2014-02-06, 12:56
Medlem
Grandiosos avatar
På norra Öland känner många lättnad efter att Göta hovrätt fastställt tingsrättens livstidsdom i Flakebölemålet - som gäller dubbelmordet på norra Öland i december 2012.

Många på norra Öland har direkt berörts av polisutredningen genom att bli förhörda. Över 800 personer har hörts av polisen och över 70 har vittnat.

Löttorpsbo: "Många äldre har varit väldigt rädda"

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=86&grupp=19773&artikel=57 75800
Citera
2014-02-06, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
På norra Öland känner många lättnad efter att Göta hovrätt fastställt tingsrättens livstidsdom i Flakebölemålet - som gäller dubbelmordet på norra Öland i december 2012.

Många på norra Öland har direkt berörts av polisutredningen genom att bli förhörda. Över 800 personer har hörts av polisen och över 70 har vittnat.

Löttorpsbo: "Många äldre har varit väldigt rädda"

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=86&grupp=19773&artikel=57 75800

Det är väl inte helt orimligt att en och annan sitter inne på besvärande omständigheter för PK kring andra händelser på norra Öland de senaste decennierna och som nu äntligen vågar berätta vad de vet...?
Citera
2014-02-06, 18:18
Medlem
Grandiosos avatar
Nästan alla livstidsdömda som ansöker om tidsbestämt straff får tummen ner.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14396886.ab

Ingen ny artikel men kan vara intressant ändå.
Citera
2014-02-06, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xzeeed
Det är väl inte helt orimligt att en och annan sitter inne på besvärande omständigheter för PK kring andra händelser på norra Öland de senaste decennierna och som nu äntligen vågar berätta vad de vet...?

Det hoppas jag verkligen att de kommer att göra. Uttalandet att "många äldre har varit rädda " är lite egendomligt. Jag har inte uppfattat det som att rädslan var förknippad med ålder. Rädslan är mer förknippad med vilken relation man har haft med PK. Han har ju inte direkt skonat sina vänner.
Citera
2014-02-06, 18:46
Medlem
tempeZZts avatar
Stort dubbelsidigt uppslag + ledare om fallet i Ölandsbladet idag.
Någon som vill veta något? Annars så tänkte jag försöka posta en sammanfattning ikväll eller senast i morgon.
Citera
2014-02-06, 21:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Någon som vill veta något? Annars så tänkte jag försöka posta en sammanfattning ikväll eller senast i morgon.
Bra initiativ! Jag vill veta allt! Ser fram emot din postning!
Citera
2014-02-06, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Instämmer med S-tintin. Jag vill också veta allt ! Stort tack på förhand !
Citera
2014-02-06, 22:26
Medlem
tempeZZts avatar
Mitt ibland oss finns mördaren

Ett par smakprov från Peter Boströms ledare i dagens Ölandsblad:

"Som utomstående betraktare så går det inte att säga annat än att polisen gjort ett utmärkt arbete. Ingen har lämnats ohörd av spaningsledare Martinsson och hans kollegor."

Sedan nämns det att det idag är första gången som det publiceras namn och bild på PK. Man har velat vänta in tiden tills juridiken haft sin gång. Det som jag ser som lite makabert är att bilden som publiceras är på en leende PK. En bild som är tagen ganska exakt ett dygn efter att morden har inträffat.

Boström nämner vidare en del av sina personliga kontakter med PK:

"Pierre Karlsson är inte en allt igenom ond människa..."

"Jag har själv sett den omtänksamma sidan. Ett telefonsamtal efter något fotbollsläger då Pierre ringt och undrat hur han på bästa sätt stöttar sitt barn..."

"När Byxelkroks AIK saknade målvakt..."
"...nog var det Pierre som ställde upp och drog på sig målvaktströjan, även om han själv lagt av för länge sen."

Ett annat av Boströms möten med Pierre känns mer som taget ut Johan Theorins "Skumtimmen":

"Minns att jag en tidig morgon i början av 2000-talet åkte till en fritidsby där ett av husen mystiskt brunnit ned under natten..."

"Genom röken såg jag plötsligt en person komma lufsande mot mig. Det var tillsynsmannen Pierre, som jag kände genom fotboll..."

"Men hur sjutton har det här kunnat brinna ned fullständigt utan att någon sett något, undrade jag."

"Det ska ja säg dä..., sa Pierre och viftade bort lite rök, de e mörkt om natta här uppe..."

