2014-01-31, 12:54
Medlem
watsups avatar
Idag inleddes ett projekt där 34 folkhögskolor landet över ska kämpa emot rasismen i Sverige. En samling av elever, Expo, lärare med fler samlades för att sända live ut till samtliga 34 folkhögskolor som medverkar i projektet. Eleverna sitter alltså i sina klassrum och följer hela evenemanget från sina hemklassrum.

Jag gick in med inställningen att ge det hela en chans, för att inte störa mig för mycket på spektaklet. Men när det hela satte igång kunde jag knappt tro mina ögon eller öron för den delen. Inledningsvis, efter massa tjafs om hur illa det ställt det är med rasismen i Sverige och hur dåliga alla svenskar är, fick Expo med någon Daniel som talesperson ordet. Han upprepade allt man hört tusen gånger. Att nazister är på väg in i kommuner, hur illa det är med rasismen i Sverige, ja ni förstår upplägget. Helt fritt slängde han ur sig fakta, utan några som helst källor, som dessutom var helt uppenbart fel. Efter x antal minuters propagerande, följdes det hela upp av frågor. Jag hoppades att frågorna skulle vara relevanta för ämnet. Varför känner folk som dem gör? Varför denna problematik? Var bottnar det hela i? Men ICKE. Frågorna var utformade från sympatisörer, bland annat flera från en folkhögskola som har samarbete med Expo, Vindelns folkhögskola. Samtliga frågor var utformade enbart för att ryggdunka ämnet framåt. "Programledaren" var helt till sig av alla svar. Man drog paralleller till Nazityskland, man sågade den svenske mannen längst fotknölarna och man lyfte fram hur kvinnor är rädda för NAZISTER när man går från tunnelbanan. Man visade bilder från Kärrtorp, kvinnan bakom samlingen där fick ordet och propagerade även hon.

Jag tänker inte gå in mer på själva undervisningen då jag tror ni förstår upplägget och det är inte det som är det mest relevanta. Det jag vill diskutera är mer hur 34 Skolor visar sina elever denna extremt vinklade propaganda. Inga som helst källhänvisningar, bara massa fakta folk slängde ur sig, som en person med någon som helst kunskap i ämnet förstår är skitsnack, eller i alla fall vinklat åt skogen. Inga som helst vettiga motfrågor, argument eller lösningar. Det enda man fastställde är rasismen finns och hur hårt man måste slå tillbaka.

Jag har inte ens fått med hälften av allt som föregick i salen men jag tror ni fått en överblick om händelseförloppet. Detta är ett samarbete som ska fortgå i 2 år. Har man någon som helst annan synvinkel på det hela fryses man ut och är inte välkommen in i skolan. Man måste bara svälja stoltheten och lyssna på skiten.

Är det rätt att visa denna propaganda i en skola där majoriteten är invandrare och printa in i dessa individers huvud hur rasistiska vi svenskar är och hur illa behandlade dem är?

Borde det vara tillåtet att påtvinga tusentals elever propaganda, där inga argument framförs eller några motfrågor av intresse ställs?

Diskussionen är fri. Jag hittade märkligt nog ingen info på internet om spektaklet men om någon har lite länkar att fylla på med så gör gärna det!
Citera
2014-01-31, 13:00
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watsup
Idag inleddes ett projekt där 34 folkhögskolor landet över ska kämpa emot rasismen i Sverige. En samling av elever, Expo, lärare med fler samlades för att sända live ut till samtliga 34 folkhögskolor som medverkar i projektet. Eleverna sitter alltså i sina klassrum och följer hela evenemanget från sina hemklassrum.

