2014-01-30, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Så, om Marina var i bostaden natten 28-29 och åkte till Tjörn på morgonen 29, kunde hon ha messat "Jag stannar tills i morgon", men inte "Jag stannar en natt till". Men nu vet vi att det inte var hon, det var GM, och denne kunde vara alternativ GM som ville att FS skulle vänta en natt med att sakna Marina.

Men Marina mördades i hemmet, så varför skulle en alt gm messa "jag blir kvar tills i morgon"? Det rimliga borde vara "jag åker iväg och blir kvar tills i morgon". Som messet är utformat så måste gm vara medveten om att fs vet om att Marina har åkt iväg. Och det var ju så Marina bett fs hålla sig borta för hon skulle ha en gäst hemma, dvs det var han som var borta och inte hon.

FS messade tills sig själv för det sista han såg av henne var att hon for iväg med bilen. Sen ändrades planerna och messet raderades för det passade inte in med det faktum att blodet fanns i sängen bl.a. Ett av flera misstag och nu sitter han där.
Citera
2014-01-30, 12:07
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
På tal om livstid:

http://www.expressen.se/nyheter/skarpt-lag-ska-ge-fler-livstidsstraff/

Mina fetmarkeringar. Och på dessa punkter visas alltså att det möter inga direkta hinder
att utdöma ett livstidsstraff till Fredrik Svensson.
Det vore inte mer än rätt.
Han har dödat sitt offer i hennes eget hem, i sängen när hon troligen sov och viss planering
har lika troligt föregått dådet. Och offret stod honom nära genom den relation de haft.

Spoilern: Men Fredde kan ju ta och överklaga och om HD jobbar lite långsamt kan det ju skärpa straffet Såvida den kan tillämpas på brott som begåtts före ikaftträdandet...
Citera
2014-01-30, 12:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Men Marina mördades i hemmet, så varför skulle en alt gm messa "jag blir kvar tills i morgon"? Det rimliga borde vara "jag åker iväg och blir kvar tills i morgon". Som messet är utformat så måste gm vara medveten om att fs vet om att Marina har åkt iväg. Och det var ju så Marina bett fs hålla sig borta för hon skulle ha en gäst hemma, dvs det var han som var borta och inte hon.

FS messade tills sig själv för det sista han såg av henne var att hon for iväg med bilen. Sen ändrades planerna och messet raderades för det passade inte in med det faktum att blodet fanns i sängen bl.a. Ett av flera misstag och nu sitter han där.
Därför att FS skulle ha upptäckt när han kom hem att Marina var borta och antagit att hon blir borta tills i morgon.

Nu hoppas och tror jag inte att detta betraktas som ett avgörande bevis. Det är synd om en oskyldig döms till fängelse pga ett bortglömt SMS, och en mördare går lös.
Citera
2014-01-30, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Därför att FS skulle ha upptäckt när han kom hem att Marina var borta och antagit att hon blir borta tills i morgon.

Nu hoppas och tror jag inte att detta betraktas som ett avgörande bevis. Det är synd om en oskyldig döms till fängelse pga ett bortglömt SMS, och en mördare går lös.

Klart det kommer finnas med som ett av de avgörande bevisen mot FS. Det är bortom rimlighetens gränser att det är någon annan än FS som har skickat det. Och eftersom Marina var död då så är det ett hett bevis.
Citera
2014-01-30, 12:40
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Spoilern: Men Fredde kan ju ta och överklaga och om HD jobbar lite långsamt kan det ju skärpa straffet Såvida den kan tillämpas på brott som begåtts före ikaftträdandet...

Blir det livstid kommer snurriga Hansson att överklaga till HD. Och dom tar inte upp det, så det blir den turen. 18 år tja, kanske han överklagar då också. Men det kommer inte hjälpa. Allt under 18 år är inte troligt då det gäller det här fallet.

Planeringen-.
Skyddslösheten
Griftefridsbrott innefattande omsorgsfullt gömmande
En närstående

Så lögnerna då som i sig inte ger straff, men det är ändå värt att ta upp då det gäller flera år.
Så summa på detta har ett högst straffvärde. Så adios Fredrik dina lögner och dina hantlangare gick inte hem. Det kallar jag dolkstöt som heter duga.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-01-30 kl. 12:44.
Citera
2014-01-30, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Blir det livstid kommer snurriga Hansson att överklaga till HD. Och dom tar inte upp det, så det blir den turen. 18 år tja, kanske han överklagar då också. Men det kommer inte hjälpa. Allt under 18 år är inte troligt då det gäller det här fallet.

