2014-02-02, 21:31
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Den öländska toppolitikern körde i diket vid Ölands Köpstad och fick hjälp att bogseras upp.

www.olandsbladet.se/index.php?id=22985&placid=3&template=#.Uu6oNjk1hDs

2,15 promille hade hon tydligen i blodet när hon hamnade i diket utanför Ölands Köpstad i November. Vem kan denna stjärna vara som så fint företräder oss väljare?
Citera
2014-02-04, 13:33
Medlem
Politiker fyllekör i Mörbylånga kommun

"En av Mörbylånga kommuns fullmäktigeledamöter har åtalats för grov rattfylla. Ledamoten stoppades av polis i centrala Färjestaden. Blåstestet visade 2,15 promille."

"Gruppledaren ser ingen anledning att åtalet skulle leda till någon åtgärd. Förtroendet är orubbat. "

Källa http://www.ostran.se/NYHETER/Oeland/Politiker-aatalas-foer-rattfylleri

Någon som vet vem det är? Och varför partiet tycker att han fortfarande är en bra representant?
Citera
2014-02-04, 13:48
Medlem
Miljöpartist.

http://www.nyhetspressen.se/3212603.html
Citera
2014-02-04, 14:26
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogstrolla
"En av Mörbylånga kommuns fullmäktigeledamöter har åtalats för grov rattfylla. Ledamoten stoppades av polis i centrala Färjestaden. Blåstestet visade 2,15 promille."

"Gruppledaren ser ingen anledning att åtalet skulle leda till någon åtgärd. Förtroendet är orubbat. "

Källa http://www.ostran.se/NYHETER/Oeland/Politiker-aatalas-foer-rattfylleri

Någon som vet vem det är? Och varför partiet tycker att han fortfarande är en bra representant?

Citat:
Det var i mitten av november som ledamoten körde bil berusad, bland annat vid Ölands köpstad. Den höga alkoholkoncentrationen i kombination med att ledamoten utsatt andra för fara gör att brottet bör bedömas som grovt, enligt åtalet.
Politikern har erkänt och har diskuterat händelsen med sina partikamrater. Det inträffade har blivit en ?väckarklocka för fullmäktigeledamoten.
– Det var riktigt dumt av mig men det har också fått mig att skärpa mig. Alkohol kan göra att man gör saker som man sagt att man aldrig skulle göra, säger politikern.
Gruppledaren ser ingen anledning att åtalet skulle leda till någon åtgärd. Förtroendet är orubbat. Där*emot ska partikamraterna stötta på alla sätt de kan för att det inte ska hända igen.
Det kan hända den bästa och det är precis vad som har hänt här. Livet blir lite knaggligt ibland, det kan bli för mycket, säger gruppledaren.
Vad gör ni om det skulle upprepas?
Nu måste vi ta hand om personen. Det är i sådana här lägen som det blir tydligt vilka som är ens äkta vänner. Det gäller verkligen viktigt att vännerna ställer upp nu.

2,15 promille?!?!? Det handlar ju liksom inte att man tar bilen lite för tidigt på morgonen, och blåser 0.3!!!! Jag tycker inte att 0,3 är OK heller! - men lyckas man ens öppna bildörren, kravla sig in på förarplatsen och vrida om startnyckeln vid drygt 2 promille, så måste någon ha uppmärksammat tidigare att personen har grava alkoholproblem.

Jag struntar i vilket parti fyllot tillhör, det som upprör mig väldigt mycket är gruppledarens uttalande: "Det kan hände den bäste. ... Livet blir lite knaggligt ibland..

Nej, det kan inte hända "den bäste". Kör man bil med en promillehalt där alla vi vanliga personer redan har somnat (och antagligen spytt) så är man inte "den bäste".

"Nu ska vi ta hand om personen". Javisst, alkoholism är ju en sjukdom (?), och arbetsgivaren (MP) har ett ansvar för rehabilitering. Men formuleringen "det kan hända den bäste" är ju bara helt sjuk..

Jag hade skrivit likadant om det hade rört sig om en SD-ledamot. P.g.a tidigare erfarenheter så har jag NOLL tolerans mot rattfyllon, vilket jävla parti de än tillhör. Att gruppledaren uppger att "förtroendet är orubbat" är ju så befängt, så att man undrar om det är OK att snorta lite ibland. Eller springa runt naken med laddat vapen på stan - "Livet kan ju vara lite knaggligt ibland".

Citera
2014-02-04, 17:38
Medlem
Verkar vara tradition i kommunen...

