2014-01-30, 08:38
  #63457
Medlem
FUP-12s avatar
Jag är inte helt säker, men jag tror att bilden föreställer ett brittiskt neofolk-band (skumt som fan) vid namn "Death in june".

Kombinationen tyska kamoflageöverdragskläder från andra världskriget + dolkar + masker är något av ett signum för bandet - eller snarare dess frontfigur.

Vill också minnas att Slangen själv bekräftade detta när han ville tillbakavisa påståendet att fotona på hemsidan var några som han själv hade tagit och lagt upp.


Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove


Sen undrar jag över en annan bild som jag sparat från Schlange-tiden:

http://www.mediafire.com/view/myfiles/#8a4h9bmx7545ggc

Hm denna bild fanns på den Schlangenkra*tsidan omkring den 23-28 maj när jag var inne i samband med just styckmordet och Huset fanns med på bild, även inne, sparade den och glömde bort

-Vilka är detta?
-Och vem tar bilden?
-Vad har de för verktyg?
-Vad har de för skor?
-Vilka avtryck ger skorna?
-Nu är ju inte det ödehuset de är vid, men var är de? Lagringslokal?
-De har masker väl, lite allmänt kufisk bild måste jag säga. Och visst är det en tjej?
Citera
2014-01-30, 10:02
  #63458
Medlem
MBoudines avatar
Regeringen (Beatrice Ask) vill se fler morddömda få livstids fängelse om planering ligger bakom mordet. Jag tror att intentionerna om straffskärpning tydligt pekar på "Fallet Vatchareeya Bangsuan" - styckmordet på VB var nog inte utfört i stundens ingivelse .. Ett riktmärke rent av ?
Citera
2014-01-30, 10:13
  #63459
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Regeringen (Beatrice Ask) vill se fler morddömda få livstids fängelse om planering ligger bakom mordet. Jag tror att intentionerna om straffskärpning tydligt pekar på "Fallet Vatchareeya Bangsuan" - styckmordet på VB var nog inte utfört i stundens ingivelse .. Ett riktmärke rent av ?
Det kan ockå vara att morden ökar kraftigt i landet och med högre straff få ned brotten.
Citera
2014-01-30, 10:47
  #63460
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Ja, det är mycket vi ombeds glömma när det gäller MB/AN et consortes .. T ex att paret hade ett urstarkt motiv att göra sig av med Vatchareeya, att deras inbördes alibi är tunnare än löv och att MB:s lokaler och bilar inte undersökes lika minutiöst som KJ:s motsvarigheter. Bara att glömma, eller hur ..

Kan du svara på vilket urstarkt motiv paret MB/AN hade att göra sig av med VB. Fanns det verkligen
ingen annan mindre brutal metod att bli av med VB:s uppvaktning? Jag tänker exempelvis säga till på skarpen till VB att MB aldrig kommer att lämna AN. Om VB inte slutade att maila och uppvakta, hota att gå till polisen för stalkning. Hot om våldtäkt då? Jag tror inte att polisen skulle ha tagit våldtäktsanmälan på allvar. Hur många våldtäktsoffer finns det i Sverige som fortsätter att uppvakta sina förövare och åka tillsammans som VB gjorde med MB till träningarna?
Problemet för MB var nog att han ville bli av med VB men ändå inte eftersom han kände sig smickrad av uppvaktningen. Att anstifta/begå mord är ingen liten sak när man kan lösa problemet på ett mer subtilt sätt.
Citera
2014-01-30, 10:48
  #63461
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det kan ockå vara att morden ökar kraftigt i landet och med högre straff få ned brotten.


Om KJ skulle råka bli frikänd i hovrätten och ingen annan gärningsperson grips kan vi på goda grunder anta att antalet mord av det här slaget kommer att öka markant.
Citera
2014-01-30, 11:03
  #63462
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Regeringen (Beatrice Ask) vill se fler morddömda få livstids fängelse om planering ligger bakom mordet. Jag tror att intentionerna om straffskärpning tydligt pekar på "Fallet Vatchareeya Bangsuan" - styckmordet på VB var nog inte utfört i stundens ingivelse .. Ett riktmärke rent av ?

