2014-01-31, 22:09
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Jag bläddarde just igenom Svenska Dagbladet med bilbilaga.

Tidning: 17 sidor reklam av 44 sidor
Bilaga Bil och motor: 12 sidor reklam av 16 sidor

Verkar konstigt att sätta en "Ej reklam tack"-skylt vid brevlådan och prenumerera på SvD.

Hoppas du inte prenumererar på skiten själv.
Citera
2014-02-01, 11:33
Moderator
Siegfrids avatar
Inte ens de superrika mecenaterna vill kasta bort pengar på journalistik.

Australiska The Global Mail, en reklamfri sajt för kvalitativ journalistik tappar nu sin finansiering.
Filantropen Graeme Wood, som hittills sponsrat sajten drar sig ur med kort varsel. Hemsidan söker nu akut efter nya finansiärer.

Citat:
Staff at news website The Global Mail have begun a desperate search for a new backer after entrepreneur Graeme Wood told them he would no longer fund the site he helped start less than two years ago.

Mr Wood, who made his fortune from travel website wotif.com, delivered the news to shocked staff on Wednesday night.

His announcement almost certainly spells the end of Australia’s first major experiment with philanthropically-funded journalism, though staff said they remained hopeful that The Global Mail might be able to live on in a reduced format if backers and advertisers could be found.

http://www.theglobalmail.org/
http://www.smh.com.au/business/staff-seek-new-backer-as-wotifs-graeme-wood-pulls-plug-on-global-mail-20140130-31o3l.html
http://theconversation.com/graeme-woods-global-mail-felled-by-financial-reality-22581
Citera
2014-02-01, 12:07
Medlem
NilsCelines avatar
Debatt i Ekonomiekot P1 idag som handlade om tidningsdöden. Ingen nämnde så klart med ett ord att folk slutat tro på skiten och ännu mindre önska betala för det.

Patienten är psykotisk och saknar helt sjukdomsinsikt.
Citera
2014-02-01, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsCeline

Det är bra för det kommer förhoppningsvis snabba upp förloppet om motåtgärder sätts in för sent.
Citera
2014-02-01, 12:58
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tugor
Jonas Löwgren, professor i interaktionsdesign vid Malmö högskola:

Professorn tror att det i framtiden kommer finnas fler arbetstillfällen för journalister än vad som finns i dag, samt att papperstidningarna överlever till år 2030.
Om han med papperstidningar syftar på dagstidningar så är han ute och cyklar, det gäller även för påståendet om det ökade antalet arbetstillfällen för journalister.

Angående papperstidningens överlevnad så är det 15 år ungefär till 2030. Men då ska man komma ihåg att det här sannolikt handlar om när de allra sista resterna försvinner. Jag tror vi kommer se en stor död inom ett par år när det helt enkelt inte är lönsamt längre att ha många papperstidningar. Vi har sett varselvågorna nu ett tag, men förr eller senare måste nedläggningarna komma.

Man ska också veta att t.ex kvällspressen tappar läsare i rasande takt. Det är lite drygt 10% per år som försvinner. Det är väldigt mycket på bara fem års tid. Så bara kanske fem år måste man nog börja fundera på många håll om man verkligen ska ha papperstidningen kvar. Om tio år är nog inte särskilt många kvar.
Citera
2014-02-01, 13:21
Medlem
RupertSheldrakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsCeline
Debatt i Ekonomiekot P1 idag som handlade om tidningsdöden. Ingen nämnde så klart med ett ord att folk slutat tro på skiten och ännu mindre önska betala för det.

Citat:
Ursprungligen postat av IT-man
Det är bra för det kommer förhoppningsvis snabba upp förloppet om motåtgärder sätts in för sent.

Bara att be till gud att de inte hittar patientjournalen: https://www.flashback.org/t1946234 och får insikt i sitt psykotiska tillstånd. Å andra sidan; sent ska syndaren vakna. Dessutom hör det inte till ovanligheterna att psykiskt sjuka slutar ta sin medicin så snart den börjar verka eftersom de plötsligt känner sig friska.

Med andra ord så spår jag att de kommer göra ett par drastiska nedskärningar utan att ändra produkten avsevärt. En kort pengavinst senare så är ägarna nöjda och när nästa ras kommer så kör de med samma medicin igen, fram tills att det endast är ett gäng FAS 3-killar som sitter och redigerar tidningen med google-translate som enda kompetens...
Citera
2014-02-01, 13:22
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RupertSheldrake
ett gäng FAS 3-killar som sitter och redigerar tidningen med google-translate som enda kompetens...

Det är väl en rätt bra beskrivning av TT?
Citera
2014-02-01, 15:19
Medlem
Läste en bok på 90-talet om hur journalistik och politik lever i symbios. Hittar inte boken, kommer inte ihåg titeln och vet inte om den gavs ut på svenska. Det är en amerikansk bok.

Boken handlar i korta drag om
• Journalistik är extremt kortsiktig
• Politik är långsiktig
• Politiker behöver media för att nå ut med sina budskap
• Journalister skiter i vad politiker säger, bara man kan sälja. För politik säljer.
• Den politiker som inte på 30 sek i rubrikform kan beskriva hur t.ex. budgetunderskottet ska komma ned har ingen framtid och ingen skriver om denna person. Alla uttalanden måste anpassas så att de säljer. Kan inte politikern göra det så fixar media det.
• Allt detta leder till snuttifiering och intetsägande artiklar och tom. rena lögner.
• Medborgarna slutar lita på både politiker och journalister.

