2014-02-01, 15:19
Medlem
RostigAborres avatar
Hej flashbackare, rosten har börjat ta sig på min BMW e46 touring -03. Den är silvrig, uten metallic tror jag.
Tänkte jag skulle ta tag i det själv, men efter lite sökningar och googlande så fattar jag verkligen noll, det verkar finnas 135 olika sätt att göra på.

Det jag skulle vilja ha är en enkel och lättföljd guide i hur man fixar sina rostfläckar, kanske med länkar till vart man kan köpa allt som behövs eller något sådant?

Har inga "hål" eller dyl men man ser att rosten krupit ganska fult under vissa ställen på lacken.

Vad jag förstått så behöver jag blästra ner (tänkte köpa en billig högtryckslufts-bläster på jula)
Spraya på nån form av "spackel"?
Slipa
Spackla igen
Våtslipa
På med grundfärg?
Sedan på med bilens färg
Sist klarlack

Detta är så som jag tolkat det, men vore guld om någon kunde styra mig lite mer rätt med typ en 1, 2, 3 stegsguide.
Citera
2014-02-01, 16:04
Medlem
TinyPoliss avatar
Vad du än gör så slipa inte bort rosten. Det leder till att du jobbar in rost i porerna.
Nackdelen med en billig punktbläster är att den inte har kraft nog att slå bort all rost.
I värsta fall kan du börja med att använda vad man i branchen brukar kalla för "negerkrull". Men kör inte på för höga varv samt inte för mycket kraft.

När du fått rent från rost så tvättar du rent för att få ytan fettfri.
Där efter lägger du på vanligt polyesterspackel.
Jobba in spacklet ordentligt så plåtens och spacklets atomer får morsa på varann ordentligt.
Spackla och mellanslipa hellre än ta på för tjockt.
Har du tillgång till epoxygrund är detta det bästa att lägga på innan spackling.

Efter härdning slipar du ner ytan. Börja med grovt papper och avsluta med fint.
Åter igen tvätta rent. (Och glöm inte att det du tvättar med måste lufta 5-10min)
Nu är det en fördel om du kan tvätta med något antistatmedel eller använda klibbduk för att få bort statisk elektrisitet samt damm.

Nu "surfar" du ytan, sprutspackel, filler som en del kallar det används.
Slipa. Och det är här våtslipsmomentet för bra resultat kommer in i bilden.
Tvätta rent.
Basfärg.
Klaslack.

Undvik det billigaste materialen om du vill uppnå ett resultat som du vill leva med.
Sprayfärg som blandas och har samma kvallitet som det målaren har i sprutan finns att köpa på spray som fylls i burkar som får ett högre tryck än dom vanliga lågprissprayerna.
Undvik billigt skit som Bilbuttricks etc som bara innehåller lösningsmedel.

Tips på bra sprayfärg:
Spraymax

Lycka till
Citera
2014-02-01, 16:57
Medlem
zepofans avatar
Vi verkar ha olika erfarenhet vad gäller slipning av rost. Bäst är som sagt att blästra, men har man inte möjlighet till det så anser jag att grovt slippapper är betydligt bättre än negerfi**a. Ett grovt papper på en högvarvig maskin avverkar material medan negerfi**an bara kapslar in rosten. Prova själv när du tycker att det är rent att slipa med något som avverkar lite så ska du se att det finns rost under.
Citera
2014-02-01, 23:42
Medlem
RostigAborres avatar
Har varit nere i garaget i säkert 5 timmar nu och kört lite på frihand.

Gjorde 2 provställen där jag slipade ner ordentligt och sedan lade grundfärg 3 lager, täckfärg 3 lager och sedan klarlack 3 lager. Får säga att det blev otroligt bra för att vara ett första försök. Ska polera sen efter en vecka tänkte jag.

Ska göra lite fler ställen senare i veckan, och då kanske köra med spackel och göra det riktigt ordentligt, det enda jag är lite konfunderad över nu är att rosten ska komma tillbaka, baserat på vad ni har svarat här i tråden.

Blir att införskaffa sig en blästerspruta och verkligen gå på djupet i plåten.

Har ingen före bild, men länkar till resultatet på den andra fläcken jag gjorde. Det var en stor bubbla där innan som såg riktigt tråkig ut.

https://imageshack.com/i/n1z9r8j
Där kabelhärvan går ner och ner mot "kanten" på bakluckan har jag lackat ett område som är från höger kanten och innåt ca 15cm. Blev riktigt nöjd.

Tackar för alla svar, återkommer senare när jag lackat dom andra ställen. Bland annat höger bakdörr, där har det rostat en hel del längs med hela nederkanten på dörren, verkar vara ett ställe som samlar på sig ordentligt med skit.
Citera
2014-02-02, 03:26
Medlem
orvarens avatar
Bra info/tips här...

Skulle läst detta innan jag gav min bil "flapdisk/pensel med hammarlack" behandling..
Citera
2014-02-02, 10:45
Medlem
Finns ju olika uppfattningar om när grundfärgen ska läggas på men så här anser jag: Efter blästring/slipning så läggs grundfärg på sedan spackel och när du spacklat klart så grundfärg igen och topplack.
Bilen blir förstås varm-kall och blir kondens på plåten och spackel suger vatten så har du rost igen efter ett tag.
Citera
2014-02-02, 11:25
Medlem
Jag har hört att den första grundfärgen som läggs på är helt avgörande om det ska börja rosta igen.

Tipset jag fick var att lägga på "riktig" tvåkomponents grundfärg med bra rostskydd.

En fråga, varför kan man inte spraya på zink eller kallgalv först, borde det inte vara ett riktigt bra grundskydd på plåtdelar?
Citera
2014-02-02, 11:55
Medlem
RostigAborres avatar
Verkar finnas många sanningar om hur man ska göra, hur brukar dom göra på firmorna? Finns det ingen lackerare här på forumet som sitter på hårda fakta?

Var ute och kikade nu i dagsljus och nyktert tillstånd, och det blev riktigt bra, verkar inte svårt att få lacken att se bra ut, knixet verkar vara att förhindra att det rostar direkt igen?
Citera
2014-02-03, 14:34
Medlem
Lugini3s avatar
Är detta ett troll? Inte rostar en bil från 2003, såvida man inte grovt misskött den.
Om det inte är ett troll är det snudd på ofattbart.
Citera
2014-02-03, 17:31
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
Är detta ett troll? Inte rostar en bil från 2003, såvida man inte grovt misskött den.
Jodå, e46 rostar tyvärr rätt bra.

/T
Citera
2014-02-03, 20:27
Medlem
RostigAborres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3

Kan inte svara på hur förra ägare har skött den, men det var lite rost på den när jag köpte den som tyvärr har tagit sig lite mer nu. Har inte pedantskött, men tvättat hyffsat regelbundet och sett efter så gott det går.

Verkar som både e36 och e46 är ganska rostbenägna tråkigt nog, kan dock leva med det då jag tycker att BMW är en bil som saknar motstycke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in