2014-01-27, 07:53
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSOEskribent
Jag tänker mig eventuellt pigmentbyte då jag inte tilltalas av färgen. Kanske en del förstärkningar av konturer genom att använda kontrasterande färger på olika ställen. Jag har hitintills endast använt Medaille'dor créme 1925 (créme-polish) och ingen wax-polish. Skulle den senare kunna göra jobbet?
Ett annat förslag är ju att skomakare eller annan fackman gå igenom dem. Eller är lösningen att gå igenom dem med kemisk ren bensin för att sen göra ett bättre färgval?

Tycker de är väldigt fina de där, och imperial är riktigt prisvärda. Att färga om mörka skor är inte det lättaste (särskilt inte om det är anilinfärgad läder, vilket jag tror det där är) oavsett vilket proffs som gör det. Går bara att ändra marginellt, och även för det krävs rätt hård åtgång på skorna vilket sliter på lädret, och kanske inte gör det värt det.

Citat:
Ursprungligen postat av Wedgie
Äntligen!

http://imgur.com/cFM2x6z

Grymma!
Citera
2014-01-27, 10:51
Medlem
KSOEskribents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Tycker de är väldigt fina de där, och imperial är riktigt prisvärda. Att färga om mörka skor är inte det lättaste (särskilt inte om det är anilinfärgad läder, vilket jag tror det där är) oavsett vilket proffs som gör det. Går bara att ändra marginellt, och även för det krävs rätt hård åtgång på skorna vilket sliter på lädret, och kanske inte gör det värt det.

Grymma!

Vill passa på att tacka såväl dig som Hoodog för att ni assisterar oss amatörer.

Jag har svårt att uttala mig om huruvida Imperial är prisvärda, åtminstone ur ett konkurrenshänseende. De dyker sällan upp på reor och den presumtiva konsumenten är ofta en påläst skofascist som hellre ögnar på C&J HG eller AS Exclusive och kanske t.o.m. EG eller G&G. Samtliga går att finna mer prisvärda än ett köp av en sko i Imperial vid ordniarie pris. Tänker mig exempelvis reor på AFPOS (AS Exclusive), Edwards of Manchester (C&J, EG) eller på Bespoke-England (G&G). Detta är bara axplock av konkurrenter som går lite längre i sitt försök att kränga skor. Att linjen Imperial är välkomponerad och i mitt tycke innehåller vissa,(inte alla), ikoniska modeller, det håller jag helt med om.

Skorna jag har länkat till är ett par 'Earls row'. Förmodat en utgången modell. Även om det inte finns någon officiell märkning så skulle jag vilja hävda att dessa är andrahandssortering alternativt dålig kvalitetskontroll hos Cheaney. Runt snörningen blir vecken/rynkorna så pass distinkta att det ser ut som om lädret ska spricka. Jag betalade visserligen bara ±2200kr för dem ifrån Sausages på Ebay och jag får, i detta fallet, acceptera att det är skavanker.
Citera
2014-01-27, 12:20
Medlem
KSOEskribents avatar
Citat:
Att färga om mörka skor är inte det lättaste (särskilt inte om det är anilinfärgad läder, vilket jag tror det där är) oavsett vilket proffs som gör det. Går bara att ändra marginellt, och även för det krävs rätt hård åtgång på skorna vilket sliter på lädret, och kanske inte gör det värt det.
Grymma!

Vad innebär det understrukna och vad får det för konsekvenser? Du som har arbetat mycket med förebyggande åtgärder, underhåll och experiment; hur blandar man eller hur gör man för att bygga på grundfärgen? Dvs. den finish som skorna har 'box-fresh'. Jag har aldrig lyckats blanda créme-polish för att få en nyans som motsvarar grundfärgen. Vidare har jag sett att vissa tillverkare hettar upp lädret vid infärgningen. Är det något för en amatör att prova på?
Citera
2014-01-27, 14:21
Medlem
Wedgies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bleu
Jäkligt schyssta kängor! Och för den delen fina ljuslyktor

Haha, tack! Tjejkompis som köpte lyktorna åt mig då hon tyckte jag hade för lite inredning (iofs sant).

Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
J

Äntligen! Så de kom igenom QC till slut? Gött!

De ser riktigt fina ut. Men det var ju väntat - det är ju ett par Galways trots allt. Hur känns dem? Är du nöjd?

Svårt nöjd, första dagen med dom på idag och de är sjukt sköna. Aldrig varit med om att ett par boots känts så här vid första användningen. Vanligtvis har man en startsträcka där man tror man har fötterna i skärselden, men icke nu. Skönaste skor jag gått i, vilket kanske är att förvänta med tanke på pris och kvalitet. Lite hälsläpp, som jag läst på SF att en del upplevt. Får se om jag behöver lägga in nåt i hälen eller om det mjukas upp och då får bättre "grepp".
Fantastiska skor helt enkelt.

