Citat:
Ursprungligen postat av
Germanofil
Jo det ser verkligen inte så bra ut för nordklubbarna just nu. Två av de fem ligger på nedflyttningsplats och en tredje (Bremen) ligger också farligt till men räddas som sagt i dagsläget av att det finns ännu sämre lag. Nürnbergs otur fortsätter dessutom i och med att Ginzcek slitit av korsbandet. Detta är naturligtvis en fördel för de andra nedflyttningskandidaterna då jag tycker att han är den ende riktigt vasse målgöraren i "Der Club".
Den fjärde nordklubben, Hannover 96, har lyft sig i och med tränarbytet men nu följer 3 tuffa matcher där man måste räkna med skral poängskörd. Schalke borta, Mainz borta och Bayern hemma. Blir det stryk i alla tre så är Hannover förmodligen indragna i bottenstriden igen. Hoppas dock såklart på att man kan störa Schalke i morgon och knipa en poäng iaf. Men lätt blir det inte!
Den enda nordklubb som går bra är ju VW men de har som bekant helt andra ekonomiska förutsättningar.
Nürnbergs Drmic gör ju massor mål? För mig att han ligger iaf på top 5 i skytteligan eller är han skadad? Tror Nürnberg kommer klara det, dem har haft otroligt utur i höst och spelat massor med kryss, det finns som sagt redan sämre lag som släpper in för mycket bakåt.
Bremens trupp har jag endast lagom koll på men vad jag har hört (bla i BL podcasts) så är deras trupp helt enkelt för kass just nu för att vara i mitten utav BL, ett tränarbyte kan helt klart rädda dem men dem måste fixa sin trupp i sommar.
HSV måste jag ändå säga att på pappret har dem ett lag som bör spela i mitten. Hamburgs problem är helt klart försvaret, med ett mittlås som inte ha presterat under hela säsongen (Tah har haft bra matcher, men att sätta en 17 åring i denna situationen är inte okey och därför gillar jag att Marwijk inte tog ut honom idag).
Jansen kämpar men även han har tappat sitt egna förtroende, saknar Diekmeier på kanten men tror inte han kommer ändra något. Utan en spelare som Westermann(22% vunna närkamper idag, sigh) bör man byta ut mot kanske Rajkovic som har något att bevisa ännu enligt mig. Sedan ställa en Tah eller Djourou(som även han egentligen inte bör spela just nu) jämte.
Tror att Hamburg behöver likt Hannover för par säsonger sedan en tränare som kan bygga upp laget psykologisk, Slomka lyckades vända Hannover och tror detta är möjligt med mitt kära Hamburg. Marwijk är inte den typen av tränare, så tråkigt nog ser jag inte honom som en tränare som kan rädda oss.
Vore tråkigt om både Hamburg och Bremen försvann ifrån Bundesliga, samtidigt tror jag om dessa två lag skulle åka ur så lär dem inte stanna i 2BL speciellt länge.