörer på TSR så blir det ju en peng...
Citera
2014-02-09, 16:55
Medlem
Citat:
Kan inte hitta att han haft registrerad enskild firma. Men man kan ju bedriva näringsverksamhet utan att vara registrerad dock, men lite ovanligt. F-skatt får kollas med skatteverket imorgon
Troligtvis inte, utan som du skrev - pengar rakt ned i fickan lär det vara. Gäller detta alla annonsörer på TSR så blir det ju en peng...

Det här är en som en dålig fars...

Grovt skattefifflande individ med visst intresse av droger samt ett umgänge av ungefär samma kaliber ihop med en advokat som inte kan ha alla hemma och som samtidigt själv har en massa konstiga affärer för sig låter advokaten hålla en presskonferens om en mycket undermålig tjänst som även en komplett idiot kan lista ut kommer att få duktigt med stryk när den lanseras.

De har ju f-n inte gjort rätt någonstans...
Citera
2014-02-09, 17:26
Medlem
Vår käre (o-)ansvarige utgivare tycks fortfarande vara försvunnen. Får jag tid tänker jag göra en sammanställning med alla hans fiffel och tipsa ansvariga myndigheter, snyggt och tydligt, bara för dem att kontrollera allt.

Skatteverket har en funktion för att lämna tips om skattefusk och jag uppmanar alla trådläsare att använda sig av den! Tipsar tillräckligt många kan de säkert få för sig att kolla lite närmare på honom.

Kanske skulle man upplysa Polisen om Hägerns knarkintresse och innehav av olaglig radiostörningsutrustning också?
Senast redigerad av Democrazy 2014-02-09 kl. 17:30.
Citera
2014-02-09, 17:26
Medlem
Citat:
Men man kan ju bedriva näringsverksamhet utan att vara registrerad dock, men lite ovanligt.
Jo, det finns väl nån variant för folk som drar in lite småpengar på sin hobby http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/inkomster/hobby.4.58d555751259e4d661680003940.html

Gissningvis faller inte månadsvis fakturering av annonsering för runt 5000 ex moms under detta

Sammanfattningsvis:
Enligt den där fakturan så skall alltså Häger haft en enskild firma med F-skatt runt 2011.
Det borde inte vara allt för svårt att kontrollera
Senast redigerad av rhdf 2014-02-09 kl. 17:33.
Citera
2014-02-09, 17:44
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Det här är en som en dålig fars...

Grovt skattefifflande individ med visst intresse av droger samt ett umgänge av ungefär samma kaliber ihop med en advokat som inte kan ha alla hemma och som samtidigt själv har en massa konstiga affärer för sig låter advokaten hålla en presskonferens om en mycket undermålig tjänst som även en komplett idiot kan lista ut kommer att få duktigt med stryk när den lanseras.

De har ju f-n inte gjort rätt någonstans...

Inte ens en fars, det blev en svensk buskis, bäst var igår när Expressen dödade sin egen artikel när ip-loggarna dök upp här, Drevefjell eller var nu info-tjuven heter gick på en fin mina.
Jag har noterat nya "medlemmer" som direkt poppat upp här för att göra reklam för en annan site, känns lite som dårarna bakom OG vädrat morgonluft och tankat hem zip-filen med p-nummer för "eget bruk".
Ni har nog lyckats skrämma upp och väcka hela sveriges bluff-elit, där en del undrar hur dom ska kunna tjäna på detta medan andra nu gör allt för att städa bort spåren som ligger kvar.

Lite musik till arbetet med grävandet....
http://www.youtube.com/watch?v=_WxfjWnuEno
Citera
2014-02-09, 17:58
Medlem
Wiseguys avatar
Citat:
Tänk efter innan du kommenterar
Fakturan är skriven av en enskild firma (jag tvivlar dock på att det fanns f-skatt), som enskild firma så finns ingen skillnad på firmans ekonomi och din personliga.
Det går alltså inte ihop med att Jonas nolltaxerar samma år.
Jodå, nog tänker jag efter innan jag kommenterar nog!

Frågan är bara hur mycket DU kan om företagande?

