2014-02-04, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Vilken och vems brandplan?
KJ gillade att se på Dexter och CSI samt rekommenderade läsare att se filmen War Game, at the end och the day som bland annat handlar om airsoft och tre personer som tröttnat på att döda hundar och väljer att döda, pina en kvinna i ett fortliknande bergrum.

Benen i gula huset för tankarna till Dexter, säsong 1 där en annan seriemördare med flit lämnar ben och annat för att leda utredare till resten av kroppen en bit därifrån. Vem besvärar sig att tvätta ben, hålla dessa kalla för att bromsa förruttnelsetakten och lägga upp dem prydligt i ett hus om avsikten är att elda upp alltihop?

En sak som i stället bör bottnas i är att ta reda på om MPS ledarens magkänsla kom ur ett tips samt hur detta tips kom till, av vem och när. Sierska ska ha nämnt det men vem kan ha tipsat sierskan?
Citera
2014-02-04, 20:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
KJ gillade att se på Dexter och CSI samt rekommenderade läsare att se filmen War Game, at the end och the day som bland annat handlar om airsoft och tre personer som tröttnat på att döda hundar och väljer att döda, pina en kvinna i ett fortliknande bergrum.

Benen i gula huset för tankarna till Dexter, säsong 1 där en annan seriemördare med flit lämnar ben och annat för att leda utredare till resten av kroppen en bit därifrån. Vem besvärar sig att tvätta ben, hålla dessa kalla för att bromsa förruttnelsetakten och lägga upp dem prydligt i ett hus om avsikten är att elda upp alltihop?

En sak som i stället bör bottnas i är att ta reda på om MPS ledarens magkänsla kom ur ett tips samt hur detta tips kom till, av vem och när. Sierska ska ha nämnt det men vem kan ha tipsat sierskan?

En inte allt för vågad gissning är att vissa sierskor hämtar information ur öppna källor, bl a Flashback.
Citera
2014-02-04, 20:40
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2

Jag har ofta i unga år funderat på det perfekta mordet, det perfekta bankrånet, de perfekta bedrägerierna, jag och kompisarna snackade högt och vitt om det mellan varven, under kanske 5-10 år. Till det är jag stor fantast av skräck, gore och splatterfilmer av allehanda slag.
Faktum är att en av de fösta filmer jag såg, runt tiden för Star Wars premiär 1977 var motorsågsmassakern, och tyckte redan då att den var fantastisk.
Det gör väl inte mig som mer misstänkt förövare om grannen här i huset brevid skulle bli styckmördad?
Jag tror inte det har någon relevans vad KJ gillade att prata om eller kikade på för tv-serier/filmer.
Citera
2014-02-04, 20:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag har ofta i unga år funderat på det perfekta mordet, det perfekta bankrånet, de perfekta bedrägerierna, jag och kompisarna snackade högt och vitt om det mellan varven, under kanske 5-10 år. Till det är jag stor fantast av skräck, gore och splatterfilmer av allehanda slag.
Faktum är att en av de fösta filmer jag såg, runt tiden för Star Wars premiär 1977 var motorsågsmassakern, och tyckte redan då att den var fantastisk.
Det gör väl inte mig som mer misstänkt förövare om grannen här i huset brevid skulle bli styckmördad?
Jag tror inte det har någon relevans vad KJ gillade att prata om eller kikade på för tv-serier/filmer.

Uppenbarligen hade det relevans i kombination med blodet i bilen samt att VB och KJ mobiler fanns i en mastvinkel som täcker in KJ bostad trots att man anser att den här lägenheten inte är mord eller styckningsplats. Visst är tingsrättens slutledningsförmåga härlig, jag gillar organiserat kaos.
Citera
2014-02-04, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
jag har lyssnat på det stycket flera gånger lindhsky.