Boström nämner sedan att han 2006 efter morden i Mellby kom att tänka på de där orden igen och att han nu efter hovrättens dom känner att mörkret över norra Öland är på väg att skingras.
Citera
2014-02-06, 22:38
Medlem
tempeZZts avatar
Fem olika artiklar tar i dagens Ölandsblad upp fallet. Samtliga artiklar är skrivna av Michael Ståhl. Här följer några citat ur den första artikeln:

Gustafs blod fällde Pierre Karlsson

"Blodet från Gustaf Linder Nordander på det tolvkalibriga hagelgeväret fällde Pierre Karlsson."

" Det påträffade blodet på gevärskolven talar med synnerlig styrka för att Pierre Karlsson är gärningsmannen..."

Artikeln i övrigt innehåller i stort sett bara citat från från domen i hovrätten, varför jag hänvisar till densamma istället för att ta detta ännu en gång.
Citera
2014-02-06, 22:58
Medlem
tempeZZts avatar
Andra artikeln:

Spaningsledaren kände aldrig tvivel

"Det känns bra så tillvida att vi lyckats med det vi förutsatt oss att göra - att reda ut detta eländiga och sorgliga och det har vi gjort, säger spaningsledare Ulf Martinsson."

Martinsson nämner att detta är den största utredning han har deltagit i, att "varje sten vändes" och att "veckor blev till månader". Han kände aldrig tvivel, men tyckte att det var ett malande långsiktigt arbete med upprepade frågor som var påfrestande för delar av organisationen.

Nyckeln till genombrottet kom efter drygt fyra månader, då blod från ett av mordoffren hittades på ett av Pierres vapen:

"Det fanns en del andra inriktningar i spaningsarbetet, men efter förhör och annat som inte lett till någonting fanns bara det här spåret kvar. Sedan fick vi det här genombrottet och det var verkligen ett genombrott."

Martinsson anser att, trots att en ledamot ville fria, hovrätten fattat ett riktigt beslut. Polisarbetet har nått sitt slut och spaningsgruppen är sedan länge upplöst, men erfarenheterna lever vidare.

Martinsson ser också ett annat slut för alla de på norra Öland som på ett eller annat sätt berörts av dubbelmordet. Man kan sätta punkt samtidigt som det finns smärta och sorg hos anhöriga till såväl offren som i Pierres familj.

Spaningsledaren kan inte heller utesluta att det ännu finns folk som håller inne med uppgifter, men han betonar att allmänheten bidragit med mycket i jakten:

"Jag kan inte tycka annat, alla vi pratat med har ställt upp och hjälpt till - sedan finns det givetvis en massa rykten och då är det vår sak att hitta substans i dem."

När det gäller Mellbyfallet, så svarar Martinsson så här:

"Vi tittade inte på den utredningen, det skulle behövas något mycket specifikt som sätter ett annat ljus på den och något sådant har inte skvalpat över..."
Citera
2014-02-06, 23:04
Medlem
tempeZZts avatar
Tredje artikeln:

Så utfördes dubbelmordet

Hovrätten kan inte utesluta att Pierre återvände till brottsplatsen senare under kvällen eller natten för att avsluta det som påbörjats.

Hovrätten anser att händelseförloppet inleddes efter mörkrets inbrott den 13 december, tidigast vid fyratiden på eftermiddagen och inte efter sjutiden samma kväll.

"Det framstår som troligt att gärningsmannen har vidtagit samtliga åtgärder i ett sammanhang, men hovrätten kan inte utesluta möjligheten av att denne även har återvänt senare under kvällen eller natten för att avsluta det som påbörjats..."

Ovanstående, som synes, i stort sett direkt från domen, vilket övrig text i artikeln också är.
Citera
2014-02-06, 23:11
Medlem
tempeZZts avatar
Fjärde artikeln:

Vittnen kan ha påverkats

Vittnesiakttagelser om sedda bilar, hörda ljud och annat tas med stor försiktighet av hovrätten. Stora delar av befolkningen på norra Öland har engagerats i utredningen, men den stora uppmärksamheten ses också som en risk:

"Morden torde också, av förklarliga skäl, ha varit ett dominerande samtalsämne på norra Öland. Enligt hovrättens bedömning finns det en inte obetydlig risk för att vittnenas funderingar och diskussioner i efterhand har påverkat deras minnesbilder av vad de tyckt sig höra eller se vid tiden för morden. Vittnesiakttagelser om sedda bilar, hörda ljud med mera får därför bedömas med stor försiktighet..."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in