2014-01-31, 14:51
Medlem
De flesta som jag träffar har ingen aning om att det finns något som heter högkänslighet.
Elaine Aron och hennes man har forskat i ca 20år på detta och funnit fysiska bevis för att högkänsliga använder en större del av hjärnan när de utför ett tankearbete.
De har även upptäckt att högkänsliga med en trygg uppväxt är friskare än icke högkänsliga människor.
Högkänsliga människor med en otrygg uppväxt har större risk att drabbas av en psykisk sjukdom.
Det är troligt att otrygg uppväxt är en riskfaktor för alla människor.
Därför borde vi satsa på att skapa en trygg uppväxt för alla barn och sluta att skälla på barnen, hjälp föräldrar som mår dåligt och hjälpa alla mobbare och de som trakasserar andra att få en trygg uppväxt så att de slutar att misshandla andra elever. Alla borde ta reda på om de eller deras barn är högkänsliga för det finns många tips som kan hjälpa oss som är högkänsliga. Tex. motionera minst 30min varje dag, skapa lucker i ditt schema för återhämtning, varva ner innan du skall somna genom att stänga av dator, tv-apparaten och radion. Minska dina intryck genom att undvika att titta i ansiktet på främlingar och titta ner i marken. Jag hoppas att censuren inte tar bort denna artikel, jag trodde att ni gillade yttrandefrihet.
Citera
2014-01-31, 14:56
Medlem
Dubrovniks avatar
Minska dina intryck genom att stirra ned i marken? Det tycker jag inte att man behöver göra, men jag håller med dig om att alla har rätt till en trygg uppväxt. Jag vet inte om HSP (high sensitive personality) är en legitim diagnos men om det var det så skulle jag nog ha det. Är himla känslig.
Citera
2014-01-31, 14:56
Medlem
IvanPavlovs avatar
Detta låter som fullständig mumbo-jumbo i mina öron.
Citera
2014-01-31, 15:15
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosta3
De flesta som jag träffar har ingen aning om att det finns något som heter högkänslighet.
Elaine Aron och hennes man har forskat i ca 20år på detta och funnit fysiska bevis för att högkänsliga använder en större del av hjärnan när de utför ett tankearbete.
Tacksam för vetenskapliga källor, publicerade artiklar etc som styrker ditt påstående.
Citera
2014-01-31, 16:50
Medlem
Högkänslighet är ingen diagnos utan en personlighetstyp.
Jag har inte läst Elaine Aron och hennes mans forskningsrapporter, jag väljer att tro på det de säger och jag har själv stor glädje av deras råd.
Varför tror vissa personer att högkänslighet är något skumt? Jag rekommenderar att ni läser på mer om högkänslighet så kommer ni nog att inse att Elaine Aron är en mycket seriös person.
Citera
2014-01-31, 17:00
Medlem
IvanPavlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosta3
Högkänslighet är ingen diagnos utan en personlighetstyp.
Jag har inte läst Elaine Aron och hennes mans forskningsrapporter, jag väljer att tro på det de säger och jag har själv stor glädje av deras råd.
Varför tror vissa personer att högkänslighet är något skumt? Jag rekommenderar att ni läser på mer om högkänslighet så kommer ni nog att inse att Elaine Aron är en mycket seriös person.

HAHA Detta var det roligaste jag läst på länge! Hoppas verkligen du skriver detta som ett komiskt inlägg.
Citera
2014-01-31, 17:09
Medlem
Herr gurkas avatar
Detta hör väl rimligtvis hemma i "paranormala fenomen"?
Citera
2014-01-31, 17:14
Medlem
IvanPavlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Detta hör väl rimligtvis hemma i "paranormala fenomen"?

Ja. Lite störande att "paranormala fenomen" också ligger under Vetenskap dock.
Citera
2014-01-31, 17:15
Medlem
1235oops4567s avatar
Det är ingen officiell diagnos så det finns inget "som heter" HSP. En vacker dag kanske det gör det, men det är en annan sak. Alltid bra att bidra med minst en länk för vidare läsning för den som är intresserad också.

Jag har inte så mycket att säga om diagnosaspiranten. Mycket verkar stämma, även på mig själv och andra jag har känt eller känner. Men vad kan man göra åt det? Handlar det inte bara om introverta personligheter? Att vara introvert är ju inte heller riktigt en diagnos ens vid det här laget.
Citera
2014-01-31, 17:19
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1235oops4567
Det är ingen officiell diagnos så det finns inget "som heter" HSP. En vacker dag kanske det gör det, men det är en annan sak. Alltid bra att bidra med minst en länk för vidare läsning för den som är intresserad också.

Jag har inte så mycket att säga om diagnosaspiranten. Mycket verkar stämma, även på mig själv och andra jag har känt eller känner. Men vad kan man göra åt det? Handlar det inte bara om introverta personligheter? Att vara introvert är ju inte heller riktigt en diagnos ens vid det här laget.
Frågorna som används vid diagnostiseringen är minst sagt märkliga. Det är inte märkligt att så många känner igen sig. En majoritet av befolkningen hade svarat ja på de där frågorna.

Det här får mig att tänka på Indigobarn.
Citera
2014-01-31, 17:45
Medlem
Högkänslighet, HSP är ingen sjukdom och kan därför aldrig bli en diagnos oavsett hur bra metoder det finns för att avslöja personlighetstypen. Elaine Arons självtest är inget bra test eftersom man kan vara högkänslig även om man endast får ett ja på testet och när Danska personer använde testet blev det ett betydligt högre resultat än det förväntade 15-20%. Högkänslighet vilar i stort sett på fyra ben Djuptänkande, man jämför ny information med tidigare kunskaper. Överstimulering man blir stressad, får lätt för mycket information eller blir överstimulerad av starka känslor (glädje, sorg, ilska och ledsenhet). Empati vi har ofta stor empati med andra människor om vi inte blir överstimulerade. Sensitiv, vi är mycket mottagliga för detaljer och intryck, tex. så läser vi ofta av andra människors kroppsspråk och vet hur andra människor mår.
Citera
2014-01-31, 23:47
Medlem
helsjuks avatar
Lät mest som Aspergers, har det själv och är bla känslig mot intryck och ser helst inte folk i ansiktet då jag blir trött av de och tycker att de är jobbigt.

Dock skit konstigt inlägg lät som att det var kopierat från någon föräldra-blogg som tar sig självt på för stort allvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in