Citat:
Ursprungligen postat av
pizza-face
Av moderata kärnväljare finns det tre kategorier:
1. De som inte vill ha någon invandring alls nästan. Urtypen på en sådan moderat är Vellinge- och Sjöbomoderaten.
2. De som nästan bara vill ha arbetskraftsinvandring. Här ingår den typiske "Svenskt Näringslivsmoderaten", dvs den som ser företagens intressen främst. Denna typ av moderat hittas bland de typiska Östermalmsmoderaterna).
3. De som vill ha dagens invandringspolitik med mycket av all typ av invandring.
Moderaterna hittar sitt väljarstöd till säkert 3/4 hos grupp 1 och 2. Jag skulle uppskatta att ca 50-60 % av alla som röstar på moderaterna tillhör grupp 1 och helst inte vill ha några invandrare alls innerst inne, sedan vad de säger till andra är oväsentligt. Skulle en folkomröstning genomföras i frågan skulle nog de moderata väljarna vara de efter sverigedemokraternas väljare som i högst utsträckning röstade nej till invandring. Moderata kärnväljare är även rätt så patriotiska av sig och gillar den svenska livsstilen och traditionerna och de är inte direkt intresserade av mångkultur så länge det inte gäller orientalisk mat då och då.
Att moderaterna inte förstår att de nu går på tvärs med sina kärnväljare med antisvenskheten, invandringsvurmandet, HBTQ-fierenadet av samhället, nedskärningarna i försvaret etc kommer att drabba de hårt. Jag och nästan alla jag känner som tidigare varit typiska moderata kärnväljare överger nu partiet för SD eller blankröster. Med tanke på hur illa Moderaterna läser av sina väljare så skulle det inte förvåna mig om de snart börjar driva för avskaffande av monarkin också, det saknas bara. De verkar nämligen ha tappat kollen helt och verkar fokusera på väljargrupper som dels är små och dels inte kommer att rösta på moderaterna ändå så som södermalmshipsters och mediamänniskor.
Jag tror faktiskt du har lite fel angående din "generalisering". De som röstat på moderaterna under en längre tid kan säkert vara folk i näringslivet som bor runtom i Sverige i "finare" områden, särskilt City-Sthlm och Östermalm. Dock har Moderaterna riktat in sig på en ny målgrupp senare år, nämligen akademiker och frågan är om inte dessa utgör en stor % av de faktiska väljarna.
Bodde tidigare i en stadsdel som i sin tur var uppdelad i två olika områden. I ett av områdena var fastighetspriserna bland de högsta i Sverige och i det andra var priserna höga. Om jag inte minns fel så fick moderaterna över 90% av rösterna i det området med höga priser (top 3 i hela Sverige) och över 95% röstade blått. I detta område typiska akademiker, både högavlönade (Civ.Ingengörer & Läkare) men även en del lärare, sjuksköterskor etc. I det det området med riktigt höga priser så röstade kanske 60% på moderaterna och 85% blått.
- Om man får dra en slutsats så finns det betydligt fler områden där många akademiker bor än områden där en 180m2 villa kostar 15 miljoner. Inte nog med det så är akademikerna förhållandevis humanistiska och således inte jätte-emot invandring, åtminstone vägrar de rösta på ett parti som SD, fullt av inkompetens. Skulle moderaterna minska invandringen skulle de kanske förlora de mest humanistiska akademikerna men å andra sidan få tillbaka de moderater som röstar på SD.