Planeringen-.
Skyddslösheten
Griftefridsbrott innefattande omsorgsfullt gömmande
En närstående

Så lögnerna då som i sig inte ger straff, men det är ändå värt att ta upp då det gäller flera år.
Så summa på detta har ett högst straffvärde. Så adios Fredrik dina lögner och dina hantlangare gick inte hem. Det kallar jag dolkstöt som heter duga.
Utan lögnerna, som ledde till att HD lade förklaringsbörda på FS, är det tveksamt om det blivit resning.
Citera
2014-01-30, 15:14
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Utan lögnerna, som ledde till att HD lade förklaringsbörda på FS, är det tveksamt om det blivit resning.
Så det är de nu HR ska ta ställning till- om F.S far med osanning om sms.et?
Det ska bli intressant att se hur de nu ska bli experter om människors bristande minne kontra lögn.

Intressant ska det bli att läsa domen och hur de får in vittnen som bevis till att F är skyldig, och hur de frångår det tekniska bevis som inte binder honom till brottet.

Tanterna har en hel del att tänka över på kafferepet.
Citera
2014-01-30, 15:39
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Så det är de nu HR ska ta ställning till- om F.S far med osanning om sms.et?
Det ska bli intressant att se hur de nu ska bli experter om människors bristande minne kontra lögn.

Intressant ska det bli att läsa domen och hur de får in vittnen som bevis till att F är skyldig, och hur de frångår det tekniska bevis som inte binder honom till brottet.

Tanterna har en hel del att tänka över på kafferepet.

Och den avgörande pappersbiten...du glömde att förklara den. Flera har ställt sig frågande till denna pappersbit och då du tog upp den så kanske du kan vara vänligt och svara.

Vilka tekniska bevis är det som friar honom menar du? Kom gärna med lite mer än en rad, bygg upp beviset med någon form av teori som kan hålla sett ur en helhet.
Citera
2014-01-30, 15:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Och den avgörande pappersbiten...du glömde att förklara den. Flera har ställt sig frågande till denna pappersbit och då du tog upp den så kanske du kan vara vänligt och svara.

Vilka tekniska bevis är det som friar honom menar du? Kom gärna med lite mer än en rad, bygg upp beviset med någon form av teori som kan hålla sett ur en helhet.
TP skrev inte att det finns tekniska bevis som friar honom, hon skrev att det finns inte tekniska bevis som binder honom. Varför förvränger du?
Citera
2014-01-30, 15:54
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:

De seriösa som undrat har fått svar.

Teknisk bevis som finns påvisar att det är oklart hur M dött. Har hon blivit skjuten?
Även expertis verkar förbryllade över kraniets skador.
Citera
2014-01-30, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
(min fetning)

Beskäftighet gillar jag inte, så jag säger inte att du har fel.
Men att det skulle komma till att FS, efter genomgången §12 utredning ("stor sinnesundersökning"), döms till RPV anser jag vara uteslutet.

Det är inte för att HR tror att han lider av en "allvarlig psykisk störning" (juridiskt sett) som man låter undersöka honom.
Det är för att det inte skall bli fel, helt enkelt.

När det gällde Breivik, så fanns det, enligt min ringa mening, all anledning att utreda honom.
Det finns omständigheter som talar för att ABB faktiskt behöver psykiatrisk vård, men det är en annan fråga.

Skulle FS:s personlighetsstörning/-ar ligga till grund för att överlämna honom till RPV, så hade det däremot inneburit ett livslångt sittande för honom.
Ingen Utskrivningsnämnd (motsv) i hela världen skulle någonsin komma att anse honom blivit botad från denna/dessa störning/-ar!

Därför är min gissning att FS om några år är ute i en svensk stad någonstans och promenerar med en ny liten maskros vid sin arm.
Tyvärr.

Det är ungefär vad jag är inne på där,
alltså vore det väl jätteskumt om du hade sagt att jag har fel
Iof har jag fel ibland,
men jag har alltså inte påstått varesig si eller så om huruvida han hamnar på det eller det stället,
Det vet jag ju inte.

Jag menar att med samma inställning som han haft kan psyk tycka att han saknar självinsikt osv. Då blir det svårt för honom.

Att en person är störd/ond/normal eller onormal osv är inte grejen(?),
Jag trodde det kollade om det fanns medicinska hinder för att påföljden blir anstalt.
Inte hur normal eller onormal personen är alltså.
Citera
2014-01-30, 16:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
De seriösa som undrat har fått svar.

Teknisk bevis som finns påvisar att det är oklart hur M dött. Har hon blivit skjuten?
Även expertis verkar förbryllade över kraniets skador.

Japp, kan lika "hjärna" var en syl.
Det stämmer bättre med avsaknaden av spår från krut.

Varken vovve, SKL eller CSI-poliserna hittade något krut såsom en BP borde te sig vid skottlossning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in