_______
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/smalandsnytt/morbylanga-kommun-politiker-atalas-for-grovt-rattfylleri

13 oktober 2010

"En socialdemokratisk politiker i Mörbylånga kommun åtalas för grovt rattfylleri. "
_______

Sen verkar MP ha ett starkt gäng i kommunen. En figurerade i ÖTAB med diverse underligheter och en annan har dragit på sig flera besöksförbud. Nu detta.

Men ingen som vet namn på denna fyllestyrning??
Citera
2014-02-04, 18:57
Medlem
tempeZZts avatar
Det har visat sig vara en miljöpartist som sitter i både kommunfullmäktige och kommunstyrelsen.

Den enda kvinnliga miljöpartist som sitter i både kommunfullmäktige och kommunstyrelsen är Anne Wilks.
Citera
2014-02-04, 19:17
Medlem
Är inte hon syster till Lars Vilks?
Citera
2014-02-04, 19:18
Moderator
Schlesiens avatar
Tråd från ABoK sammanfogad

Utgången rubrik:
Politiker fyllekör i Mörbylånga kommun, 5 inlägg

/ Moderator
Citera
2014-02-04, 19:20
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Är inte hon syster till Lars Vilks?

Jo, det är hon.
Citera
2014-02-04, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det har visat sig vara en miljöpartist som sitter i både kommunfullmäktige och kommunstyrelsen.

Den enda kvinnliga miljöpartist som sitter i både kommunfullmäktige och kommunstyrelsen är A W
.

Fel svar. A. W åker taxi. Därmed återstår ett namn...givetvis behöver jag inte skriva mer än så, eftersom det endast finns tre från MP i Kommunen. Nåväl, hennes agerande kan inte försvaras. Så som politiker är hon en tillgång för kommunen. Det finns på tok för många nickedockor och stolpskott, men hon är inte en av dessa. Nu lär hon o A.W få dela på taxin. Hon är dessutom inte i skick för samhällstjänst, så hon lär få fotboja.
Senast redigerad av tidningsankan 2014-02-04 kl. 19:44. Anledning: Skrev ut för mycket av en politikers namn
Citera
2014-02-04, 20:13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tidningsankan
Fel svar. A. W åker taxi. Därmed återstår ett namn...givetvis behöver jag inte skriva mer än så, eftersom det endast finns tre från MP i Kommunen. Nåväl, hennes agerande kan inte försvaras. Så som politiker är hon en tillgång för kommunen. Det finns på tok för många nickedockor och stolpskott, men hon är inte en av dessa. Nu lär hon o A.W få dela på taxin. Hon är dessutom inte i skick för samhällstjänst, så hon lär få fotboja.
OK, my bad. Eller egentligen inte my bad, utan tidningen som skrev ledamot i både kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.

Eva Öberg är ju bara ersättare i kommunstyrelsen.
Citera
2014-02-04, 23:01
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
OK, my bad. Eller egentligen inte my bad, utan tidningen som skrev ledamot i både kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.

Eva Öberg är ju bara ersättare i kommunstyrelsen.
Citat:
Vid Kalmar tingsrätt åtalas en kvinnlig miljöpartist för grovt rattfylleri. Hon är ledamot av kommunfullmäktige och ersättare kommunstyrelsen i Mörbylånga kommun.

I ansökan om stämning kan följande läsas.

”N.N har kört personbil efter att ha druckit alkoholhaltiga drycker i sådan mängd att alkoholkoncentrationen i hennes blod under eller efter färden uppgick till 2,15 promille. Det hände den 14 november 2013 på gator och vägar i Färjestaden, däribland vid Ölands köpstad.

Brottet bör bedömas som grovt på grund av den höga alkoholkoncentrationen i hennes utandningsluft och eftersom körningen innebar påtaglig fara för trafiksäkerheten.

N.N begick gärningen med uppsåt.”
Citat:
Hur tror ni detta hanteras i media? Jag har synat Barometern, Östran, Ölandsbladet och Radio Kalmar. Alla mörkar identiteten på politikern! De mörkar inte bara identiteten, de mörkar även partitillhörigheten.
Med tanke på hur partisympatierna ser ut inom mediekåren så kan man ju inte annat än fundera på om detta spelar en avgörande betydelse när besluten tas om att namnge en politiker eller partitillhörighet.
http://www.thoralf.se/

Då är det Eva Öberg (mp) som det handlar om.
http://www.morbylanga.se/om-kommunen/politik/kommunstyrelsen/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in