2014-02-02, 15:25
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Jag vet inte vad en "liten håranalys" på fyra (har jag för mig att dom var till antalet) kan kosta? Vet du vad analyser kostar?
Det blir nog i så fall fråga om specialanalyser för att utvinna mitokondriellt DNA. - Det kan inte kosta många kronor om man betänker att adv. H skulle kunna utesluta sin klient från tänkbara hanterare av den vita presenningen.
Citat:
Jag trodde att när man har skulder till kronofogden så går skatteåterbäringen oavkortat till KFM?
Ibland kan man tydligen göra en deal med fogden - om man kan visa att man inte kommer upp i existensminimum utan en sådan deal.
Citera
2014-02-02, 15:27
Medlem
ballobass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det blir nog i så fall fråga om specialanalyser för att utvinna mitokondriellt DNA. - Det kan inte kosta många kronor om man betänker att adv. H skulle kunna utesluta sin klient från tänkbara hanterare av den vita presenningen.Ibland kan man tydligen göra en deal med fogden - om man kan visa att man inte kommer upp i existensminimum utan en sådan deal.

Skitsnack kan fan inte göra några privata deals med KF....
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det blir nog i så fall fråga om specialanalyser för att utvinna mitokondriellt DNA. - Det kan inte kosta många kronor om man betänker att adv. H skulle kunna utesluta sin klient från tänkbara hanterare av den vita presenningen.
Det är bättre för advokat Hansson att peka på att analysen inte är gjord. Då kan alternativ GM inte uteslutas.
Citera
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Advokater i Sverige utreder inte. Du har sett för mycket på Berry Mason.
Nej, men jag har sett för mycket av bortförklaringar. - En försvarare ska göra allt för att fria sin klient - inkl. egna utredningar.
Citera
2014-02-02, 15:38
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det är bättre för advokat Hansson att peka på att analysen inte är gjord. Då kan alternativ GM inte uteslutas.
Det hjälpte tydligen inte när HR skulle avgöra skuldfrågan - eftersom ledamöterna tog fasta på andra saker plus att den standardmetod som SKL förfogar över inte kunde appliceras på de upphittade hårstråna. Om adv. H pekat på att alt. gm inte kan uteslutas pga att SKL inte skickat hårstråna vidare till annat labb så var den invändningen av ringa tyngd i förhållande till andra indicier. Inför ett ev. överklagande så tar jag därför för givet att adv. H ser till att specialanalyserna blir gjorda.
Citera
2014-02-02, 15:39
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
Skitsnack kan fan inte göra några privata deals med KF....
FS reglerade väl först de skulder han hade och fick sedan behålla resten.
Senast redigerad av letsdoit 2014-02-02 kl. 15:59.
Citera
2014-02-02, 15:41
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Nej, men jag har sett för mycket av bortförklaringar. - En försvarare ska göra allt för att fria sin klient - inkl. egna utredningar.

Men du går lite väl långt när du anser att en försvarsadvokat ska betala för utredningar ur egen ficka tycker jag. Det är ju helt vansinnigt.

Nej man kan inte deala till sig pengar om man sitter fast hos KFM. Dom tar allt utöver existensminimum, dvs skatteåterbäring tex.
Citera
2014-02-02, 15:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det hjälpte tydligen inte när HR skulle avgöra skuldfrågan - eftersom ledamöterna tog fasta på andra saker plus att den standardmetod som SKL förfogar över inte kunde appliceras på de upphittade hårstråna. Om adv. H pekat på att alt. gm inte kan uteslutas pga att SKL inte skickat hårstråna vidare till annat labb så var den invändningen av ringa tyngd i förhållande till andra indicier. Inför ett ev. överklagande så tar jag därför för givet att adv. H ser till att specialanalyserna blir gjorda.
Vad skulle specialanalyser ge för fördel? Om analyserna inte är gjorda kan det inte uteslutas att hårstråna kommer från en alternativ GM. Om analyserna görs kanske det kan uteslutas.
Citera
2014-02-02, 15:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Men du går lite väl långt när du anser att en försvarsadvokat ska betala för utredningar ur egen ficka tycker jag. Det är ju helt vansinnigt.
I så fall tycker jag att försvarare ska vara lite vansinniga. - De tar i alla fall vansinnigt mycket betalt.
Citat:
Nej man kan inte deala till sig pengar om man sitter fast hos KFM. Dom tar allt utöver existensminimum, dvs skatteåterbäring tex.
Om du har en skuld och har fått tillbaka på skatten så dras skulden först av innan du ev. får behålla resterande pengar.
Senast redigerad av letsdoit 2014-02-02 kl. 16:01.
Citera
2014-02-02, 15:46
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Vad skulle specialanalyser ge för fördel? Om analyserna inte är gjorda kan det inte uteslutas att hårstråna kommer från en alternativ GM. Om analyserna görs kanske det kan uteslutas.
Det är väl ungefär så adv. H resonerar - fast i andra riktningen: Risken finns ju att stråna tillhör FS.
Citera
2014-02-02, 15:48
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
I så fall tycker jag att försvarare ska vara lite vansinniga. - De tar i alla fall vansinnigt mycket betalt.Ja, det är ju det jag säger: Man får behålla existensminimum.

Nej du påstår att han fått behålla pengar från skattemyndigheten trots skulder hos KFM. Det fungerar inte så. Tro mig.

Han har någon form av inkomst (socialbidrag tex) och får tillbaka på skatten. skulle han få tillbaka pengarna, så får han inget socialbidrag för så lång tid som pengarna enligt socialtjänsten anser att de räcker för hyra, mat blablabla. Har han skulder till KFM så ÄR det pengar UTÖVER det existensminimum han redan har och KFM tar pengarna. Punkt.
Citera
2014-02-02, 15:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
I så fall tycker jag att försvarare ska vara lite vansinniga. - De tar i alla fall vansinnigt mycket betalt.
Åklagare får ungefär lika hög lön. Ska de betala utredningar ur egen ficka?
Citat:
Ja, det är ju det jag säger: Man får behålla existensminimum.
Vad ska han existera på om han betalar håranalyser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in