1.Han fick LEDANDE frågor

2. Lyssnar du på hans tonfall verkar han inte särskilt kär i VB utan han ser
mer henne som en kompis.

3. Du har bara klippt ut ett litet stycke ur förhöret och lyssnar man noga igen på allt framgår det inte att han skulle vara kär i henne. Inte mer kär än vad han är i de andra exen iaf!
Jo men det var du som sa att han inte var kär. Jag bedömer inte hans kärlek på en skala men kär var han. Min scenario var inte trolig för att han inte var kär enligt dig. Vi får se en dag om han berättar. Intressant att du förkastar min teori med orden att han inte var kär när saker tyder på att han var det medan du energiskt kämpar på med MB teorin när absolut ingenting pekar mot honom mer än att han är en person nog ingen av oss hade velat ha i sin vänkrets.
Citera
2014-02-04, 21:33
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Uppenbarligen hade det relevans i kombination med blodet i bilen samt att VB och KJ mobiler fanns i en mastvinkel som täcker in KJ bostad trots att man anser att den här lägenheten inte är mord eller styckningsplats. Visst är tingsrättens slutledningsförmåga härlig, jag gillar organiserat kaos.

Diskussionen har blivit, i metaforer, typ:
*Alla som inte äger en svart smoking gillar John Lennon.
*Kan någon som gillar varje medlem i The Beatles äga minst en smoking?
*Varje god kristen som äger en smoking tvättar den ofta, men lyssnar inte på The Beatles.
Citera
2014-02-04, 21:59
Moderator
OYs avatar
Nästa Veckans brott, om det här fallet.
Citera
2014-02-04, 22:01
Medlem
Nästa vecka så är mordet på VB i Veckans brott, kan bli intressant att se och möjligen då höra LGWP's utsaga om fallet. Tisdag 11 feb kl: 21.00.

Edit: Tvåa på bollen, OY var snabbare.. :-)
Citera
2014-02-04, 22:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Nästa vecka så är mordet på VB i Veckans brott, kan bli intressant att se och möjligen då höra LGWP's utsaga om fallet. Tisdag 11 feb kl: 21.00.

Edit: Tvåa på bollen, OY var snabbare.. :-)

Jag tror att han kommer att säga att rätt man är dömd, bevisningen säger att det är rätt kille baserat på sannolikhet och statistik och att ingenting talar för en annan gärningsman.
Citera
2014-02-04, 22:16
Medlem
Citat:
Nästa Veckans brott, om det här fallet.

Skall bli intressant att höra vad LGW tycker om detta fall i synnerhet och indiciemål i allmänhet. Samt om han har någon kommentar till att man så snabbt fokuserar på en GM. Och mycket mer.
Citera
2014-02-04, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag har läst både ursprunget och repetitionen och tycker du resonerar klokt utifrån den utgångspunkt du har om svartsjuka som en utlösande faktor. Låter klokt, men jag delar inte den teorin om vad som utlöste mordet på VB.

Tack. Men jag tror möjigen att MB kände sig lite svartsjuk, hans "hahaha-meddelande" andas behärskad svartsjuka, och det passar ihop med hans temperament (kontrollerande, aggressiv). Men KJ var nog inte svartsjuk, där skulle den utlösande känslostormen snarare bottna i kränkthet ("Här har man ställt upp för dig, men du använder mig bara som bricka i ditt spel") parad med hopp om att VBs besök skulle "betyda något". Kan absolut utlösa våldshandlingar, listan är lång över - ofta lite "udda" - mördare som känt sig kränkta av verkliga eller inbillade anledningar.
Citera
2014-02-04, 23:16
Medlem
Citat:
Ganska ointressant, det centrala är ju vad gärningsmannen tänkte, förmodligen lika obildat som MBoudine i den här sakfrågan, nämligen att en brand utplånar DNA, jag trodde också så, och jag inbillar mig att det är en ganska vanlig uppfattning i det breda folklagret. GM kan således ha trott att spåren av VB skulle försvinna i en husbrand, därför var planen ett elda upp liket.

Jag tror inte att så var fallet, dock.

Det är fortfarande en dum idé - även om man tror att benmärgsDNA förintas i en villabrand - att stycka av händer och ben på en kropp som man inte vill någon ska tro ska ha råkat ut för ett brott. Särskilt dumt att ta med sig händerna... (men OK, teorin om det "perfekta brottet" kanske innefattar att händerna skulle in i huset de också. Men som jag förstår MBoudine skulle de behållas som souvenirer, och polisen skulle inte ha märkt att de fattades. Eller nåt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in