2014-02-06, 23:15
Medlem
tempeZZts avatar
Femte artikeln:

Ville fria Pierre

"En av de fem hovrättsledamöterna i Göta Hovrätts dom ville fria Pierre Kalrsson"

Endast en kort genomgång av hovrättsassessorns delade mening i övrigt.
Citera
2014-02-06, 23:18
Medlem
tempeZZts avatar
Det var en kort genomgång av de fem artiklarna i Ölandsbladet idag. Inte speciellt mycket nytt kött på det här benet som jag ser det, men jag känner att jag fick med det väsentliga, utan att citera för mycket rakt av från domen och utan att bryta mot sista stycket i förtydligandet av 1.02.

Peter Boströms ledare var det som väckte mest eftertanke i alla fall.
Citera
2014-02-06, 23:28
Medlem
Kan rätten väga in icke styrkta brottsanklagelser innan tidsbestämning?
Citera
2014-02-06, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Mitt ibland oss finns mördaren

Ett par smakprov från Peter Boströms ledare i dagens Ölandsblad:

"Som utomstående betraktare så går det inte att säga annat än att polisen gjort ett utmärkt arbete. Ingen har lämnats ohörd av spaningsledare Martinsson och hans kollegor."

Sedan nämns det att det idag är första gången som det publiceras namn och bild på PK. Man har velat vänta in tiden tills juridiken haft sin gång. Det som jag ser som lite makabert är att bilden som publiceras är på en leende PK. En bild som är tagen ganska exakt ett dygn efter att morden har inträffat.

Boström nämner vidare en del av sina personliga kontakter med PK:

"Pierre Karlsson är inte en allt igenom ond människa..."

"Jag har själv sett den omtänksamma sidan. Ett telefonsamtal efter något fotbollsläger då Pierre ringt och undrat hur han på bästa sätt stöttar sitt barn..."

"När Byxelkroks AIK saknade målvakt..."
"...nog var det Pierre som ställde upp och drog på sig målvaktströjan, även om han själv lagt av för länge sen."

Ett annat av Boströms möten med Pierre känns mer som taget ut Johan Theorins "Skumtimmen":

"Minns att jag en tidig morgon i början av 2000-talet åkte till en fritidsby där ett av husen mystiskt brunnit ned under natten..."

"Genom röken såg jag plötsligt en person komma lufsande mot mig. Det var tillsynsmannen Pierre, som jag kände genom fotboll..."

"Men hur sjutton har det här kunnat brinna ned fullständigt utan att någon sett något, undrade jag."

"Det ska ja säg dä..., sa Pierre och viftade bort lite rök, de e mörkt om natta här uppe..."

Boström nämner sedan att han 2006 efter morden i Mellby kom att tänka på de där orden igen och att han nu efter hovrättens dom känner att mörkret över norra Öland är på väg att skingras.
Stort tack TempeZZt!
Jag måste säga att Boström skriver riktigt bra! Och Ståhls uppgift är inte den roligaste - berätta något som nästan alla läsare redan vet.
Citera
2014-02-06, 23:41
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Stort tack TempeZZt!
Jag måste säga att Boström skriver riktigt bra!
För att inte tala om mina väl författade sammanbindande meningar...

Nej, men skämt åsido. Boström är lysande. Brukar blanda allvar med humor i ledare, krönikor och artiklar som han skriver. Han måste dessutom vara en av Sveriges yngsta chefredaktörer.

Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Och Ståhls uppgift är inte den roligaste - berätta något som nästan alla läsare redan vet.
Nej, Ståhl har ingen lätt uppgift här, men man får ta i beaktande att merparten av tidningsläsarna inte är så insatt i fallet som vi här i tråden. De flesta har inte läst domen, och att då referera till den och citera valda delar av den är det enda rätta han kan göra. Ser jag på det utifrån, så har han gjort ett utmärkt jobb.
Citera
2014-02-06, 23:46
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avlyssningen
Hur menar du? Det är ju frågan om livstid, så tidsbestämning kan inte komma på tal på minst tio år och då har inte den här rätten något med det att göra.
Citera
2014-02-07, 00:02
Bannlyst
Citat:
Hur menar du? Det är ju frågan om livstid, så tidsbestämning kan inte komma på tal på minst tio år och då har inte den här rätten något med det att göra.
Till och med 2/3 av 18 år, d v s 12 år. Livstid får aldrig vara kortare än det längsta tidsbestämda straffet.
Källa: http://www.regeringen.se/content/1/c6/05/18/79/5ee453c2.pdf
Citera
2014-02-07, 07:09
Medlem
Angående tidsbestämning:

Någon här (Countrychick?) sa PK släpps ut om man vågar och att rätten då kommer att beakta ex om PK är en vaneförbrytare eller på något annat sätt kan tänkas utgöra hot mot allmänheten.

Med tanke på att PK ryktas vara seriemördare men de facto endast fällts för ett dubbelmord har jag trots allt svårt att se hur PK ska hållas inlåst osedvanligt lång tid om han sköter sig i fängelset. Jag tänker mig att han skulle kunna få tidsbestämt på 21-24 år å således vara ute efter 14-16 år.

Ang Ölandsbladet. Boströms kommentar är uppenbarligen vad ni suktat efter, ngt personligt färgat efter denna långa räcka av torra nyhetssrtiklar. Detta handlar om en mänsklig tragedi nån måtta på teknikaliteterna å referaten f domstolen får det faktiskt vara.
Citera
2014-02-07, 08:06
Bannlyst
Citat:
Angående tidsbestämning:

Någon här (Countrychick?) sa PK släpps ut om man vågar och att rätten då kommer att beakta ex om PK är en vaneförbrytare eller på något annat sätt kan tänkas utgöra hot mot allmänheten.

Med tanke på att PK ryktas vara seriemördare men de facto endast fällts för ett dubbelmord har jag trots allt svårt att se hur PK ska hållas inlåst osedvanligt lång tid om han sköter sig i fängelset. Jag tänker mig att han skulle kunna få tidsbestämt på 21-24 år å således vara ute efter 14-16 år.

Ang Ölandsbladet. Boströms kommentar är uppenbarligen vad ni suktat efter, ngt personligt färgat efter denna långa räcka av torra nyhetssrtiklar. Detta handlar om en mänsklig tragedi nån måtta på teknikaliteterna å referaten f domstolen får det faktiskt vara.
Boströms kommentar hade lätt kunnat bli plump. Men han är faktiskt en lysande skribent som även denna gång klarade att hålla sig på rätt sida gränsen.
När det gäller riskbedömningen är man inte tvingad att se om det är ställt utom all rimlig tvivel att PK mördat tidigare. Det är just en riskbedömning och om övervägande fakta tyder på att han är skyldig vägs också det in.
Det är ännu svårt att veta hur läge ett normalstraff är för livstid, men jag har för mig att det brukar ligga på strax innan 30 år före rabatten.
Senast redigerad av smålandtintin 2014-02-07 kl. 08:19.
Citera
2014-02-07, 09:20
Medlem
Citat:

Nej, domstolen som avgör tidsbestämningen utgår ifrån fakta och domar som finns. Skvaller betyder inget.
Citera
2014-02-07, 10:05
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Mitt ibland oss finns mördaren

Ett par smakprov från Peter Boströms ledare i dagens Ölandsblad:

Tack så mycket för sammanfattningen. Det hade varit kul att läsa hela artikeln förstås men regel 1.02 stoppar ju det.

Skribenten verkar vara läsvärd. Han drar fram både goda och lite mysko sidor om GM som gör att GM blir mer "levande" för läsaren. Nyanserat och inte överdramatiserat.
Citera
2014-02-07, 10:40
Medlem
Grandiosos avatar
Vart tog alla pengarna vägen?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in