2014-02-06, 21:13
Medlem
Slovoviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maaaaaaaa
Eftersom sjukvårdens tjänster är handelsvaror, hör utbyte av dessa tjänster hemma i den fria marknaden. Sjukvård är dessutom något som i många fall uppsöks till följd av något du själv förvållat, till skillnad från de tjänster du kräver av rättsväsendet och försvaret. Individer ska inte bli tvingade under hot att subventionera andras självförvållade skador

Hur blir det med de som inte självförvållat sina skador?
Citera
2014-02-07, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slovovik
Hur blir det med de som inte självförvållat sina skador?

Jag upptäckte vid runt 25 års ålder att min syn inte längre var som den brukade och att glasögon mot närsynthet var ett måste. Detta var ingen åkomma jag själv har åsamkat mig själv genom dåliga val, brist på framförhållning eller oaktsamhet men vi kan trots detta fundera på hur situationen spelar ut givet olika system för hanteringen av sjukvårdskostnader.

I fallet då någon annan bär kostnaden skulle jag givetvis köpta 3-4 olika par med kändisdesignade bågar som matchade årstiden eller mitt humör, priset spelar givetvis ingen roll för mig när någon annan betalar. Några år senare blev det vanligt med ögonkirurgi och då skulle jag givetvis hoppa på det och även där ta den dyraste metoden på det finaste kliniken. Jag menar, det är ju inte mitt fel att jag ser dåligt eller hur?

Däremot i fallet där jag själv står för kostnaderna skulle tillvägagångssättet se helt annorlunda ut. Jag skulle bryr mig om vilket värde priset jag betalar ger och göra noggranna avvägningar kring vad som är ett lämpligt och prisvärt alternativ. Jag skulle jämföra mellan olika optiker, både vanliga och sådana baserade på nätet och även leta diverse rabattkuponger och erbjudanden för att få ett ännu bättre pris.

Givetvis finns det grader att ta i åtanke här men ju större andel av kostnaden som lastas över på andra desto större likgiltighet till prisvärdhet kommer vi få.
Citera
2014-02-07, 22:46
Medlem
Slovoviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryggradsdjur
Jag upptäckte vid runt 25 års ålder att min syn inte längre var som den brukade och att glasögon mot närsynthet var ett måste. Detta var ingen åkomma jag själv har åsamkat mig själv genom dåliga val, brist på framförhållning eller oaktsamhet men vi kan trots detta fundera på hur situationen spelar ut givet olika system för hanteringen av sjukvårdskostnader.

I fallet då någon annan bär kostnaden skulle jag givetvis köpta 3-4 olika par med kändisdesignade bågar som matchade årstiden eller mitt humör, priset spelar givetvis ingen roll för mig när någon annan betalar. Några år senare blev det vanligt med ögonkirurgi och då skulle jag givetvis hoppa på det och även där ta den dyraste metoden på det finaste kliniken. Jag menar, det är ju inte mitt fel att jag ser dåligt eller hur?

Däremot i fallet där jag själv står för kostnaderna skulle tillvägagångssättet se helt annorlunda ut. Jag skulle bryr mig om vilket värde priset jag betalar ger och göra noggranna avvägningar kring vad som är ett lämpligt och prisvärt alternativ. Jag skulle jämföra mellan olika optiker, både vanliga och sådana baserade på nätet och även leta diverse rabattkuponger och erbjudanden för att få ett ännu bättre pris.

Givetvis finns det grader att ta i åtanke här men ju större andel av kostnaden som lastas över på andra desto större likgiltighet till prisvärdhet kommer vi få.

Fast nu är det ju också så att kostnaden för ett par glasögon + ögonundersökning inte är särskilt hög. Värre är det med mer allvarliga ting, såsom stora operationer. Hur blir det med svältfattiga familjer när de måste betala för dessa ting?
Missförstå mig nu inte, jag förstår absolut problemen med offentlig sjukvård, det förändrar dock inte den situation som jag beskriver.
Citera
2014-02-07, 22:51
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Varför skulle man behöva ta till överfallsvåld mot människor för att vårda sjuka??? Var vore logiken i det?

vari är logiken att någon ska tvinga mig att finansiera ett polis och rättsväsende? Det är väl fan upp till var och en att skydda sig och skipa rättvisa? precis som det är upp till var och en att anskaffa vård för sin sjukdom...
Citera
2014-02-07, 22:56
Medlem
ByeByeBostons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
vari är logiken att någon ska tvinga mig att finansiera ett polis och rättsväsende? Det är väl fan upp till var och en att skydda sig och skipa rättvisa? precis som det är upp till var och en att anskaffa vård för sin sjukdom...