Citat:

Grymma!

Tack!
Citera
2014-01-27, 21:26
Medlem
Efter att ha tagit del av er kunskap och era bilder tänkte jag själv börja dela med mig.

Först ut några skor:

http://imgur.com/brlYhoC
Mina slitvargar, c&j pembroke. Derby i den klumpiga 325-lästen, funkar bra till de flesta utstyrslarna.

http://imgur.com/f3J7vrS
Svarta wholecuts från Carmina. Kul när de blänker.

http://imgur.com/nsxON94
Stringloafers från Carmina.

http://imgur.com/VT47N97
Ett par kängor från Septieme Largeur. Mitt första projekt där jag exprimenterade med flera färger. Spårade ur lite vad gäller tåhättan, det borde ha varit hälften så stort område insåg jag i efterhand.

Mer kommer...
Citera
2014-01-28, 08:19
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSOEskribent
Vad innebär det understrukna och vad får det för konsekvenser? Du som har arbetat mycket med förebyggande åtgärder, underhåll och experiment; hur blandar man eller hur gör man för att bygga på grundfärgen? Dvs. den finish som skorna har 'box-fresh'. Jag har aldrig lyckats blanda créme-polish för att få en nyans som motsvarar grundfärgen. Vidare har jag sett att vissa tillverkare hettar upp lädret vid infärgningen. Är det något för en amatör att prova på?

Anilinfärgat läder är läder som sänks ner i stora bad och blir helt genomfärgade, till skillnad från "crust-läder" där man bara färgar ytan på lädret. Förstår inte riktigt vad du menar med bygga upp grundfärgen, men grunden är att vill du behålla färgen på skorna så använd en så lik eller lite ljusare kräm. Den behöver absolut inte vara helt exakt. Att ge sig på att hetta upp lädret är inget jag skulle rekommendera.
Citera
2014-02-01, 16:11
Medlem
När kan man egentligen använda kängor med lädersulor? Jag har hittat ett par riktigt fina jodhpurs med lädersulor men jag får inte riktigt ihop det. Kängor tänker jag mig att man använder när det är kallt och lädersulor är ju inte alls anpassat till Göteborgsklimat (och än mindre till engelskt väder?), de står varken emot kyla eller väta.

Eller skall jag bara köpa dem och oroa mig mindre, när den dagen kommer kan jag sätta på en slitsula som tål väta lite bättre?
Citera
2014-02-01, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
När kan man egentligen använda kängor med lädersulor? Jag har hittat ett par riktigt fina jodhpurs med lädersulor men jag får inte riktigt ihop det. Kängor tänker jag mig att man använder när det är kallt och lädersulor är ju inte alls anpassat till Göteborgsklimat (och än mindre till engelskt väder?), de står varken emot kyla eller väta.

Eller skall jag bara köpa dem och oroa mig mindre, när den dagen kommer kan jag sätta på en slitsula som tål väta lite bättre?

Nättare kängor går väl an att använda på sommaren?
Citera
2014-02-01, 17:08
Medlem
bleus avatar
En jodhpur, chukka eller chelsea boot med lädersula skulle funka utmärkt torra vår- och höstdagar imo.
Citera
2014-02-02, 14:22
Medlem
Jag funderar på att göra ett par Edward Green Chealse eller Berkeley i 888 lästen med en enkel lädersula. Tänkte höra om det finns nå folk här som är intresserad av samma modell så man kan samla ihop ett gäng på 6 pers och slippa mto avgiften.
Citera
2014-02-02, 16:06
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vorkanz
Jag funderar på att göra ett par Edward Green Chealse eller Berkeley i 888 lästen med en enkel lädersula. Tänkte höra om det finns nå folk här som är intresserad av samma modell så man kan samla ihop ett gäng på 6 pers och slippa mto avgiften.

Är du säker på ett Chelsea öht kan göras på 888? Det hade förvånat mig lite... 82 eller 202 är nog inga problem, men 888? Nja. Du kanske har hört att EG är rätt restriktiva med vilka läster som erbjuds - även via MTO - för olika modeller? Dover görs exempelvis endast på 606 eller 202 numera som jag förstår det...
Citera
2014-02-02, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Är du säker på ett Chelsea öht kan göras på 888? Det hade förvånat mig lite... 82 eller 202 är nog inga problem, men 888? Nja. Du kanske har hört att EG är rätt restriktiva med vilka läster som erbjuds - även via MTO - för olika modeller? Dover görs exempelvis endast på 606 eller 202 numera som jag förstår det...

Har mailat EG och dom sa att det gick att få både Chealsen och Berkeley på 888. Men känner igen det du säger att EG är restriktiva med vilka läster som erbjuds till olika modeller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in