Jag gick in med inställningen att ge det hela en chans, för att inte störa mig för mycket på spektaklet. Men när det hela satte igång kunde jag knappt tro mina ögon eller öron för den delen. Inledningsvis, efter massa tjafs om hur illa det ställt det är med rasismen i Sverige och hur dåliga alla svenskar är, fick Expo med någon Daniel som talesperson ordet. Han upprepade allt man hört tusen gånger. Att nazister är på väg in i kommuner, hur illa det är med rasismen i Sverige, ja ni förstår upplägget. Helt fritt slängde han ur sig fakta, utan några som helst källor, som dessutom var helt uppenbart fel. Efter x antal minuters propagerande, följdes det hela upp av frågor. Jag hoppades att frågorna skulle vara relevanta för ämnet. Varför känner folk som dem gör? Varför denna problematik? Var bottnar det hela i? Men ICKE. Frågorna var utformade från sympatisörer, bland annat flera från en folkhögskola som har samarbete med Expo, Vindelns folkhögskola. Samtliga frågor var utformade enbart för att ryggdunka ämnet framåt. "Programledaren" var helt till sig av alla svar. Man drog paralleller till Nazityskland, man sågade den svenske mannen längst fotknölarna och man lyfte fram hur kvinnor är rädda för NAZISTER när man går från tunnelbanan. Man visade bilder från Kärrtorp, kvinnan bakom samlingen där fick ordet och propagerade även hon.

Jag tänker inte gå in mer på själva undervisningen då jag tror ni förstår upplägget och det är inte det som är det mest relevanta. Det jag vill diskutera är mer hur 34 Skolor visar sina elever denna extremt vinklade propaganda. Inga som helst källhänvisningar, bara massa fakta folk slängde ur sig, som en person med någon som helst kunskap i ämnet förstår är skitsnack, eller i alla fall vinklat åt skogen. Inga som helst vettiga motfrågor, argument eller lösningar. Det enda man fastställde är rasismen finns och hur hårt man måste slå tillbaka.

Jag har inte ens fått med hälften av allt som föregick i salen men jag tror ni fått en överblick om händelseförloppet. Detta är ett samarbete som ska fortgå i 2 år. Har man någon som helst annan synvinkel på det hela fryses man ut och är inte välkommen in i skolan. Man måste bara svälja stoltheten och lyssna på skiten.

Är det rätt att visa denna propaganda i en skola där majoriteten är invandrare och printa in i dessa individers huvud hur rasistiska vi svenskar är och hur illa behandlade dem är?

Borde det vara tillåtet att påtvinga tusentals elever propaganda, där inga argument framförs eller några motfrågor av intresse ställs?

Diskussionen är fri. Jag hittade märkligt nog ingen info på internet om spektaklet men om någon har lite länkar att fylla på med så gör gärna det!

Nej, det verkar ju helt åt helvete. Expo i sig är ju en väldigt extrem tidning. Jag tycker att folkhögskolorna borde lära ut lite mer bredd.
Men jag tycker inte du ska svälja någon stolthet, utan säga precis som du tycker. Har du någon lärare som du gillar extra mycket eller liknande. Så ta upp det du betraktat med denne och ifrågasätt.
Citera
2014-01-31, 13:02
Medlem
watsups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryotecher
Nej, det verkar ju helt åt helvete. Expo i sig är ju en väldigt extrem tidning. Jag tycker att folkhögskolorna borde lära ut lite mer bredd.
Men jag tycker inte du ska svälja någon stolthet, utan säga precis som du tycker. Har du någon lärare som du gillar extra mycket eller liknande. Så ta upp det du betraktat med denne och ifrågasätt.

Lärarna är vänstervridna och vill inte veta av dumheter som ifrågasättande..gäller samtliga.
Senast redigerad av watsup 2014-01-31 kl. 13:08.
Citera
2014-01-31, 13:11
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:
Lärarna är vänstervridna och vill inte veta av dumheter som ifrågasättande..gäller samtliga.

Okej, men är dom vettiga människor, trots att dom är vänster så lyssnar dom nog ändå på vad du har att säga.
Citera
2014-01-31, 13:16
Medlem
Magne.ms avatar
Citat:

Vanliga snacket. Svenskarna är rasister, fast vi gärna har en invandring på c:a 100000/år. Vi kräver inte ens att de ska arbeta, de kan få lite bidrag om de bara är i Sverige. Och vi är rasister? Självklart har vita drag från nazist-tiden, det kan väl ingen förneka? Hur många människor står inte ute på gatan och gör Hitlerhälsningen emellanåt? Eller hur många har inte ett hakkors tatuerat på sin egen kropp där den inte syns? Hur många svenskar går inte till jobbet för att under eftermiddagen samlas i lokalen för att diskutera hur förintelsen på nytt kan uppstå? Med andra ord har svenskarna vida planer. Om det jag nu sagt stämmer? Vad tycker ni?