Slutsatsen var att politiker och journalister håller varandra i handen på väg mot avgrunden.
Det intressanta är att den kom precis då Internet började komma. Då Ines Usman sa att det var en modefluga och då man hamnade på porrsidor vilket sökord man än knappade in. Det var tider det.

Nu förutspådde man inte tidningsdöden i sig eftersom Internet inte fanns. Det man förutspådde var dagens journalistiks sammanbrott och det är väl egentligen det som många hoppas på. Bra journalistik i pappersformat kan åtminstone jag acceptera.

Jag hoppas att tidningsdöden (åsiktsdiktaturen) tar fart, men tror det inte just på grund av att politikerna kommer att anse att man behöver media för att nå ut med sina budskap och därför kommer att ge presstöd så att de kan leva vidare.

Om jag ska försöka tänka mig in i hur en partistrateg tänker så består väljarkåren grovt räknat av
• 1/3 som röstar på partiet vad de än gör. Det är dessa som Mona Sahlin kallar för ”häströstare”. Dom hade röstat på sossarna även om partiledaren hade varit en häst.
• 1/3 som aldrig skulle kunnat tänka sig att rösta på partiet
• 1/3 som inte bryr sig eller inte bestämt sig.

Det är den sista tredjedelen som är den intressanta. Det är denna grupp som kallas, soffliggare, osäkra, marginalväljare, lättrörliga osv. Alla partier slåss om dessa.

Problemet är att personer i denna grupp troligen inte aktivt letar upp alternativa siter på nätet utan får sin information serverad genom löpsedlar, tidningar och radio/TV. Det är perfekt med dagens media för de etablerade partierna. De redan frälsta röstar som de ska och sedan når man de icke aktiva.

Politikerna är också vilsna eftersom deras traditionella kanaler inte fungerar lika bra som tidigare. Men så länge som det inte finns några ”säkra” informationskanaler så kommer man att ge media ekonomiskt stöd och kanske också instifta nya lagar så man kan säkra informationskanalerna mot ”åsiktsbrott”.

Men detta fungerar bara så länge som folk läser eller tittar på propagandan. Just nu har media/politiker fortfarande makt att få en ren lögn till en sanning. Både Forserum och slöjmisshandeln har av politiker använts som exempel för att det har hänt. Nu vet ingen hur många som ändå tror på det, men tyvärr så tror jag att det fortfarande är alldeles för många som litar på media, politiker och framför allt det som sägs i TV. Jag vet att både politiker och journalister har mycket lågt förtroende, knappt två siffrigt men ändå finns tanken att det står ju i tidningen så ingen rök utan eld. Lite sanning måste det ligga i det.

Bill Gates sa att ”man överskattar händelser på kort sikt och underskattar de på lång sikt”. Använder man detta på tidningsdöden så kommer det troligen inte att gå så snabbt som man hoppas men när strukturomvandlingen är klar så kan vi inte ens föreställa oss resultatet.

Vad som kan komma att skynda på processen är ekonomin. Nu tänker jag inte på tidningarnas ekonomi utan Sveriges. Putin hostar och då kan kraven på att rusta upp försvaret komma. Skolan kommer att behöva pengar. Budgetunderskottet blir för stort så man måste skär ned ibland de statliga utgifterna. Allt detta kan göra att den kulturmarxistiska agendan visar sig och folk blir rasande då man upptäcker hur förd bakom ljuset man blivit. Men där är vi inte ännu.

Går det fortare än jag tror så ska jag med glädje erkänna hur fel jag hade.
Citera
2014-02-01, 17:33
Medlem
tryffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Det är det som de inte kan göra längre, de tappar läsare i en rasande fart och med det så blir de av med sin makt. Så fort politikerna inser det så kommer de att göra allt för att bli av med bidragen till journalistsvinen.

Jag anser not att AB (i maskopi med diverse s-läckor) sänkte Juholt och sossarna i förra valet. AB behöver inte vara så stora om Tv-media hoppar på deras agendor.

Men du har en intressant poäng. Tidningar kommer att vara betydligt försvagade i nästa val ( i jämförelse med för 4 år sedan) ... intressant om det innebär något för valresultatet.
Citera
2014-02-01, 17:45
Medlem
RupertSheldrakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Det är väl en rätt bra beskrivning av TT?

Haha, verkligen! Överhuvudtaget så känns TT som självaste propagandahögborgen, den sista bastionen att storma för ett framtida digitalt krig, kanske?

Off topic så måste jag tacka för din användarbild som fick mig att ladda hem en film jag väntat alldeles för länge med att se!
Citera
2014-02-01, 17:51
Medlem
White Christmass avatar
Vänstertidningen Nöjesguiden som för ett tag sen diskuterades bl a nämnde chefredaktören "tidningen går mot nya spännande tider" eller liknande.

Tidningen går nu från papperstidning till bilagastorlek.
Citera
2014-02-01, 18:00
Bannlyst
https://twitter.com/niklassvensson/status/429536229521371136

14-årig praktikant recenserar nya Volvon i Svenska Dagbladet..

Säger lite om utvecklingen och vilka resurser tidningarna har förlorat..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in