2014-01-30, 15:27
Medlem
Ligger i valet och kvalet mellan en Toyota Avensis uttagen december 2010 för ca 160 000:-, som gått ca 5500mil, eller en ny Skoda Octavia för 169 000:-.
Octavian är ett visnings ex som stått i butik och finns bara den kvar för det priset.

Båda finns hos bilfirmor.

Med Avensisen får jag ju deras kvalitetsgaranti som gäller upp till 8år/15000mil, medans Octavian har nybilsgaranti.

För och nackdelar med respektive? Hur hade ni själva gjort med detta val?
Citera
2014-01-30, 15:41
Medlem
Att du ens tvekar? Avensisen vinner självklart på walk over.

Toyota gör erkänt bra bilar, Skoda inte så bra bilar.

Toyota har enstaka måndags ex - garantier och liknande brukar skötas ypperligt, en Skoda är en Skoda behöver man verkligen säga mer? Det finns säkerligen någon som kommer att säga att deras Skoda minsann är helt felfri och det är den mest underbara bilen de kört. Ja, men nej, Skoda är rent ut sagt ett skitmärke.

Toyotas garantier gäller i 8 år (även om det är deras kvalitetsgaranti), Skoda har garanti i 3?

Avensisen är även den mest felfria bilen, om jag inte missminner mig.

Men jag tycker att du ska köra båda bilarna och bilda dig en egen uppfattning. Det finns en anledning till varför Toyota förknippas med kvalitet och varför Skoda inte gör det.

Hellre en bra begagnad bil än en dålig ny.
Citera
2014-01-30, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skylinx
Att du ens tvekar? Avensisen vinner självklart på walk over.

Toyota gör erkänt bra bilar, Skoda inte så bra bilar.

Toyota har enstaka måndags ex - garantier och liknande brukar skötas ypperligt, en Skoda är en Skoda behöver man verkligen säga mer? Det finns säkerligen någon som kommer att säga att deras Skoda minsann är helt felfri och det är den mest underbara bilen de kört. Ja, men nej, Skoda är rent ut sagt ett skitmärke.

Toyotas garantier gäller i 8 år (även om det är deras kvalitetsgaranti), Skoda har garanti i 3?

Avensisen är även den mest felfria bilen, om jag inte missminner mig.

Men jag tycker att du ska köra båda bilarna och bilda dig en egen uppfattning. Det finns en anledning till varför Toyota förknippas med kvalitet och varför Skoda inte gör det.

Hellre en bra begagnad bil än en dålig ny.

Tack för bra svar.

Jo att jag tvekar är pga att jag inte har någon större koll på bilar. Inte tillräckligt mycket livserfarenhet för den delen heller. Men det jag hört är just att Toyota tillverkar väldigt bra bilar, men efter att ha läst runt så har jag även sett endel hyllning till Octavian.

Avensisen kändes väldigt rejäl och komfortabel att köra, Octavian har vi dock inte provkört ännu.

Hur mycket täcker denna kvalitetsgaranti som Toyota har egentligen då? Vissa har sagt att man inte ska låta sig "luras" av dem då det kan vara mycket annat som spelar in för att man ska få rätt till reparation vid eventuellt fel osv.
Citera
2014-01-30, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SomethingThere
Tack för bra svar.

Jo att jag tvekar är pga att jag inte har någon större koll på bilar. Inte tillräckligt mycket livserfarenhet för den delen heller. Men det jag hört är just att Toyota tillverkar väldigt bra bilar, men efter att ha läst runt så har jag även sett endel hyllning till Octavian.

Avensisen kändes väldigt rejäl och komfortabel att köra, Octavian har vi dock inte provkört ännu.

Hur mycket täcker denna kvalitetsgaranti som Toyota har egentligen då? Vissa har sagt att man inte ska låta sig "luras" av dem då det kan vara mycket annat som spelar in för att man ska få rätt till reparation vid eventuellt fel osv.

