Citat:
Ursprungligen postat av
Enzenn
(min fetning)
Beskäftighet gillar jag inte, så jag säger inte att du har fel.
Men att det skulle komma till att FS, efter genomgången §12 utredning ("stor sinnesundersökning"), döms till RPV anser jag vara uteslutet.
Det är inte för att HR tror att han lider av en "allvarlig psykisk störning" (juridiskt sett) som man låter undersöka honom.
Det är för att det inte skall bli fel, helt enkelt.
När det gällde Breivik, så fanns det, enligt min ringa mening, all anledning att utreda honom.
Det finns omständigheter som talar för att ABB faktiskt behöver psykiatrisk vård, men det är en annan fråga.
Skulle FS:s personlighetsstörning/-ar ligga till grund för att överlämna honom till RPV, så hade det däremot inneburit ett livslångt sittande för honom.
Ingen Utskrivningsnämnd (motsv) i hela världen skulle någonsin komma att anse honom blivit botad från denna/dessa störning/-ar!
Därför är min gissning att FS om några år är ute i en svensk stad någonstans och promenerar med en ny liten maskros vid sin arm.
Tyvärr.
Det är ungefär vad jag är inne på där,
alltså vore det väl jätteskumt om du hade sagt att jag har fel

Iof har jag fel ibland,
men jag har alltså inte påstått varesig si eller så om huruvida han hamnar på det eller det stället,
Det vet jag ju inte.
Jag menar att med samma inställning som han haft kan psyk tycka att han saknar självinsikt osv. Då blir det svårt för honom.
Att en person är störd/ond/normal eller onormal osv är inte grejen(?),
Jag trodde det kollade om det fanns medicinska hinder för att påföljden blir anstalt.
Inte hur normal eller onormal personen är alltså.