2014-02-02, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Dansken refererar till att utgångshål ofta brukar vara större än ingångshål och därtill konformade. Det c:a 2 cm i diameter stora, ovalt formade hålet i nacken vittnar om att kulan destabiliserats - före utgång (vilket även kulhålet visar). Det fanns heller ingen besudling runt öppningen på hålet i bakhuvudet; ej heller på insidan, vilket också talar för att detta hål kan varar utgångshål. - Rättsläkaren ansåg att skadorna talade för att skottet träffat ansiktet framifrån snarare än bakifrån. - Något utlåtande från F har jag inte sett. Om skottet träffat nacken bör pistolen - om MJ legat på kudden vilket det mesta talar för inkl. att hon hittades med kudden under vänster skuldra - ha grävt sig ned i kudden och åstadkommit skador på kuddvaret (jag talar då inte om skadorna på örngottet som ev. skulle kunna härröra från skottet, men som mycket väl kan ha uppkommit pga söndervittring/skörhet i kombination med hantering).

MJ kan legat på mage och blivit rullad över till andra sänghalvan, därav blod i skarven.
På sådant vis är det den kudden som hamnar under skuldran.
Kudden som legat i den blodiga sänghalvan var nödvändigtvis inte med i paketet.
Citera
2014-02-02, 16:41
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
I Svenkvist slutplädering bemöter han hårstråna på ett sätt som låg honom i fatet. "So what" - det kunde stått Svenkvist dyrt om inte SMSet var återskapat.

ÅK visste om att mer kunde ha gjorts, det var definitivt en påpekad brist.
"So what" betyder inte "hårstrå går ej att utreda mer" i google translate.
De här hårstråna hade behövt analyseras. Om det då visat sig att en mtDNA-analys kunnat utesluta FS så hade försvaret haft en solklar fördel. - Det är mot den bakgrunden jag ifrågasätter adv. H:s passivitet. - "So what?" och "Har inte blodet torkat färdigt snart?" anstår varken en åklagare eller en domare - och absolut inte en försvarare som inte bara ska så lite halvhjärtat rimligt tvivel, utan också ge domstolens ledamöter något substantiellt att bita i.
Citera
2014-02-02, 16:41
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Dansken refererar till att utgångshål ofta brukar vara större än ingångshål och därtill konformade. Det c:a 2 cm i diameter stora, ovalt formade hålet i nacken vittnar om att kulan destabiliserats - före utgång (vilket även kulhålet visar). Det fanns heller ingen besudling runt öppningen på hålet i bakhuvudet; ej heller på insidan, vilket också talar för att detta hål kan varar utgångshål. - Rättsläkaren ansåg att skadorna talade för att skottet träffat ansiktet framifrån snarare än bakifrån. - Något utlåtande från F har jag inte sett. Om skottet träffat nacken bör pistolen - om MJ legat på kudden vilket det mesta talar för inkl. att hon hittades med kudden under vänster skuldra - ha grävt sig ned i kudden och åstadkommit skador på kuddvaret (jag talar då inte om skadorna på örngottet som ev. skulle kunna härröra från skottet, men som mycket väl kan ha uppkommit pga söndervittring/skörhet i kombination med hantering).

Nä, pistolen sätts mot den delen av bakhuvudet som visas upp på bild och går sen ut genom ögat träffar där väggen och ett bensplitter åker med in i skotthålet. Det är ett scenario jag har klart för mig hur det har gått till. När man fann Marina hade hon glänsande material över ögat som va bensplitter och det tog med sig en del ut från ögat innan kulan träffade väggen.
Hon låg med näsan mot väggen och han kom upp via den andra sängen. Måtten på sängen med madrass och kudde osv även inräknad kompression är gjord, så jag ser inte att konformen ger några som helst underlag för att kulan gick ut genom bakhuvudet.

Storleken på hålet och dess form får jag till ett påsittande skott inget annat. Formisto lär ha sett flest skottskador vilket inte dansken eller Lena Ström har gjort. Så jag håller henne för det jag själv tror på.
Åklagare Sannerholm skriver till HD ett lång PM och redogör för ett skott i bakhuvudet.

