2014-02-02, 14:01
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det började med att man via det beslagtagna hagelgeväret fick fram en dödsboanmälan rörande ett förkommet hagelgevär och en pistol. – Pistolen hade bl a JE i förhör 100805 indirekt nämnt då han berättat att MJ delgett honom att hon fått ett vapen av en person samtidigt som hon återgett hur en granne blivit av med ett vapen som denne förvarat i ett olåst utrymme. - Man fick så småningom fram en dödsboanmälan rörande ett försvunnet hagelgevär och en pistol (nämns i förhör 100909). FS förhörs om dessa vapen 101111 (och vallas samma dag), och efter blodfyndet i sängen 110103 hittar mormodern 110111 tillståndsbeviset för pistolen varefter man kan ringa in pistoltyp, ammunition mm. - Pistolen lyser - tillsammans med 15-20 tomma patronhylsor - fortfarande med sin frånvaro.

Har hagelgeväret återfunnits? Kan det, rent hypotetiskt ha blivit sålt (pistolen menar jag nu) innan MJ dödades? Jag vill minnas att LJ inte ville kännas vid historien med vapnet....? Kanske minns jag fel, ska kolla när jag är hemma igen.
Citera
2014-02-02, 14:08
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Självklart ska de så långt det är möjligt analyseras.

Hade jag - som advokat H: haft en klient som bedyrat sin oskuld och riskerat livstidsstraff, hade jag i samråd med min klient och på egen bekostnad låtit analysera speciellt två hårstrån:

1. Undre madrassöverdel: Ett ca 1 dm långt humant mörkbrunt hårstrå av huvudtyp, med rot.
2. Insida presenning B1: Ett ca 1 dm långt humant ljusbrunt hårstrå av huvudtyp, med rot.

Är säker på att denna analys hade täckts av utkvitterat arvode i HR2: 295 479 kr.

Tror du att en advokat får behålla hela arvoden? Att detta är själva lönen till advokaten? Så är det nämligen inte.
Citera
2014-02-02, 14:11
Medlem
Citat:

Hade jag - som advokat H: haft en klient som bedyrat sin oskuld och riskerat livstidsstraff, hade jag i samråd med min klient och på egen bekostnad låtit analysera speciellt två hårstrån:

1. Undre madrassöverdel: Ett ca 1 dm långt humant mörkbrunt hårstrå av huvudtyp, med rot.
2. Insida presenning B1: Ett ca 1 dm långt humant ljusbrunt hårstrå av huvudtyp, med rot.

Är säker på att denna analys hade täckts av utkvitterat arvode i HR2: 295 479 kr.

Det känns helt klart som om källaradvokat Hansson saltat fakturan något.
Citera
2014-02-02, 14:13
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Har hagelgeväret återfunnits? Kan det, rent hypotetiskt ha blivit sålt (pistolen menar jag nu) innan MJ dödades? Jag vill minnas att LJ inte ville kännas vid historien med vapnet....? Kanske minns jag fel, ska kolla när jag är hemma igen.
Hagelgeväret hittades av personal från spaningsroteln vid en husrannsakan i förrådet. Rent hypotetiskt kan pistolen ha sålts, men eftersom provskjutning ska ha ägt rum i april/maj 2010 så har MJ i så fall sålt pistolen maj-juli, alt. att FS sålt den långt tidigare. Möjligheten finns också - fortfarande hypotetiskt - att hon kan ha bytt pistolen mot ett flipperspel. - Vilken "LJ"?
Citera
2014-02-02, 14:17
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Tror du att en advokat får behålla hela arvoden? Att detta är själva lönen till advokaten? Så är det nämligen inte.
Men en liten håranalys har han väl råd med? - Och det bör ju FS också ha; han fick ju tillbaka på skatten 2009.
Citera
2014-02-02, 14:19
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Hagelgeväret hittades av personal från spaningsroteln vid en husrannsakan i förrådet. Rent hypotetiskt kan pistolen ha sålts, men eftersom provskjutning ska ha ägt rum i april/maj 2010 så har MJ i så fall sålt pistolen maj-juli, alt. att FS sålt den långt tidigare. Möjligheten finns också - fortfarande hypotetiskt - att hon kan ha bytt pistolen mot ett flipperspel. - Vilken "LJ"?

Marinas mamma menade jag.
Citera
2014-02-02, 14:20
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Men en liten håranalys har han väl råd med? - Och det bör ju FS också ha; han fick ju tillbaka på skatten 2009.

Jag vet inte vad en "liten håranalys" på fyra (har jag för mig att dom var till antalet) kan kosta? Vet du vad analyser kostar?

Jag trodde att när man har skulder till kronofogden så går skatteåterbäringen oavkortat till KFM?
Senast redigerad av Pastakrydda 2014-02-02 kl. 14:27.
Citera
2014-02-02, 14:39
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Marinas mamma menade jag.
Hon ville inte bli inblandad i några vapenaffärer, nej. - Huruvida hon känt till att MJ innehaft ett illegalt vapen som härrört från morfadern får vi aldrig veta.
Citera
2014-02-02, 14:48
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Jag vet inte vad en "liten håranalys" på fyra (har jag för mig att dom var till antalet) kan kosta? Vet du vad analyser kostar?

Jag trodde att när man har skulder till kronofogden så går skatteåterbäringen oavkortat till KFM?
Ja, men om det är på det viset så varför påstår människan då att de där 500 kronors sedlarna
han har i sin plånbok efter Marinas död kommer just från denna påstådda skatteåterbäring?
Citera
2014-02-02, 14:52
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, men om det är på det viset så varför påstår människan då att de där 500 kronors sedlarna
han har i sin plånbok efter Marinas död kommer just från denna påstådda skatteåterbäring?

Ja jag vet att han sagt det såhär efteråt. Man kommer ihåg om man fått tillbaka pengar på skatten såklart. Det är ju ett glädjeämne för varje skattebetalare i Sverige. MEN å andra sidan är det en väldigt enkel sak att kontrollera så jag kan ju tycka att det vore väldigt dumt att ljuga om....

De hade hursomhelst inte räckt till en håranalys, eller vad det rätta ordet för detta nu må vara.
Citera
2014-02-02, 15:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Advokater i Sverige utreder inte. Du har sett för mycket på Berry Mason.
Citat:
Du kan inte mena allvar att han skulle ha haft kvar av skatteåterbäringen efter fyra år.
Citera
2014-02-02, 15:07
Medlem
Grandiosos avatar
Funderar på det här med det kommande straffet:

Låt oss säga att vederbörande får 14 år så behöver han i praktiken bara sitta 8, 10 år
av dessa, antar jag. Eller kanske ännu mindre.
Hur är det nu igen? Är det två tredjedelar som ska avtjänas eller hur räknar man på det
egentligen? Ett utdömt livstidsstraff behöver väl inte nödvändigtvis heller innebära en
evighet bakom galler. Man tidsbestämmer det efter några år kanske så en gärningsman
kan komma ut efter 15 år nånting.

Hur det än blir med saken så tycker jag personligen att har man begått såna här grymma,
överlagda mord, så ska man ALDRIG mera få komma ut i friheten.
Det anser jag. Andra gör det inte.
Men det ska kosta på att ta sig rätten att döda en annan människa.
Och i detta specifika fall hade vi en mördare som sånär hade sluppit undan helt från att
behöva sona sitt mord. Och det hade varit fruktansvärt bedrövligt naturligtvis.
Dock gick det vägen till slut som bekant och Marina har fått någon slags upprättelse
efter sin död.
Senast redigerad av Grandioso 2014-02-02 kl. 15:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in