Fan vad skojig du är. Du har en övertro till snabbheten i beslutsprocesserna på den där nivån kan jag meddela dig. Liksom för deras engagemang i enskilda ärenden.

Min vanliga tråkförklaring är denna: HD har utanför politikernas kontroll meddelat en prejudicerande dom som väldigt tydligt begränsade "kandidaterna" för livstids fängelse. Till det kommer sen den relativt nya straffskalan där man numer kan välja mellan 10 och 18 års fängelse som alternativ till livstid (istället för bara 10 som tidigare). Regeringen (eller säg i praktiken hellre Moderaterna) gillar inte den här utvecklingen och vill då lagstiftningsvägen försöka få fler livstidsdomar igen. De kan säkert ha påverkats av debatten runt vissa enskilda domar, t ex mannen i Skåne som häromåret brutalt knivmördade sin fd sambo på öppen gata inför ögonen på sina och hennes barn. Men Vatchereeya? Nej, alldeles för nyligt och fallet har utanför FB och Norrlandsmedia faktiskt inte haft någon jättestor medial uppmärksamhet.
Citera
2014-01-30, 11:04
  #63463
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Kan du svara på vilket urstarkt motiv paret MB/AN hade att göra sig av med VB. Fanns det verkligen
ingen annan mindre brutal metod att bli av med VB:s uppvaktning? Jag tänker exempelvis säga till på skarpen till VB att MB aldrig kommer att lämna AN.
Om VB inte slutade att maila och uppvakta, hota att gå till polisen för stalkning. Hot om våldtäkt då? Jag tror inte att polisen skulle ha tagit våldtäktsanmälan på allvar. Hur många våldtäktsoffer finns det i Sverige som fortsätter att uppvakta sina förövare och åka tillsammans som VB gjorde med MB till träningarna?
Problemet för MB var nog att han ville bli av med VB men ändå inte eftersom han kände sig smickrad av uppvaktningen. Att anstifta/begå mord är ingen liten sak när man kan lösa problemet på ett mer subtilt sätt.


Jag tror att MB insåg det lönlösa i att försöka "tala Vatchareeya tillrätta" och jag tror inte att Berg med någon framgång lyckades tala sig själv tillrätta heller, därtill utgjorde VB en alltför stor sexuell lockelse vilket innebar att situationen för paret MB/AN blev ohållbar och att man till slut tvingades vidta andra åtgärder för att hålla ihop familjen. Nej, Vatchareeya var inte mottaglig för argument och det blev olycka. Tror jag. Som jag skrev i ett tidigare inlägg tror jag det ligger oerhörd tragik i det här fallet - och med alla mänskliga svagheter blottlagda.
__________________
Senast redigerad av MBoudine 2014-01-30 kl. 11:18.
Citera
2014-01-30, 11:08
  #63464
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Om KJ skulle råka bli frikänd i hovrätten och ingen annan gärningsperson grips kan vi på goda grunder anta att antalet mord av det här slaget kommer att öka markant.

Visa mig statistik på att straffmätning och uppklarning för mord skulle ha någon nämnvärd effekt på folks vilja att avhålla sig från att mörda. Inte ens de mest entusiastiska dödsstraffsförespråkarna i USA kan visa upp studier som visar att dödsstraffet skulle vara en "deterrent" som de säger.

