2014-01-31, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
FUP, sid 110:
Ytterligare ett dåligt val av polisen att inte flytta katterna utan låta mamma gå runt i huset
Men trodde de att Marina var vid liv? Får man spärra av om personen kan tänkas eventuellt komma hem? Vad säger lagen om det?
Om jag drar/försvinner men det finns ett sms där jag skriver att jag är i X-stad..
- får morsan vara här/hyra ut min bostad när ingen vet om jag är vid liv?
- Får polisen göra husrannsakan hos migoch riva upp säng etc.? Eller är det skillnad om MTGM också bor i bostaden? Får polis söka av allt då, eller bara de delar som MT disponerat?
Virrigt alltså..
Man skulle kunna omhänderta katterna (via länsstyrelsen) eftersom ingen gav dem mat/vatten osv, men får man låta någon gå in i bostaden utan tillstånd från den som bor där?
Man skulle kunnat lämna katterna hos en anhörig tills vidare..
Jag fattar inte riktigt det där.

Jag letar alltså skäl till att man gjorde så här.. Som man gjorde.
Om det beror på lag eller regler eller vad som helst.. Eller bara inkompetens.

Trisst att det blev så sjabbligt där initialt,
Positivt ändå att HD beviljade resning trots detta så att man kunnat pröva F ända upp till HRx2 och det inte dykt upp någon alternativ GM ännu, då får man ju anta, som det ser ut med hela kedjan, man får ju anta att det är rätt man som sitter, eller hur? Ett fall som ältats så länge.. Trots missarna blir han dömd. Eftersom det inte finns rimligt tvivel.
Dina & advokatens teorier är helt orimliga.
Kommer det inte något helt nytt får F sitta för det här, och jag tror att han är den som dödat M.
Citera
2014-01-31, 14:18
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Vi kan ju i alla fall glädjas åt att FS fått rejält ont i ryggen av sitt lilla tilltag och även en obekväm fängelsebrits får man hoppas på och helst inga piller heller

Sylen...ja nu börjas det på vissa håll igen. Finns det en syl som är lång nog för att räcka till att gå igenom hela huvudet, skaftet borträknat då? Om inte kan denna teori läggas på hyllan.

Jag funderar fortfarande på att hon har blivit skjuten i nacken, annars borde det ha varit en vänsterhänt skytt. Fredde är väl högerhänt eller hur, Maskroos?
FS hade skadat ena handen den dagen, va? Det påstods väl ha skett när han
vildsint attackerade en sandsäck för att avreagera sig efter dagens prövningar till sjöss
tillsammans med Marina och ett par olyckligt förlorade solglasögon av ett speciellt fint märke.

Kan inte näven ha fått sin svullna ömhet efter att han slagit Marina medvetslös i sängen
och sedan plockat fram puffran och satt ett skott i nacken eller ögat på henne?
Senast redigerad av Grandioso 2014-01-31 kl. 14:21.
Citera
2014-01-31, 14:19
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Jag har stort förtroende för polisen i allmänhet, men i just det här fallet har man klantat sig och låst upp sig på en gärningsman redan från början. "Han har haft ihjäl henne" blev starten och fortsättningen styrdes av uppfattningen att knarkaren erkänner snart. Så utredningen sköttes slarvigt. Nu är det sannolikt försent för att sätta dit en alternativ GM, så allt som finns att tillgå sätts på att få den tilltalade dömd och på så sätt rädda ansiktet på polisen. Vem som är skyldig har kommit i andra hand.
Polis har inte heller velat bekosta eller varit intresserade för analyser av föremål i anslutning till fyndplats.

Vad hände med sprutorna som gav positivt DNA för en man. Har polis varit intresserade att kolla upp om mannen finns i spårregistret?
Vilka är det som håller till på kabelbrännarplatsen..har polis kartlagt den/dom?
Är det någon från socken?
Har polis bekostat att analysera de fingeravtryck som finns på yxan som hittades i den närliggande sjön?
Har polis begärt att SKL ska kolla upp om "trosorna" var M:s och om det fanns div. sekret i dom?

Det är mycket polis inte velat ta i för att öppna dörrar till en annan händelseförlopp..Det kan bero på att de varit låsta i tänket eller kostnadsfrågan som gör utredningen enkelriktad med tunnelseende.

Sen är det märkligt att ett litet fragment från hjärnan ska ha hamnat i ett hål i väggen med en gnutta tändsatspartikel medans resterande kranier saknar spår av tändsatspartiklar.
Citera
2014-01-31, 14:25
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jag har inga problem att instämma i din svidande kritik men däremot har jag svårare
att förstå dina kvarstående tvivel om Fredrik Svenssons skuld.

Bara för att han lade ut diverse villospår och hade sig så har vissa inbillat sig att han nog
ändå var misstänkt på helt felaktiga grunder.

Alltså: för mig och många andra framstår det så tydligt som önskas kan att ingen annan
är att söka som förövaren och det har det gjort från början.
Han klarade sig så här länge bara därför att han lyckades gömma undan kroppen
så pass väl att det tog några år innan man av en ren slump påträffade den.
Man förstod att hon var mördad på ett tidigt stadium och bekräftelsen kom genom
påträffandet av blodfläcken.

