Citat:
Ursprungligen postat av
Slovovik
Hur blir det med de som inte självförvållat sina skador?
Jag upptäckte vid runt 25 års ålder att min syn inte längre var som den brukade och att glasögon mot närsynthet var ett måste. Detta var ingen åkomma jag själv har åsamkat mig själv genom dåliga val, brist på framförhållning eller oaktsamhet men vi kan trots detta fundera på hur situationen spelar ut givet olika system för hanteringen av sjukvårdskostnader.
I fallet då någon annan bär kostnaden skulle jag givetvis köpta 3-4 olika par med kändisdesignade bågar som matchade årstiden eller mitt humör, priset spelar givetvis ingen roll för mig när någon annan betalar. Några år senare blev det vanligt med ögonkirurgi och då skulle jag givetvis hoppa på det och även där ta den dyraste metoden på det finaste kliniken. Jag menar, det är ju inte mitt fel att jag ser dåligt eller hur?
Däremot i fallet där jag själv står för kostnaderna skulle tillvägagångssättet se helt annorlunda ut. Jag skulle bryr mig om vilket värde priset jag betalar ger och göra noggranna avvägningar kring vad som är ett lämpligt och prisvärt alternativ. Jag skulle jämföra mellan olika optiker, både vanliga och sådana baserade på nätet och även leta diverse rabattkuponger och erbjudanden för att få ett ännu bättre pris.
Givetvis finns det grader att ta i åtanke här men ju större andel av kostnaden som lastas över på andra desto större likgiltighet till prisvärdhet kommer vi få.