Citat:
Ursprungligen postat av
Skogstrolla
"En av Mörbylånga kommuns fullmäktigeledamöter har åtalats för grov rattfylla. Ledamoten stoppades av polis i centrala Färjestaden. Blåstestet visade 2,15 promille."
"Gruppledaren ser ingen anledning att åtalet skulle leda till någon åtgärd. Förtroendet är orubbat. "
Källa
http://www.ostran.se/NYHETER/Oeland/Politiker-aatalas-foer-rattfylleri
Någon som vet vem det är? Och varför partiet tycker att han fortfarande är en bra representant?
Citat:
Det var i mitten av november som ledamoten körde bil berusad, bland annat vid Ölands köpstad. Den höga alkoholkoncentrationen i kombination med att ledamoten utsatt andra för fara gör att brottet bör bedömas som grovt, enligt åtalet.
Politikern har erkänt och har diskuterat händelsen med sina partikamrater. Det inträffade har blivit en ?väckarklocka för fullmäktigeledamoten.
– Det var riktigt dumt av mig men det har också fått mig att skärpa mig. Alkohol kan göra att man gör saker som man sagt att man aldrig skulle göra, säger politikern.
Gruppledaren ser ingen anledning att åtalet skulle leda till någon åtgärd. Förtroendet är orubbat. Där*emot ska partikamraterna stötta på alla sätt de kan för att det inte ska hända igen.
– Det kan hända den bästa och det är precis vad som har hänt här. Livet blir lite knaggligt ibland, det kan bli för mycket, säger gruppledaren.
Vad gör ni om det skulle upprepas?
– Nu måste vi ta hand om personen. Det är i sådana här lägen som det blir tydligt vilka som är ens äkta vänner. Det gäller verkligen viktigt att vännerna ställer upp nu.
2,15 promille?!?!? Det handlar ju liksom inte att man tar bilen lite för tidigt på morgonen, och blåser 0.3!!!! Jag tycker inte att 0,3 är OK heller! - men lyckas man ens öppna bildörren, kravla sig in på förarplatsen och vrida om startnyckeln vid drygt 2 promille, så måste
någon ha uppmärksammat tidigare att personen har grava alkoholproblem.
Jag struntar i vilket parti fyllot tillhör, det som upprör mig
väldigt mycket är gruppledarens uttalande: "Det kan hände den bäste. ... Livet blir lite knaggligt ibland..
Nej, det kan inte hända "den bäste". Kör man bil med en promillehalt där alla vi vanliga personer redan har somnat (och antagligen spytt) så är man inte "den bäste".
"Nu ska vi ta hand om personen". Javisst, alkoholism är ju en sjukdom (?), och arbetsgivaren (MP) har ett ansvar för rehabilitering. Men formuleringen "det kan hända den bäste" är ju bara helt sjuk..
Jag hade skrivit likadant om det hade rört sig om en SD-ledamot. P.g.a tidigare erfarenheter så har jag NOLL tolerans mot rattfyllon, vilket jävla parti de än tillhör. Att gruppledaren uppger att "förtroendet är orubbat" är ju så befängt, så att man undrar om det är OK att snorta lite ibland. Eller springa runt naken med laddat vapen på stan - "Livet kan ju vara lite knaggligt ibland".