Må tro att FS har ett ont öga till Missing People...
Han hade nog invaggats i tron att kroppen aldrig skulle komma att hittas och då gick han
säker för den var det som behövdes för att nagla fast vid honom vid dådet.

There can be only one

Det tvivel jag har är att det inte går ihop för mig. Nu vill jag inte bli påhoppad för att jag skriver det här, utan vill bara delge hur jag tänker.

Jag tycker inte att en, som några av er anser vara en nerrökt pundare som inte har många hästar hemma, kan ha en sådan ofantligt tur med allt från brottet, städning, frakt, gömställe utan att det hittas ett enda spår efter vare sig Marina eller honom i bilen tex. Om den bilden av FS stämmer så är det helt galet att han, på egen hand dessutom, skulle ha klarat detta. Det stämmer säkert som ni säger att FS inte hade direkt någon vän att ringa (vem skulle ha det med handen på hjärtat) för att få hjälp med detta. Såväl han som Marina beskrivs som lite enstöringar när det gäller det "vanliga" sociala livet. Dvs inte många parmiddagar där inte många vänner som dom umgåtts med överhuvudtaget.

Jag har så svårt att tro att han haft sån jäkla tur, när han blev synad under lupp. Han var den enda som blev synad under lupp.

Det som får mig att fundera över hans skuld är detaljer som att han säger att han "inte lever efter klocka" men han skickar ett sms om att han ska in i duschen när Marina är på väg hem med ett flyg där han även lugnar henne med att han "har koll på tiden". Det motsäger lite vad han själv säger, att han aldrig har koll på tiden. Men det är klart, vid speciella sammanhang hade han kanske det. Men då kan jag även tycka att han borde haft stenkoll på tiden vid ett sådant här brott.
Sedan tycker jag att han borde gråta, men det kanske är för att jag är kvinna som jag tycker det, sen vet jag inte om han gråter när ingen ser. Men sen är ju alla olika också i olika situationer.

Det här med SMS;en som skickats mellan deras telefoner i samband med "försvinnandet" har jag faktiskt inte någon åsikt om alls.

Jag håller med dig om att det första beviset är blodfläcken i sängen. Det är tragiskt att den inte hittades tidigare och att en privatperson ska behöva göra den upptäckten. Jag tycker verkligen synd om PF´s fru.

Men det känns lite för bra för att vara sant att en i MPS grupp JUST där och JUST då blev kissnödig och att dom inte heller var ute någon längre stund innan dom faktiskt hittade Marina.

Det är en sak till som stör mig något otroligt men jag måste kolla upp att jag minns rätt innan jag skriver det
Citera
2014-01-31, 14:27
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Ytterligare ett dåligt val av polisen att inte flytta katterna utan låta mamma gå runt i huset
Men trodde de att Marina var vid liv? Får man spärra av om personen kan tänkas eventuellt komma hem? Vad säger lagen om det?
Om jag drar/försvinner men det finns ett sms där jag skriver att jag är i X-stad..
- får morsan vara här/hyra ut min bostad när ingen vet om jag är vid liv?
- Får polisen göra husrannsakan hos migoch riva upp säng etc.? Eller är det skillnad om MTGM också bor i bostaden? Får polis söka av allt då, eller bara de delar som MT disponerat?
Virrigt alltså..
Man skulle kunna omhänderta katterna (via länsstyrelsen) eftersom ingen gav dem mat/vatten osv, men får man låta någon gå in i bostaden utan tillstånd från den som bor där?
Man skulle kunnat lämna katterna hos en anhörig tills vidare..
Jag fattar inte riktigt det där.

Jag letar alltså skäl till att man gjorde så här.. Som man gjorde.
Om det beror på lag eller regler eller vad som helst.. Eller bara inkompetens.

Trisst att det blev så sjabbligt där initialt,
Positivt ändå att HD beviljade resning trots detta så att man kunnat pröva F ända upp till HRx2 och det inte dykt upp någon alternativ GM ännu, då får man ju anta, som det ser ut med hela kedjan, man får ju anta att det är rätt man som sitter, eller hur? Ett fall som ältats så länge.. Trots missarna blir han dömd. Eftersom det inte finns rimligt tvivel.
Dina & advokatens teorier är helt orimliga.
Kommer det inte något helt nytt får F sitta för det här, och jag tror att han är den som dödat M.

Trots allt satt ju FS häktad av en anledning, misstänkt för mord om jag inte har fel. Så då lär dom ju inte ha trott att Marina skulle klampa in där hemma?
Citera
2014-01-31, 14:30
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Det tvivel jag har är att det inte går ihop för mig. Nu vill jag inte bli påhoppad för att jag skriver det här, utan vill bara delge hur jag tänker.

