2014-01-31, 15:59
Medlem
rayraviolis avatar
Visst, kroppen kanske inte skulle försvinna om ödehuset sattes i brand. Men visste gärningsmannen det? Jag tycker fortfarande att det är en rätt bra teori.
Citera
2014-01-31, 16:07
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Plus några kolbitar som vore hart när omöjligt att utvinna dna från. Jag tror alltså inte att det med tillräcklig säkerhet hade gått att fastställa att det var rester efter Vatchareeya som påträffats. Och, igen, det hade INTE gått att fastställa dödsorsaken, dvs ingen hade kunnat påstå att ägaren till kolresterna hade mördats.

Du tror ja, men missar en hel del.
Man har tex. hittat dna i tänder där mördare försökt bränna offer.

I detta fall hade man fortfarande blod från VB med likdoft i bagaget.

Därför skulle KJ fällas för mord ändå.
Du som är messersmith vet väl att det finns fall där man fällt för mord utan att finna kvarlevor.
Citera
2014-01-31, 16:14
Medlem
Flutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Visst, kroppen kanske inte skulle försvinna om ödehuset sattes i brand. Men visste gärningsmannen det? Jag tycker fortfarande att det är en rätt bra teori.
Ett avbrutet försök att placera delarna i huset där det var tänkt att förstöra eventuella bevis som fanns kvar fast kroppen var tvättad.

Låter inte helt otroligt. Känns som något panikartat och slarvigt. Något som KJ skulle kunna ha gjort/tänkt.
Citera
2014-01-31, 16:15
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Nej, du vet inte vad du pratar om här. Det hade INTE gått att identifiera Vatchareeya Bangsuan och det hade INTE gått att fastställa dödsorsak om man i askkhögen hittat något som man tror är resterna av en människa. Det går ju att gissa på mord, men det håller inte som bevis i en domstol - alla som avlidit har som bekant inte blivit mördade. Brandplanen hade, om den lyckats, varit den ultimata planen för förövarna att undgå straff.

Eller som du skrev. "Nej, det gör det inte. Rätt utfört blir det bara sot och aska kvar."

Du är ju inkonsekvent. Nu skriver du i senare inlägg att "man kanske hade kunnat identifiera VB, men aldrig kunnat avgöra dödsorsak"

Du hade fel alltså? Inte så lite heller. Självinsikt är bra.
Citera
2014-01-31, 16:16
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan

Du som är messersmith vet väl att det finns fall där man fällt för mord utan att finna kvarlevor.

Jag tror faktiskt inte att det finns ett enda fall i sverige de senaste åren där man inte lyckats identifiera liket efter en brand. Men kan, givetvis, ha helt fel.
Citera
2014-01-31, 16:24
Medlem
ballobass avatar
Finns det bild på den silver kedja som hittades vid KJ bil ?
Citera
2014-01-31, 16:44
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Leif GW yttrar sig generellt om styckmördare:

"Enligt professorn finns det två typer av styckmördare.
- Den ena är mannen som kramat ihjäl hustrun sin. För att fördröja upptäckten styckar han och gör sig av med kroppen. Det är en ensam gärningsman.
- Den andra är psykfallet. En uppgörelse mellan kriminella. Oftast flera gärningsmän."

Vilken av de tu är detta fall månne?
Det uttalar han om Holger, som hittades styckmördad efter att ha mördat sin hustru. Jag tror inte det fallet hör till någon av dessa typer, och det behöver inte det här fallet göra heller.
Nej, det behöver de inte. I synnerhet inte som GW:s två katergorier båda verkar omfatta bara defensiva styckningar, inte offensiva styckningar av sexualsadistiska psykfall. Men man kan generalisera upp också GW:s kategorier lite mer än vad han själv gör. Kategori ett handlar om folk som haft ihjäl en annan person där de självklart blir misstänkta om liket får förbli på mordplatsen, och kanske redan om det upptäcks ett lik överhuvudtaget. I den kategorin hamnar mest relationsmord, men också hämndmord med en rätt uppenbar hämnare, som Holger, hör hit. Huruvida det här fallet hör det är mer oklart. Det kan ha att göra med att få bort liket från en plats där man automatiskt blir misstänkt, men det kan också vara en psykfallsstyckning, men mer åt det offensiva hållet. Svårt att vet när vi inte har någon gärningsman som pratar.
Citera
2014-01-31, 16:48
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:

Jag håller med om att KJ med all sannolikhet hade kunnat fällas också om liket hade varit uppbränt - om inte DNA funkar, brukar tandkort funka på brandoffer.

Däremot ska man ha klart för sig att i stort sett alla fall där det har fällts för mord utan funna kvarlevor, har det förelegat ett erkännande. Att döma för mord utan vare sig kvarlevor från offret eller ett erkännande är mycket svårt.
Citera
2014-01-31, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter
Ett avbrutet försök att placera delarna i huset där det var tänkt att förstöra eventuella bevis som fanns kvar fast kroppen var tvättad.

Låter inte helt otroligt. Känns som något panikartat och slarvigt. Något som KJ skulle kunna ha gjort/tänkt.

..och sen inte orkat genomföra utan lämnat olika saker halvdant.
Helt i linje med hur han beskrivs.
Citera
2014-01-31, 17:07
Medlem
ballobass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
..och sen inte orkat genomföra utan lämnat olika saker halvdant.
Helt i linje med hur han beskrivs.

Men han tog sig tid att gömma torso under stock å sten dock
Citera
2014-01-31, 17:16
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Nej, jag missar aldrig nånting och jag är väl medveten om var dna går att utvinna. Men efter beskriven brand finns inte heller dna i tänderna, ej heller blir identifieringen hjälpt av tandkort - och jag har i tidigare inlägg även klargjort att en gärningsman med brandplaner att förstöra bevis på ett bränt mordoffer normalt vill ha både livrem och hängslen, och därför garderar sig med att stoppa magnesium i munnen på mordoffret för att boosta förbränningen och undanröja identifieringsmöjligheter. Så jag vidhåller att brandplanen, rätt utförd, omöjliggjort säker identifiering, och därmed hade ingen gärningsman kunnat fällas för mord all den stund mord inte hade gått att fastställa. Är du på det resonemanget ?
Citera
2014-01-31, 17:28
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Nej, jag missar aldrig nånting och jag är väl medveten om var dna går att utvinna. Men efter beskriven brand finns inte heller dna i tänderna, ej heller blir identifieringen hjälpt av tandkort - och jag har i tidigare inlägg även klargjort att en gärningsman med brandplaner att förstöra bevis på ett bränt mordoffer normalt vill ha både livrem och hängslen, och därför garderar sig med att stoppa magnesium i munnen på mordoffret för att boosta förbränningen och undanröja identifieringsmöjligheter. Så jag vidhåller att brandplanen, rätt utförd, omöjliggjort säker identifiering, och därmed hade ingen gärningsman kunnat fällas för mord all den stund mord inte hade gått att fastställa. Är du på det resonemanget ?

Du har inte alla hästarna i stallet.
Ok, det var kj:s plan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in