Det finns ingen logik i att tvinga dig att finansiera något alls, bra poäng!
Citera
2014-02-07, 22:57
Medlem
ByeByeBostons avatar
Citat:
Fast nu är det ju också så att kostnaden för ett par glasögon + ögonundersökning inte är särskilt hög. Värre är det med mer allvarliga ting, såsom stora operationer. Hur blir det med svältfattiga familjer när de måste betala för dessa ting?
Missförstå mig nu inte, jag förstår absolut problemen med offentlig sjukvård, det förändrar dock inte den situation som jag beskriver.

Försäkringar täcker allehanda situationer i övrigt så som eldsvådor, plåtskador på bilen eller en utslagen tand.
Skulle inte försäkringar fungera för dom flesta menar du?
Citera
2014-02-07, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ByeByeBoston
Det finns ingen logik i att tvinga dig att finansiera något alls, bra poäng!

vad nu "logik" har med det att göra. Ett väldigt missbrukat ord i politiska sammanhang.... på sin höjd kan man hävda en viss inkonsekvens med att förespråka det ena men inte det andra, men inkonsekvens är inte samma som logik
Dock kan man hävda att det finns viss pragmatik i att tvångssubventionera saker
Citera
2014-02-08, 00:01
Medlem
Citat:

Glöm inte att sjukvården utan statlig inblandning kostar en spottstyver mot vad den gör idag och precis som sagts ovan är den situationen alldeles ypperligt lämpad för en katastrofförsäkring. Sannolikheten att en vanlig individ hamnar under kniven för en komplex operation är liten och då blir premien för försäkringen även den väldigt låg.

Föreställer vi oss däremot en individ eller familj vars situation är så desperat att de inte ens har råd med mat för dagen så är givetvis inte sjukförsäkringssystemet problemet vi bör fokusera på.
Citera
2014-02-08, 00:02
Medlem
Citat:
vad nu "logik" har med det att göra. Ett väldigt missbrukat ord i politiska sammanhang.... på sin höjd kan man hävda en viss inkonsekvens med att förespråka det ena men inte det andra, men inkonsekvens är inte samma som logik
Dock kan man hävda att det finns viss pragmatik i att tvångssubventionera saker

Det är lite farligt att sätta pragmatiken före individers rätt till självbestämmande. Det tror jag några miljoner slavar gärna skriver under på, hur pragmatiskt det än må vara att tvinga dem plocka bomull istället för att vi utvecklar enorma skördetrösklar som gör samma jobb.
Citera
2014-02-08, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryggradsdjur
Det är lite farligt att sätta pragmatiken före individers rätt till självbestämmande. Det tror jag några miljoner slavar gärna skriver under på, hur pragmatiskt det än må vara att tvinga dem plocka bomull istället för att vi utvecklar enorma skördetrösklar som gör samma jobb.

jag tror inte slaveriet kan skyllas på pragmatik
hur korkat är det då inte att basera ett helt samhälle på frihet för individen till varje pris när det innebär att man inte kan ha polis, rättsväsende, sjukvård etc, dvs ett laglöst samhälle där ingen går trygg och säker vilket endast leder till desperata människor vilket rimligtvis leder till stamkrig, folkmord, krig och elände, hur jävla mycket har man då för sin frihet (i den mening detta öht är frihet) att staten inte med tvång avkrävt dig skattepengar för att styra upp skiten till en grundläggande nivå
Citera
2014-02-08, 08:24
Medlem
ByeByeBostons avatar
Citat:
jag tror inte slaveriet kan skyllas på pragmatik
hur korkat är det då inte att basera ett helt samhälle på frihet för individen till varje pris när det innebär att man inte kan ha polis, rättsväsende, sjukvård etc, dvs ett laglöst samhälle där ingen går trygg och säker vilket endast leder till desperata människor vilket rimligtvis leder till stamkrig, folkmord, krig och elände, hur jävla mycket har man då för sin frihet (i den mening detta öht är frihet) att staten inte med tvång avkrävt dig skattepengar för att styra upp skiten till en grundläggande nivå

Polis, rättsväsende och sjukvård är definitivt ingen omöjlighet bara för att tvångsfinansieringen upphör.
Det krävs resurser för att tillhandahålla dylik service men resurserna behöver inte avtvingas människor, allt kan ske på frivillig basis.
Citera
2014-02-08, 10:27
Medlem
Slovoviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ByeByeBoston
Försäkringar täcker allehanda situationer i övrigt så som eldsvådor, plåtskador på bilen eller en utslagen tand.
Skulle inte försäkringar fungera för dom flesta menar du?

Visst, men då får vi ett annat problem, nämligen giriga byråkrater som utformar försäkringar på sådant sätt att sjukkostnaden inte täcks, som i USA. Jag skulle vara för privatiserad sjukvård ifall det inte redan hade prövats och misslyckats så tydligt i andra länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in