Citat:

Förvånad? Detta är hur det i regel går till. Expo glider in ---> publiken består av radikalfeminister/antirasister/politiker ----> Expo förklarar hur svensken är nazist/fascist, och även nationalist ----> publiken tar in budskapet, smälter det som godis i munnen ----> motfrågor kommer. Vita män har makt. De förgör oss! Afrofobi. Homofobi. Islamofobi. Nazism... blablablablablablabla.

Citat:

Självklart har du möjlighet att påverka. Men se till att vara väl påläst. Ta med dig fakta. Sedan: resonera, bedöm, agitera.

Citat:

Självfallet inte.

Citat:

Självfallet inte.

Citat:

OK. Hela tillställningen är bara fördärvlig. Lycka till i framtiden med både studier och att motverka dessa organisationer/propagandaförmedlare.
Citera
2014-01-31, 13:16
Medlem
Alltså ju mer de slår på rasisttrumman desto bättre. Det blir så överdrivet att folk kommer förstå hur sjukt det är.

Men iallafall. Vi är många som önskar få möjlighet att diskutera sakfrågor utan att några extremister ska förstöra alla möjligheter att diskutera och komma fram till vettiga och fungerande lösningar.

Som det är nu skenar tåget utan personal.
Citera
2014-01-31, 13:17
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Hej watsup,
BRA att du skriver här så vi ser vansinnet i hela sin presentation.
Uppdater oss vanliga "idioter" hela tiden så vi kan sprida budskapet vidare.
Rörelsen ökar varje dag och varje vedklabbe på vansinnets brasa gör att fler och fler ser elden och faran.
Du lär ju inte få ett piss med support ifrån mångkulturisterna och PK-maffian. Det här är INTE utbildning utan en religiös sekt som nu får fritt spelrum i klassrummen.
Vansinnet har absolut ingen gräns i en mångkulturdiktatur. Sättet de jobbar på nu påminner mer om hur Khmer Rouge gjorde i Kambodja än hur en vettig demokrati utbildar sitt folk.
Förresten, vem fan trodde Sverige var en vettig demokrati längre? Vi är en mångkulturdiktatur och resultaten visar sig mer och mer varje dag.

Tack för din "heads up" och bit ihop i galenskaperna. Vi går till urnorna detta år.

Stoppa vansinnet och rösta rätt i år.
Mångkultur är kaos, svensk monokultur fungerar!

"Förvånad...NEJ"
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2014-01-31 kl. 13:22.
Citera
2014-01-31, 17:01
Medlem
boba fetts avatar
Det här är inget annat än en religion, med sitt eget prästerskap, massmöten och starkt troende fårskock.
Citera
2014-01-31, 17:28
Medlem
Thinkingagains avatar
Det är ganska roligt att du kritiserar att de inte har några källor, så har du inte det själv.
Citera
2014-01-31, 17:32
Medlem
Thinkingagains avatar
I övrigt så är inte diskussionen fri. Vi kan ju inte dra slutsatser utifrån din fullständigt subjektiva uppfattning om spektaklet. För det måste vi lite på dig till 100 %. Det tror jag de flesta har svårt för på FB med tanke på anonymiteten som råder.
Citera
2014-01-31, 18:02
Medlem
rasismes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thinkingagain
Det är ganska roligt att du kritiserar att de inte har några källor, så har du inte det själv.

Källor på vad?
Citera
2014-01-31, 19:13
Medlem
Magne.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thinkingagain
I övrigt så är inte diskussionen fri. Vi kan ju inte dra slutsatser utifrån din fullständigt subjektiva uppfattning om spektaklet. För det måste vi lite på dig till 100 %. Det tror jag de flesta har svårt för på FB med tanke på anonymiteten som råder.

Du är bara pinsam. TS är fullt trovärdig. Det var Expos Daniel Poohl som höll föredraget. Redogörelsen är exakt något som Poohl skulle sagt 10 gånger av 10. Därtill måste du skämta, anonymiteten som råder? Alla är anonyma på Flashback, ska personer inte få redogöra för subjektiva händelser? Just i detta fall är den dessutom synnerligen trovärdig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in