2014-02-03, 17:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Visste inte han var langare. Jag som trodde att FS bara rökte några enstaka gånger om året och begränsade allt narkotikainnehav till eget bruk?
Den som följer tråden vet att jag några gånger har lanserat teorin att FS langade på kyrkogårdsnatten.
Citera
2014-02-03, 17:48
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Han kan ha sökt sig till sin langare i Brobacka för att köpa till grossistpris och sedan sälja med vinst i Mölndal. Sådana langare har han nog inte hittat i Stora Höga.
Vilken langare i Brobacka..? - Vilka inköpare i Mölndal? - Och skulle han ha pysslat med sådant så nära inpå mordet? - Han påstår sig ha åkt hem för att äta - och för att inte riskera att stoppas med cannabis i bilen - innan han åkte till Mölndal. - Och hur skötte han sina affärer egentligen: Glömde sin mobil i ena shortsfickan...
Citera
2014-02-03, 17:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Han har ju använt den bil som vittnet L*nnart såg honom i.
Och där han hade sitt makabra paket. Och det var väl Marinas bil som sågs då?
Den käre Lennart, ja, som för närvarande är tilltalad i ett mål rörande övergrepp i rättssak, ringa narkotikabrott, brott mot lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål samt olovlig körning grovt brott. Vad kan han ha sett, och när?
Citera
2014-02-03, 17:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Att körkortslös åka längre än absolut nödvändigt, och i detta fall också medföra ett brännhett mordvapen och annat dumpningsmaterial kan inte anses tillrådligt – och det fanns många sjöar på betydligt närmare håll. – Hans ärende bör ha varit ett annat.

Att åka enkom för att inköpa cannabis förefaller också långsökt; han besökte ofta pizzerior i Stora Höga och hade givetvis förhört sig om utbudet på platsen. För bara ett par timmar sedan hade sms:en till systern avsänts och han var vid den här tidpunkten inställd på att säga att MJ rest till L-köping och att hon sedan hört av sig med ett sms om att hon tänkt stanna borta ytterligare en natt.

Det finns ett kvitto från Lilla Edet utvisande tiden 16:39. Härefter kör han – inte norrut mot Trollhättan som han vidhållit ända tills han överbevisats om att ha befunnit sig nära sjön Anten när han mottog sms:et 17:31:25, utan söderut: mot Skepplanda, för att så småningom vika av norrut.

Antaget han kör från OKQ8 i Lilla Edet kl. 16:42 så tar den kortaste vägen till Brudsängen 56 min att köra; den snabbaste 45 min. Han är då framme 17:27 – 17:38 – vilket stämmer med klockan. Ovsett vilken väg han kör bör han vid mastningen befinna sig i området kring Ålandasjön.

Antag vidare att han då nått sin slutdestination – och att hans ärende är att komma i besittning av ett tredje fordon: Vem kan han då ha besökt?

Om vi tittar på denna karta och försöker gräva oss fram till det område där han måste ha befunnit sig: Kan det finnas någon tänkbar billeverantör i dessa trakter?
Det bör tilläggas att han ej synes ha åkt mot Gräfsnäs/Sollebrunn; däremot kan Alingsås vara ett tänkbart färdmål.