Du kan läsa lite mer här:

http://europeiskamotor.se/verkstad/service/toyota-kvalitetsgaranti/1392137-verkstad-toyota-kvalitetsgaranti

Toyotas garantier är väldigt generösa. Det enda som krävs är att du servat den i tid hos Toyota - vilket ändå är en självklarhet för en så pass ny bil.
Citera
2014-01-30, 16:31
Medlem
Jag kör en Avensis 2009, frugan en Skoda från 2012. Frugan har hunnit med 5 ej planerade verkstadsbesök och jag 0. Vi lånar ofta varandras bilar beroende på vem som står ytterst på parkeringen så körerfarenhet finns på bägge. Personligen finns det inte en chans att jag skulle gå från Toyota till Skoda då Toyotan känns mycket mer som en riktig bil.

Har för övrigt kört Toyota sen 2003 (3 olika Avensis) och aldrig någonsin fått en enda liten anmärkning vid besiktning.
Citera
2014-01-31, 02:54
Medlem
Quintos avatar
Nya Skoda är ju iaf snygg nu men Skoda är fortfarande Skoda och Toyota är Toyota. Ta Toyotan. Har ingen egen erfarenhet från någon men Toyota är ju kända för att vara bra. Skoda not so much.
Citera
2014-01-31, 15:51
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assa35
Jag kör en Avensis 2009, frugan en Skoda från 2012. Frugan har hunnit med 5 ej planerade verkstadsbesök och jag 0. Vi lånar ofta varandras bilar beroende på vem som står ytterst på parkeringen så körerfarenhet finns på bägge. Personligen finns det inte en chans att jag skulle gå från Toyota till Skoda då Toyotan känns mycket mer som en riktig bil.

Har för övrigt kört Toyota sen 2003 (3 olika Avensis) och aldrig någonsin fått en enda liten anmärkning vid besiktning.

Då måste ni antingen ha en dålig verkstad, eller haft otur med bilen.

Jag har kört olika Octavia och felen har varit extremt få. Bilar går som väktarbilar, vilket säger allt om deras slitage (12-14 000mil/år med 10-15 olika förare) Detta sedan 2006 års modellen då vi fick den första provturen med Octavia.

Jag skulle absolut kunna tänka mig köpa en Octavia idag.

edit. I TS fall är ju det ganska uppenbart, pruta på Octavian om den stått inne, antar att eftersom det är en visningsbil är den lite mer utrustad också? Jag hade valt den framför Toyotan, men smaken är ju som baken..
Senast redigerad av itsallalie 2014-01-31 kl. 15:54.
Citera
2014-07-13, 21:16
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ligger i valet och kvalet mellan en Toyota Avensis uttagen december 2010 för ca 160 000:-, som gått ca 5500mil, eller en ny Skoda Octavia för 169 000:-.
Octavian är ett visnings ex som stått i butik och finns bara den kvar för det priset.

Med Avensisen får jag ju deras kvalitetsgaranti som gäller upp till 8år/15000mil, medans Octavian har nybilsgaranti.

En liten bump! Hur valde ni, är ni nöjda med valet?
Citera
2014-07-28, 06:09
Medlem
Att ni säger att toyota vinner på "walk over" bevisar verkligen att ni inte vet vad en nyare Skoda är..
Idag är Skoda utan tvekan den bäst bilen för pengarna.

som sagt skoda,vw och audi mer eller mindre samma bil..
Citera
2014-07-30, 17:24
Medlem
club01s avatar
Ja provkör båda bilarna så kommer du märka ganska stor skillnader. Personligen mår jag illa av att bara sitta i en Toyota och deras "kvalite" kan ju slänga sig i väggen. Kvalitet för mig är helheten i bilen och där saknar Toyota många många saker. Enda dom har är väl rätt hållbara bilar som bygger på teknik långt efter dom flesta andra.

För övrigt så har väl just Avensis varit ganska hårt drabbad av motorhaverier och annat och halft dragit ner hela Toyotas kvalitetsintryck.
Citera
2014-08-01, 15:10
Medlem
Rippless avatar
Skoda har på sistone ryckt upp sig rejält. Har kört deras Octavia RS och det känns som en T5. Dock är ju Toyota perfekta familjebilar känns det som. Verkar konstant felfria, speciellt Avensis.
Citera
2014-08-01, 17:52
Medlem
UT64s avatar
Citat:

Det beror ju lite på om motor och utrustning är likvärdiga..

Själv skulle jag nog tagit Skodan! Toyota kan pensionärer och folkpartister köra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in