Jag tycker inte att en, som några av er anser vara en nerrökt pundare som inte har många hästar hemma, kan ha en sådan ofantligt tur med allt från brottet, städning, frakt, gömställe utan att det hittas ett enda spår efter vare sig Marina eller honom i bilen tex. Om den bilden av FS stämmer så är det helt galet att han, på egen hand dessutom, skulle ha klarat detta. Det stämmer säkert som ni säger att FS inte hade direkt någon vän att ringa (vem skulle ha det med handen på hjärtat) för att få hjälp med detta. Såväl han som Marina beskrivs som lite enstöringar när det gäller det "vanliga" sociala livet. Dvs inte många parmiddagar där inte många vänner som dom umgåtts med överhuvudtaget.

Jag har så svårt att tro att han haft sån jäkla tur, när han blev synad under lupp. Han var den enda som blev synad under lupp.

Det som får mig att fundera över hans skuld är detaljer som att han säger att han "inte lever efter klocka" men han skickar ett sms om att han ska in i duschen när Marina är på väg hem med ett flyg där han även lugnar henne med att han "har koll på tiden". Det motsäger lite vad han själv säger, att han aldrig har koll på tiden. Men det är klart, vid speciella sammanhang hade han kanske det. Men då kan jag även tycka att han borde haft stenkoll på tiden vid ett sådant här brott.
Sedan tycker jag att han borde gråta, men det kanske är för att jag är kvinna som jag tycker det, sen vet jag inte om han gråter när ingen ser. Men sen är ju alla olika också i olika situationer.

Det här med SMS;en som skickats mellan deras telefoner i samband med "försvinnandet" har jag faktiskt inte någon åsikt om alls.

Jag håller med dig om att det första beviset är blodfläcken i sängen. Det är tragiskt att den inte hittades tidigare och att en privatperson ska behöva göra den upptäckten. Jag tycker verkligen synd om PF´s fru.

Men det känns lite för bra för att vara sant att en i MPS grupp JUST där och JUST då blev kissnödig och att dom inte heller var ute någon längre stund innan dom faktiskt hittade Marina.

Det är en sak till som stör mig något otroligt men jag måste kolla upp att jag minns rätt innan jag skriver det
Jag tror inte många går efter en klocka om de inte har någon tid att passa. Så för mig är F.S inte unik i detta fall..Han skulle ju passa en tid vid Ms hemkomst med flyg.

Fråga hur många som har semestrar som lever efter klockan..eller de som inte behöver passa tider.
Citera
2014-01-31, 14:40
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Jag tror inte många går efter en klocka om de inte har någon tid att passa. Så för mig är F.S inte unik i detta fall..Han skulle ju passa en tid vid Ms hemkomst med flyg.

Fråga hur många som har semestrar som lever efter klockan..eller de som inte behöver passa tider.

Vilket jag även påpekar i meningen efter. Att vid speciella sammanhang hade kanske det, som tex hämtning vid flygplats.
Citera
2014-01-31, 14:44
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Dom flesta av oss är nog tvungna att leva efter klockan, vare sej vi vill eller ej.
Hur skulle samhället annars se ut?
Citera
2014-01-31, 14:51
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Dom flesta av oss är nog tvungna att leva efter klockan, vare sej vi vill eller ej.
Hur skulle samhället annars se ut?

Men har man inget arbete som väntar så är man ju inte tvungen på samma sätt att leva efter klockan förstås.
Citera
2014-01-31, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
FS hade skadat ena handen den dagen, va? Det påstods väl ha skett när han
vildsint attackerade en sandsäck för att avreagera sig efter dagens prövningar till sjöss
tillsammans med Marina och ett par olyckligt förlorade solglasögon av ett speciellt fint märke.

Kan inte näven ha fått sin svullna ömhet efter att han slagit Marina medvetslös i sängen
och sedan plockat fram puffran och satt ett skott i nacken eller ögat på henne?
Så skulle det kunna vara. Det tänkte nog polisen också på.
Citera
2014-01-31, 15:09
Medlem
Citat:
FS tillhörde inte "de flesta".
Det är bara en tidsfråga innan vi kan sortera in FS i samma kategori som övriga 168 som sitter som livstidsdömda i Sverige, och då stämmer det han tillhör inte "de flesta".
Citera
2014-01-31, 15:10
Medlem
Citat:
Polis har inte heller velat bekosta eller varit intresserade för analyser av föremål i anslutning till fyndplats.

Vad hände med sprutorna som gav positivt DNA för en man. Har polis varit intresserade att kolla upp om mannen finns i spårregistret?
Vilka är det som håller till på kabelbrännarplatsen..har polis kartlagt den/dom?
Är det någon från socken?
Har polis bekostat att analysera de fingeravtryck som finns på yxan som hittades i den närliggande sjön?
Har polis begärt att SKL ska kolla upp om "trosorna" var M:s och om det fanns div. sekret i dom?

Det är mycket polis inte velat ta i för att öppna dörrar till en annan händelseförlopp..Det kan bero på att de varit låsta i tänket eller kostnadsfrågan som gör utredningen enkelriktad med tunnelseende.

Sen är det märkligt att ett litet fragment från hjärnan ska ha hamnat i ett hål i väggen med en gnutta tändsatspartikel medans resterande kranier saknar spår av tändsatspartiklar.
Hmm.. Håller med om första delen men sen drar du iväg och så blev det lite ScFi.. :/
Kanske har man kollat allt det där men så är det inte relevant och därför inte med i FUP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in