Du menar alltså att man som enskild näringsidkare inte får dra av för kostnader i näringsverksamheten?
Åfan, i så fall har jag i alla år som verksam företagare gjort allt olagligt då, eftersom jag drar av alla kostnader, och ser till att det inte blir så mycket vinst kvar=så låg skatt som möjligt!
Bara 2013 hade jag avdrag där jag till och med hade mer utgifter än inkomster!
Citera
2014-02-09, 18:10
Medlem
Nemesis457s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiseguy

Du menar alltså att man som enskild näringsidkare inte får dra av för kostnader i näringsverksamheten?
Åfan, i så fall har jag i alla år som verksam företagare gjort allt olagligt då, eftersom jag drar av alla kostnader, och ser till att det inte blir så mycket vinst kvar=så låg skatt som möjligt!

Naturligtvis får du dra av kostnader, men du måste ju fortfarande redovisa - eller hur?
Citera
2014-02-09, 18:14
Medlem
Citat:

Privat boende är inte avdragsgillt, eller mat, eller privata resor o.s.v. D.v.s. hur du än drar av pengar måste du få ut 100.000 - 200.000 efter skatt beroende på hur dina utgifter ser ut för att klara av basic utgifter. Hur du än trixar med överskott av näringsverksamhet, inkomst av tjänst etc. kommer du inte ifrån att de pengarna ska finnas och vara skattade.

Men, prova du att deklarera 0 eller stora avdrag år på år och för litet "löneuttag" så ska du se att risken för skatterevision ökar betänkligt - och jag har än inte varit med om någon som blivit "nedtaxerad" när Skatteverket sätter tänderna i din näringsverksamhet. De som har tur/skött sig exemplariskt kommer undan med +-0 men väldigt många blir upptaxerade. Dessutom ligger man farligt till för 40% skattetillägg också då...
Citera
2014-02-09, 18:18
Medlem
Citat:

Du har fullständigt rätt, om man förutsätter att JH hade en enskild firma vid tillfället.
Det finns inget som klart visar att så var fallet, dock kommer vi gissningvis få veta det inom kort
Citera
2014-02-09, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Du har fullständigt rätt, om man förutsätter att JH hade en enskild firma vid tillfället.
Det finns inget som klart visar att så var fallet, dock kommer vi gissningvis få veta det inom kort

Vid research avseende deras engagemang (se företagsskvaller-tråden) har jag fått historiska engagemang från Bolagsverket avseende de flesta inblandade. Såvida Bolagsverket inte nyss infört nya rutiner (kollade dokumentation jag fått av dem avseende andra individer) så ska det stå "Enskild Näringsidkare" för de enskilda firmor man har eller har haft i dessa utdrag.

På Herr Häger finns _inga_ engagemang markerade som enskild näringsidkare, däremot som kommanditdelägare / bolagsman i ett antal kommanditbolag (samt ledamot i Lexbase + Vivalto)
Citera
2014-02-09, 19:13
Medlem
Wiseguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Vid research avseende deras engagemang (se företagsskvaller-tråden) har jag fått historiska engagemang från Bolagsverket avseende de flesta inblandade. Såvida Bolagsverket inte nyss infört nya rutiner (kollade dokumentation jag fått av dem avseende andra individer) så ska det stå "Enskild Näringsidkare" för de enskilda firmor man har eller har haft i dessa utdrag.

På Herr Häger finns _inga_ engagemang markerade som enskild näringsidkare, däremot som kommanditdelägare / bolagsman i ett antal kommanditbolag (samt ledamot i Lexbase + Vivalto)
Som enskild näringsidkare behöver man inte ha företaget/verksamheten registrerad hos Bolagsverket, utan det räcker att du är momsregistrerad och i vissa fall (åtminstone tjänsteföretag) är godkänd för F-skatt (alternativt FA-skatt) hos Skatteverket.

Jag själv. för att ta ett exempel, är sedan ett par år endast reggad hos Skatteverket med F-skatt och moms, men tidigare har jag drivit både enskild firma och olika bolag och reggats hos Bolagsverket också.
Men när det gäller reggning hos Bolagsverket i en enskild firma så är det främst för att skydda ett speciellt företagsnamn, så den viktiga delen är som sagt att allt står rätt till med moms och i förekommande fall F-skatt.

(F-skatt behövs egentligen endast om man bedriver tjänsteverksamhet. Driver man tex en kiosk så behöver man inte F-skatt. Dock skall man ju bokföra och redovisa i vanlig ordning!)
Senast redigerad av Wiseguy 2014-02-09 kl. 19:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in