2014-02-08, 15:00
Medlem
Ponera att man förvara något inne i arbetsgivarens lokaler.

Har arbetsgivaren något som helst ansvar för denna privata egendom? Tex om din privata egendom blir stulet från jobbet, har arbetsgivaren eller dess försäkring möjlighet/skyldighet att ersätta denna egendom då?

Om föremålet blivit stulet så är det ju en kollega som stulit det, då endast dessa har tillgång till denna lokal.
Citera
2014-02-08, 15:02
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Ponera att man förvara något inne i arbetsgivarens lokaler.

Har arbetsgivaren något som helst ansvar för denna privata egendom? Tex om din privata egendom blir stulet från jobbet, har arbetsgivaren eller dess försäkring möjlighet/skyldighet att ersätta denna egendom då?

Om föremålet blivit stulet så är det ju en kollega som stulit det, då endast dessa har tillgång till denna lokal.

Det där var två påståenden som inte stämmer på de flesta arbetsplatser.

//Brute
Citera
2014-02-08, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Det där var två påståenden som inte stämmer på de flesta arbetsplatser.

//Brute

Hej. I mitt falll stämmer påståendet om att endast kolleger har tillgång
Citera
2014-02-08, 15:12
Medlem
sebastian66s avatar
Jag blev av med min Bilstereo jag hade i Cheffos hylla på arbetet det var ca 11 år sedan
Det var inbrott på arbetet varav jag förutsatte att hans försäkring gällde .
Men nej det stämde inte utan det var min egen hemförsäkring som skulle andvändas för att jag skulle kunna få tillbaka ersättning för min Bilstereo.
Nu är det förvisso 11 år sedan men jag misstänker att det är samma regler som gäller idag
Citera
2014-02-08, 17:08
Medlem
8222s avatar
Citat:
Hej. I mitt falll stämmer påståendet om att endast kolleger har tillgång

På vilket sätt har bara kollegor tillgång? Bara för att ingen obehörig ska komma in så finns risken att de kan i alla fall.

Lämnar du tex plånboken med kontokort på skrivbordet och blir stulet av en kollega så tycker banken att du har brustigt i tillsynen av kortet och du kommer få svårt att få återbetalt ev pengar som dragits.
Citera
2014-02-08, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8222
På vilket sätt har bara kollegor tillgång? Bara för att ingen obehörig ska komma in så finns risken att de kan i alla fall.

Lämnar du tex plånboken med kontokort på skrivbordet och blir stulet av en kollega så tycker banken att du har brustigt i tillsynen av kortet och du kommer få svårt att få återbetalt ev pengar som dragits.

Det krävs passerkort för att ta sig in och ut. Ifall man öppnar en dörr på annat sätt går larmet.

Därför är det endast kolleger som kan ha stulit denna privata cykel jag förvarade på jobbet.
Citera
2014-02-08, 18:14
Medlem
8222s avatar
Citat:
Det krävs passerkort för att ta sig in och ut. Ifall man öppnar en dörr på annat sätt går larmet.

Därför är det endast kolleger som kan ha stulit denna privata cykel jag förvarade på jobbet.

Fan vad surt. Det jag ville komma med min kommentar var att det tex går för utomstående att ta sig in via tex dörrar med kodlås (hände på ett tidigare jobb, som tur var så var det en ganska liten firma så folk upptäckte direkt att det inte var nån av oss och grep pundaren mitt på ljusa dan). Men med kort så borde det ju vara säkrarare då dt går att spärra kort som förlorats etc.
Sorry för off-topic, jag hoppas att det löser sig eller att du åtminstone får ut på försäkringen. Så jävla trist att man inte kan lita på sina egna jobbar"kompisar ".
Citera
2014-02-08, 19:20
Medlem
Nej, din arbetsgivare har inget ansvar för privata ägodelar du valt att lämna på arbetsplatsen. Undantaget är om arbetsgivaren explicit åtagit sig att förvara något åt dig, kvitterat mottagande och accepterat ansvaret.

Om arbetsgivaren skulle vara ansvarig skulle det leda till helt orimliga effekter. Tänk om jag valde att lämna min ihoprullade Van Gogh-tavla i min skrivbordslåda på jobbet. Ska jag kunna kräva arbetsgivaren på 100 mille om kontoret får inbrott? Nej, såklart inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in