Case No: E12 - 0280
The forensic inspection and reconstruction of the skull
From anthropological examination could be determined that the skull belong to a 28 — 33 years old female.
Injuries:
There were injuries to the skull consistent with one gunshot injuries.
Shot gun injuries to the skull with the enter wound in the right side of os occipitale, upper part of squama occipitalis , from Iambda to +11 4 cm to the right, oriented in a direction upward and anterior, with corresponding exit in the right os frontale bone defect involving lacrimal fossa and pars orbitalis.
Another bone defect is involving the right side of the os sphenoidale.
Linear fractures (the temporary cavity) were extending on the right side downwards from the os occipitale defect, the first linear fracture along the sutura lambdoidea (the sutures were not fused because her age).
Pristina 01-10-2012 Tarja Formisto PhD

Consultant Forensic Anthropologist
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-02-02 kl. 16:50.
Citera
2014-02-02, 16:45
Bannlyst
Citat:
De här hårstråna hade behövt analyseras. Om det då visat sig att en mtDNA-analys kunnat utesluta FS så hade försvaret haft en solklar fördel. - Det är mot den bakgrunden jag ifrågasätter adv. H:s passivitet. - "So what?" och "Har inte blodet torkat färdigt snart?" anstår varken en åklagare eller en domare - och absolut inte en försvarare som inte bara ska så lite halvhjärtat rimligt tvivel, utan också ge domstolens ledamöter något substantiellt att bita i.

Du kan vara lugn, MH tog allt upp hårstråna under rättegången.
Vi får se hur domarna resonerar om dessa, men har man bestämt sig för att FS ljuger finns det ingen tvekan. Då kommer man gå på ÅKs gärningsbeskrivning hela vägen.

Men jag förutsätter att hårstråna inte kommer omnämnas såsom "so what" i domen.
Citera
2014-02-02, 16:49
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Som jag har berättat förut tror jag att han sålde en del av cannabisen som han hade köpt på kvällen. Därför hade han 4000 kr i kontanter på sig när han greps av polisen. Men det berättade han inte för då riskerade han att dömas för grövre narkotikabrott än vad han dömdes för.
Då ser vi fram mot en överklagan till HD där FS dels redogör för sin försäljning på kyrkogården: hur mycket (inköpspris och källa samt till vem han sålt cannabisen), vad han gjort i Brobacka-trakten, osv, och dels en mtDNA-analys av de bruna hårstrån som hittats i plastpaketet.
Citera
2014-02-02, 16:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Då ser vi fram mot en överklagan till HD där FS dels redogör för sin försäljning på kyrkogården: hur mycket (inköpspris och källa samt till vem han sålt cannabisen), vad han gjort i Brobacka-trakten, osv, och dels en mtDNA-analys av de bruna hårstrån som hittats i plastpaketet.
Ja, och det kommer att få de lagkloka att slå ihop sina huvuden i den svåra juridiska tvisten: Är det olagligt att skjuta en kvinna i huvudet och dumpa henne i skogen?

HD gör sällan bevisprövningar.
Citera
2014-02-02, 17:02
Bannlyst
Citat:

Jag har läst många av dina kloka inlägg,
men inte listat ut vad du tror han gjorde i Brobackatrakten.
Är du något på spåret där också?
Citera
2014-02-02, 17:07
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ja, och det kommer att få de lagkloka att slå ihop sina huvuden i den svåra juridiska tvisten: Är det olagligt att skjuta en kvinna i huvudet och dumpa henne i skogen?

HD gör sällan bevisprövningar.
Nej, den kommande HR-domen blir med största sannolikhet slutgiltig.
Citera
2014-02-02, 17:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nej, den kommande HR-domen blir med största sannolikhet slutgiltig.
Precis som förra, menar du.
Citera
2014-02-02, 17:15
Medlem
perineums avatar
Citat:
Som jag har berättat förut tror jag att han sålde en del av cannabisen som han hade köpt på kvällen. Därför hade han 4000 kr i kontanter på sig när han greps av polisen. Men det berättade han inte för då riskerade han att dömas för grövre narkotikabrott än vad han dömdes för.
Så du menar att F.S hellre riskerade att dömas för mord än att torska på narkotikabrott av normalgraden?
Senast redigerad av perineum 2014-02-02 kl. 17:20.
Citera
2014-02-02, 17:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perineum
Så du menar att F.S hellre riskerade att dömas för mord än att torska på narkotikabrott av normalgraden?
Nej, det tror jag inte. Det är en bedömningssak. Det hade kanske inte hjälpt att berätta sanningen. Och om det hade hjälpt så hade skadeståndet rykt.
Citera
2014-02-02, 17:19
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katako
Jag har läst många av dina kloka inlägg,
men inte listat ut vad du tror han gjorde i Brobackatrakten.
Är du något på spåret där också?
Tror att han kan ha varit i Sollebrunnstrakten och lånat en likbil, och att han vid tidpunkten för det mottagna sms:et 17:31:25 (Brobacka N) var i det närmaste framme vid sin destination. - Detta skulle också förklara att Hyundaien flyttats från norra till södra parkeringen, att bilen saknat diesel för 12-15 mil samt att inga som helst spår återfanns i MJ:s bil (under förutsättning att man gjort en noggrann undersökning - men man hade då inte tillgång varken till emballage eller rep och visste därför inte exakt vad man letade efter varför undersökningen vid denna tidpunkt måste bedömas som rel. intetsägande).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in