Nått skumt kan det vara eftersom han ljuger om denna resa och i Allingsås har han bott tidigare.
Kan han ha besökt någon riktigt pålitlig bekant och magasinerat lite av Marinas saker och ting?
Citera
2014-02-03, 17:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Vilken langare i Brobacka..? - Vilka inköpare i Mölndal? - Och skulle han ha pysslat med sådant så nära inpå mordet? - Han påstår sig ha åkt hem för att äta - och för att inte riskera att stoppas med cannabis i bilen - innan han åkte till Mölndal. - Och hur skötte han sina affärer egentligen: Glömde sin mobil i ena shortsfickan...
Jag vet inte vilka hans intressenter i narkotikahandel är, varför frågar du mig?
Citera
2014-02-03, 17:54
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Den käre Lennart, ja, som för närvarande är tilltalad i ett mål rörande övergrepp i rättssak, ringa narkotikabrott, brott mot lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål samt olovlig körning grovt brott. Vad kan han ha sett, och när?
Det förefaller i vart fall som om hovrätten sätter visst värde på hans vittnesuppgifter från
den där gången på rastplatsen i julinatten.
Citera
2014-02-03, 17:55
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Han har ju använt den bil som vittnet L*nnart såg honom i.
Och där han hade sitt makabra paket. Och det var väl Marinas bil som sågs då?
Ja, det är en klar möjlighet att det var FS som vittnet LJ såg; i så fall hög som ett hus och helt förvirrad och skärrad efter skottet i sovrummet och allt blod i sängen. - Minst av allt tyder LJ:s iakttagelser på att FS skulle ha haft någon sofistikerad brottsplan.
Citera
2014-02-03, 17:56
Bannlyst
Citat:
Den som följer tråden vet att jag några gånger har lanserat teorin att FS langade på kyrkogårdsnatten.
Att hitta just den teorin bland dina inlägg är som att hitta en Higgspartikel i en big bang-teori. Hur aktiv narkotikabrottsling tror du att FS var? Du sågar dessutom Lennarts vittnesmål på grund av att han nu är tilltalad för övergrepp i rättssak och ringa narkotikabrott. Vad säger det i så fall om Fredriks trovärdighet? Han är ju just nu tilltalad för mord!
Citera
2014-02-03, 17:57
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jag vet inte vilka hans intressenter i narkotikahandel är, varför frågar du mig?
Du måste väl ha frågat dig varför FS inte talat ur skägget, utan hellre sitter på kåken hela livet?
Citera
2014-02-03, 18:02
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katako
Nått skumt kan det vara eftersom han ljuger om denna resa och i Allingsås har han bott tidigare.
Kan han ha besökt någon riktigt pålitlig bekant och magasinerat lite av Marinas saker och ting?
Ja, det är en klar möjlighet - kåkfarare emellan med pengar och droger som gemensam nämnare. - Tjänster och gentjänster. Evigt förenade genom hållhakar på varandra.
Citera
2014-02-03, 18:28
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ja, det är en klar möjlighet att det var FS som vittnet LJ såg; i så fall hög som ett hus och helt förvirrad och skärrad efter skottet i sovrummet och allt blod i sängen. - Minst av allt tyder LJ:s iakttagelser på att FS skulle ha haft någon sofistikerad brottsplan.
Jag för min del är benägen att verkligen tro på att det var just så; ingen förväxling med
någon annan utan Fredrik Svensson i egen "hög" person som var ute och agerade stirrigt
och flackigt på typiskt missbrukarvis.

Och jag är också ganska övertygad om att missbruket förutan så hade kanske aldrig det
här dådet behövt ske. Det har spelat in i hög grad, det har påverkat en redan från början
labil personlighet och som artikeln jag nyss länkade så tydligt visade finns det
oerhört mycket negativt med cannabismissbruk som med givetvis allt annat i drogväg
som kan göra så mycket med våra känsliga hjärnor. Utlösa psykoser med mera.

Akuta störningar under cannabisruset uppkommer av att missbrukaren fått i sig för mycket cannabis (t.ex. rökt en för stark beredning), blivit störd av yttre skeenden eller varit orolig inför ruset. Resultatet kan bli en mycket obehaglig förvirring (s.k. ”snedtändning”) med kraftig ångest, förföljelseidéer och aggressivitet.

Hon påpekade särskilt att ”det lömska med cannabis är den långsamt smygande, obevekligt nedbrytande effekt det har på personligheten”.

"Vår man" hade ju på sin födelsedag uppträtt väldigt instabilt med aggressionsutbrott
och förorsakat Marina "en helvetes dag" och gett henne ett allt annat än bra mående.

Hon litade inte på honom. Hon hade sett hans oberäknelighet alltför gånger.
Synd att ingen hann hjälpa henne i tid. Hjälpa henne ut ur det fängelse hon levde i
tillsammans med sin blivande mördare Fredrik Svensson.
Citera
2014-02-03, 18:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det förefaller i vart fall som om hovrätten sätter visst värde på hans vittnesuppgifter från
den där gången på rastplatsen i julinatten.

Citat:
Jag tror inte HR sätter större värde på LJ:s uppgifter än han gör själv. Han vet inte vem personen är, han vet inte vems bilen är, han vet inte vilken natt det var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in