2014-01-29, 14:29
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Ja, men de hade kunnat kolla på det manuellt eller lämnat telefonen någonstans. Nya programversioner med nya finesser kommer ju hela tiden. Men beviset har ju hela tiden funnits mitt framför näsan ändå.

I Knutby-fallet använde man en för ändamålet inköpt SIM-kortsläsare från Claes Ohlson. Tillsammans med någon person som hade knappt mer än ytliga kunskaper. Hade det hänt i ett land som inte har fri bevisprövning, t ex USA, så hade åklagare, IT-forensiker och FUP åkt ut på arslet ifrån domstolen.

han blev ju friad i HR då, då fanns det väl ingen anledning att rota vidare i alla fall inte förrän kroppen hittades.
Citera
2014-01-29, 14:54
Bannlyst
Citat:
Det var ju en sådan förklaring som jag efterfrågade. På samma sätt som man kan fundera över varför inte blodfläck, kulhål, kropp och bil hittades av undersökande polis. Och nu har ett förmodat mordoffers sista SMS inte undersökts fullt ut på närmare 3,5 år. Och var är den sista chatten?

En förklaring som ligger obehagligt nära till hands är att polisen är inkompetent och därtill inte tar sitt jobb på allvar.
Det känns nästan som ett sjukt experiment. Hur mycket kan man missköta en utredning och ändå få en fällande dom? Som tur är har FS varit sjukt klantig, så jag tvekar inte på att domen kommer att vara rättssäker.
Citera
2014-01-29, 14:58
Medlem
Varför skickade han egentligen ett sms från marinas mobil till sin? Hade han tänkt göra tvärtom för grejen var väl att det var han som var borta en natt och hon hemma. "En natt till" indikerar ju starkt att man varit borta minst en natt till. Eller har jag missförstått något.
Citera
2014-01-29, 15:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granved
Varför skickade han egentligen ett sms från marinas mobil till sin? Hade han tänkt göra tvärtom för grejen var väl att det var han som var borta en natt och hon hemma. "En natt till" indikerar ju starkt att man varit borta minst en natt till. Eller har jag missförstått något.
Ja, du har missförstått något. Det stod inte "en natt till", det stod "Jag blir kvar tills i morgon", vilket inte alls betyder att hon har varit borta någon natt.
Citera
2014-01-29, 15:08
Medlem
Citat:
Det var ju en sådan förklaring som jag efterfrågade. På samma sätt som man kan fundera över varför inte blodfläck, kulhål, kropp och bil hittades av undersökande polis. Och nu har ett förmodat mordoffers sista SMS inte undersökts fullt ut på närmare 3,5 år. Och var är den sista chatten?

En förklaring som ligger obehagligt nära till hands är att polisen är inkompetent och därtill inte tar sitt jobb på allvar.

Jag har gett dig en förklaring ang sms:et tidigare. Tekniken utvecklas hela tiden.
Det är inte så att man bara kan "läsa av" alla telefoner. Det krävs rätt verktyg.
Polisen fick troligtvis detta verktyg nån gång mellan de två senaste rättegångarna.

Antar också att det är en kostnadsfråga. Vem visste att sms:et skulle ha en sådan betydelse?

Jämför gärna med Ida-fallet, där Idas telefon inte lästes av, trots att man med lite kapital och extern hjälp kunde lösa det.
Citera
2014-01-29, 15:14
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Jag har gett dig en förklaring ang sms:et tidigare. Tekniken utvecklas hela tiden.
Det är inte så att man bara kan "läsa av" alla telefoner. Det krävs rätt verktyg.
Polisen fick troligtvis detta verktyg nån gång mellan de två senaste rättegångarna.

Antar också att det är en kostnadsfråga. Vem visste att sms:et skulle ha en sådan betydelse?

Jämför gärna med Ida-fallet, där Idas telefon inte lästes av, trots att man med lite kapital och extern hjälp kunde lösa det.

Men jag köper inte den förklaringen. Såvida det inte är någon svår kryptering, eller något, så ska det inte vara något problem. Även om det förstås är mer arbetskrävande utan mjukvaran du nämner.

Det fetade: Det är det sista SMSet.

Ja, jag jämför med Ida-fallet där man lämnade bort jobbet och fick det gjort.
Citera
2014-01-29, 15:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
varför skulle det har betraktas som konstigt. Då hade han behålla sitt låga pris på samtal och det skulle ju ha varit ett helt normalt beteende att ladda kortet i nära avslutning till "varningen". Fast då måste man ju ha slantar att göra det med
Räcker det inte med att ladda innan saldot är tomt? FS ringde inte mycket, han kan ha haft gott om tid på sig.
Citera
2014-01-29, 15:26
Medlem
zamiocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Räcker det inte med att ladda innan saldot är tomt? FS ringde inte mycket, han kan ha haft gott om tid på sig.

Nej, tidsbegränsat.
Citera
2014-01-29, 15:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamioc
Nej, tidsbegränsat.
Hur lång tid då, och källa?
Citera
2014-01-29, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, du har missförstått något. Det stod inte "en natt till", det stod "Jag blir kvar tills i morgon", vilket inte alls betyder att hon har varit borta någon natt.

Var menade Marina med att hon blir kvar hemma en natt till. Hade hon beslutat att åka någonstans enligt någon?
Citera
2014-01-29, 15:31
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granved
Var menade Marina med att hon blir kvar hemma en natt till. Hade hon beslutat att åka någonstans enligt någon?

Då det låg i andras intresse så skulle hon åkt till Linköping, Holland, Tjörn uppgav Fredrik.
Även hans advokat. När det är uppenbart va hon BARA borta då hon skrev sms:et heter det.

Så¨likt mördaren ändrar man sina versioner passande efter faktauppgifterna som kommer fram.
Det är ganska tydligt att hon inte va någonstans alls och va redan död på morgonen den 28 juli.
Citera
2014-01-29, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Då det låg i andras intresse så skulle hon åkt till Linköping, Holland, Tjörn uppgav Fredrik.
Även hans advokat. När det är uppenbart va hon BARA borta då hon skrev sms:et heter det.

Så¨likt mördaren ändrar man sina versioner passande efter faktauppgifterna som kommer fram.
Det är ganska tydligt att hon inte va någonstans alls och va redan död på morgonen den 28 juli.

Det var så det var alltså. Mindes tydligen lite fel där. Att han inte skulle komma ihåg det där smset är konstigt ja, men han pratade om sex med marina och att han provskjutit pistolen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in