Personligen tror jag att den allmänpreventiva effekten när det gäller straff för grova våldsbrott är väldigt låg, om någon. Allmänprevention skulle du däremot kunna få om du började låsa in rattfyllon, klottrare eller ordinära skattesmitare på 5-10 år. Vissa brott skulle troligen näst intill försvinna. Men grova våldsbrott begås nästan aldrig utifrån rationella överväganden, eller så görs de av folk som gjort en poäng av att skita i alla risker (jag tänker nu på sådant som interna uppgörelser inom brottsliga nätverk).
Citera
2014-01-30, 11:22
  #63465
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag tror att MB insett det lönlösa i att försöka "tala Vatchareeya tillrätta" och jag tror inte att Berg med någon framgång lyckades tala sig själv tillrätta heller, därtill utgjorde VB en alltför stor sexuell lockelse vilket innebar att situationen för paret MB/AN blev ohållbar och att man till slut tvingades vidta andra åtgärder för att hålla ihop familjen. Nej, Vatchareeya var inte mottaglig för argument och det blev olycka. Tror jag. Som jag skrev i ett tidigare inlägg tror jag det ligger enorm tragik i det här fallet - och med alla mänskliga svagheter blottlagda.
Jag köper inte det där att det inte fanns andra metoder än mord. Hade MB gått till polisen hade VB garanterat slutat uppvaktningen.
Följande alternativ fanns:
1 VB i livet: värsta scenario skilsmässa
2 Mörda/anstifta till mord: värsta scenario: livstid i fängelse, skilsmässa, förlust av företag, otroheten avslöjad för hela Sverige via Flashback.
Att begå mord/anstifta till mord är ingen bagatell. Hur kan man vara garanterad att inte bli avslöjad?
De allra flesta morden i Sverige löses av polisen. Själv skulle jag aldrig valt alternativ 2. Om MB är vid sina sinnens fulla bruk kan jag inte för allt i världen inte förstå hur han kan välja alternativ 2.
Citera
2014-01-30, 11:31
  #63466
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Visa mig statistik på att straffmätning och uppklarning för mord skulle ha någon nämnvärd effekt på folks vilja att avhålla sig från att mörda. Inte ens de mest entusiastiska dödsstraffsförespråkarna i USA kan visa upp studier som visar att dödsstraffet skulle vara en "deterrent" som de säger.

Personligen tror jag att den allmänpreventiva effekten när det gäller straff för grova våldsbrott är väldigt låg, om någon. Allmänprevention skulle du däremot kunna få om du började låsa in rattfyllon, klottrare eller ordinära skattesmitare på 5-10 år. Vissa brott skulle troligen näst intill försvinna. Men grova våldsbrott begås nästan aldrig utifrån rationella överväganden, eller så görs de av folk som gjort en poäng av att skita i alla risker (jag tänker nu på sådant som interna uppgörelser inom brottsliga nätverk).


Har du varit ute på nätet och googlat nu igen, MrFold .. Sverige är inte USA (tack & lov). Fick du fram jämförande statistik - Sverige/USA - beträffande andelen mördare som dömts till vård respektive livstidsfängelse för styckmord liknande det här ? Jag tror alltså att en straffskärpning i Sverige har större preventiv effekt än i USA där ett fängelsestraff kan bli två x livstid + tjugofem år eller liknande tok .. Vad spelar då en skärpning till tre x livstid för roll ..
Citera
2014-01-30, 11:32
  #63467
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det kan ockå vara att morden ökar kraftigt i landet och med högre straff få ned brotten.

Mord har inte ökat nämnvärt sedan mitten av sjuttiotalet i sverige.
Citera
2014-01-30, 11:35
  #63468
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Jag köper inte det där att det inte fanns andra metoder än mord. Hade MB gått till polisen hade VB garanterat slutat uppvaktningen.
Följande alternativ fanns:
1 VB i livet: värsta scenario skilsmässa
2 Mörda/anstifta till mord: värsta scenario: livstid i fängelse, skilsmässa, förlust av företag, otroheten avslöjad för hela Sverige via Flashback.
Att begå mord/anstifta till mord är ingen bagatell. Hur kan man vara garanterad att inte bli avslöjad?

De allra flesta morden i Sverige löses av polisen. Själv skulle jag aldrig valt alternativ 2. Om MB är vid sina sinnens fulla bruk kan jag inte för allt i världen inte förstå hur han kan välja alternativ 2.


Allting sprack när brandplanen i ödehuset misslyckades. Hade den planen lyckats hade det blivit "home run" för samtliga inblandade.

Edit: Hade jag varit anstiftare hade jag utan att tveka valt brandplanen - och sett till att den hade satts i verket utan missöden. OM nu MB är anstiftare har han trots allt varit förutseende och skaffat sig en livlina genom att be VB kontakta KJ för pluggande^^ hemma hos honom den 4 maj - det skulle alltså framstå som att KJ var den sista som sett Vatcjhareeya i livet. Ett tungt indicium, kanske ovärderligt om nånting går på tok.
__________________
Senast redigerad av MBoudine 2014-01-30 kl. 12:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in