2014-01-31, 18:01
Medlem
Om någon med ett namn som slutar på bokstaven s äger någonting, hur skriver man då? Är det Tomas bil eller Tomass bil eller kanske Tomas:s bil som gäller? Eller någon annan slags konstruktion? Kanske är en dum fråga men det är något som alltid har förbryllat mig hehe.

Och så en liten följdfråga på detta: Om någon har ett namn vars ljud slutar på s, t.ex. Ortiz, Felix eller Louise, vad är det som gäller då?
Citera
2014-01-31, 18:09
Medlem
Mardolls avatar
Andreas bil.

Jag tror man ska skriva Andreas' bil om det är Andreas som äger bilen. Annars är det Andrea som äger bilen.
Citera
2014-01-31, 18:21
Medlem
cammos avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Genitiv
Citera
2014-01-31, 19:35
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
http://sv.wikipedia.org/wiki/Genitiv

Genitiv i svenskan

Citat:
Genitiv markeras i de allra flesta fall med -s, utom i de fall där ordet i sin grundform slutar med s, x eller z. För egennamn som slutar på en sådan bokstav kan apostrof användas för att markera genitiv, om det behövs av tydlighetsskäl. Att i svensk text använda sig av engelsk genitiv, med apostrof följt av ett s (Anna's) är felaktigt.
Citera
2014-01-31, 20:28
Medlem
Får tacka för denna information, ska jag då skriva Louise i genitiv form så skriver jag alltså Louises, men Tomas blir helt enkelt bara Tomas eller Tomas'?
Citera
2014-01-31, 20:53
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinkruset
Får tacka för denna information, ska jag då skriva Louise i genitiv form så skriver jag alltså Louises, men Tomas blir helt enkelt bara Tomas eller Tomas'?
Ja, och vanligen skriver man »genitivform« eftersom »genitiv« i första hand är substantiv, inte adjektiv. Ändå är »genitiv form« onekligen en kreativ form av »genitivform«.

I uppsatser och tidningstext är det »riktig spostrof« som gäller. Den ser ut som en liten 9:a eller ett högt kommatecken.
Min bil är nyare än Anders.

Anders är äldre än min bil.
Senast redigerad av egon2b 2014-01-31 kl. 20:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in