2014-02-08, 18:27
Medlem
Hej!

Jag söker ett jaktställ som är till för de som inte sitter och fryser utan just till den aktive hundföraren.
Har tittat på b.la. http://www.engelsons.se/set-priser/setpris-orsa Angående camo eller ej, hur viktigt tror ni det är till t.ex. trädskällarjakt och älgjakten att just kläderna är av "camo färg"?

Säg gärna vad ni själva har för jaktställ och ge mig rekommendationer!
Citera
2014-02-08, 19:44
Medlem
ekerilars avatar
Vid trädskällarjakt är det viktigt att vara kamoflerad, själv använder jag i början av säsongen en träningsoverall med Engelsons överdragskamoflage över. Senare på säsongen byter jag till en rysk fältuniform alternativt BDU-kläder i "Tiger stripe" När snön kommer byter jag till dubbla underställ med Engelsons vinterkamoflage över.

Eftersom älgen är färgblind och älgjakten oftast bedrivs som gemensamhetsjakt, är det direkt olämpligt att vara kamoflerad. Jag använder m/59 byxor med huggarblus, alternativt en röd anorak på mig.
Citera
2014-02-08, 20:28
Medlem
Fettsprutans avatar
Har alltid haft sk "Svenskbyxor", vadmalsbyxor med läderskoning o flärpar över stövelskaften. Dom brukar hänga med i 15 år, till kärringen menar att dom stinker. När jag gick med hund använde jag Julas fleccetröja i vägarbetarfärg m reflexer. Utanpå detta en hundförarväst från Swedteam i samma färg. På huvudet en keps från Sv Jägareförbundet, sådan med spårstämplar på skärmen.

Sitter jag på pass drar jag en ÖB kopia på M90:s vapenrock över, gav 299 spänn början 90-tal, som ny fast den varit med varenda jaktdag. Den saknar foder, så blir det kalt, blir det en kanadaskjorta, en storrutig, fodrad sak under. Vid snö har jag Norska försvarets snöblus, också ÖB, några tior.
Vid drevjakt, samma keps som ovan, vid fågeljakt byts den mot en liknande i cammo.
Citera
2014-02-08, 20:49
Medlem
48ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Eftersom älgen är färgblind och älgjakten oftast bedrivs som gemensamhetsjakt, är det direkt olämpligt att vara kamoflerad. Jag använder m/59 byxor med huggarblus, alternativt en röd anorak på mig.
Inte tycker jag att det är olämpligt att ha kamouflerat. Men det SKA vara "safe camo".
Skulle aldrig falla mig in som jaktledare att släppa ut en hundförare med "grön camo" på skogen.
Citera
2014-02-08, 22:48
Medlem
Edit

Jag befattar mej inte med något som påstår sej "andas" och vara vattentätt som inte heter Gore Tex alltså äkta Gore Tex!! Det finns så otroligt många "Tex" som är helt värdelösa.

Satsa istället på något som inte är "Tex" utan bara vanliga byxor. http://www.engelsons.se/byxor-1/fritidsbyxa-nissan

Eller riktig Gore Tex.

Kanske låter snobbigt men jag har provat många olika varianter och kommit fram till att om jag köpt riktiga grejer direkt så hade det blivit mycket billigare.

Jag kör numer fjällräven G1000 vid rörlig jakt och Sweteam Gore tex vid vak/passjakt, samt bara tjockt underställ och m90 snöbyxor vid fågeljakt vid rörlig jakt i kallt väder.
Senast redigerad av DeathByBomba 2014-02-08 kl. 22:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in