Citat:
Ursprungligen postat av
letsdoit
Dansken refererar till att utgångshål ofta brukar vara större än ingångshål och därtill konformade. Det c:a 2 cm i diameter stora, ovalt formade hålet i nacken vittnar om att kulan destabiliserats - före utgång (vilket även kulhålet visar). Det fanns heller ingen besudling runt öppningen på hålet i bakhuvudet; ej heller på insidan, vilket också talar för att detta hål kan varar utgångshål. - Rättsläkaren ansåg att skadorna talade för att skottet träffat ansiktet framifrån snarare än bakifrån. - Något utlåtande från F har jag inte sett. Om skottet träffat nacken bör pistolen - om MJ legat på kudden vilket det mesta talar för inkl. att hon hittades med kudden under vänster skuldra - ha grävt sig ned i kudden och åstadkommit skador på kuddvaret (jag talar då inte om skadorna på örngottet som ev. skulle kunna härröra från skottet, men som mycket väl kan ha uppkommit pga söndervittring/skörhet i kombination med hantering).
Nä, pistolen sätts mot den delen av bakhuvudet som visas upp på bild och går sen ut genom ögat träffar där väggen och ett bensplitter åker med in i skotthålet. Det är ett scenario jag har klart för mig hur det har gått till. När man fann Marina hade hon glänsande material över ögat som va bensplitter och det tog med sig en del ut från ögat innan kulan träffade väggen.
Hon låg med näsan mot väggen och han kom upp via den andra sängen. Måtten på sängen med madrass och kudde osv även inräknad kompression är gjord, så jag ser inte att konformen ger några som helst underlag för att kulan gick ut genom bakhuvudet.
Storleken på hålet och dess form får jag till ett påsittande skott inget annat. Formisto lär ha sett flest skottskador vilket inte dansken eller Lena Ström har gjort. Så jag håller henne för det jag själv tror på.
Åklagare Sannerholm skriver till HD ett lång PM och redogör för ett skott i bakhuvudet.
Case No: E12 - 0280
The forensic inspection and reconstruction of the skull
From anthropological examination could be determined that the skull belong to a 28 — 33 years old female.
Injuries:
There were injuries to the skull consistent with one gunshot injuries.
Shot gun injuries to the skull with the enter wound in the right side of os occipitale, upper part of squama occipitalis , from Iambda to +11 4 cm to the right, oriented in a direction upward and anterior, with corresponding exit in the right os frontale bone defect involving lacrimal fossa and pars orbitalis.
Another bone defect is involving the right side of the os sphenoidale.
Linear fractures (the temporary cavity) were extending on the right side downwards from the os occipitale defect, the first linear fracture along the sutura lambdoidea (the sutures were not fused because her age).
Pristina 01-10-2012 Tarja Formisto PhD
Consultant Forensic Anthropologist