2014-01-29, 10:18
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
En som vet att han har spaning på sig går väl så klart inte och placerar några ben i Gula huset om han av någon anledning hade några sådana i förvar, därför det var heta ben, en enkel fråga var tror du han hade förvarat dem, kanske under sängen eller var ?
KJ visste om att han hade spaning på sig, det finns väl ingen människa som kan tro att de helt plötsligt drar in spaningen några dagar, måste vara något mycket unikt i hela den svenska kriminalhistorien.
Så hela din beviskedja hänger alltså på att du tror att KJ trodde att han hade span på sig och därför inte hade vågat placerat ut benen. Snacka om tunna länkar.

Jag har ingen aning om var KJ hade benen. Troligtvis inte under sängen dock.

Så du tror aldrig det har hänt i den svenska kriminalhistorien att polisen slutat spana på någon. Skojar du eller har du bara otur när du tänker. Jag har ju förklarat att polisen istället spanade på MB. De hade antagligen inte resurser att spana på båda. Du måste ju komma ihåg att i det här läget visste ju inte polisen om VB var mördad eller eller inte. De visste ju inte ens om hon var död eller levande. Större delen av polisens resurser gick nog åt till att leta efter VB.
Citera
2014-01-29, 10:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ingen som har nåt att säga om upptäckten av den saknade bokhyllan? Får väl skylla mig själv när jag skriver så långt...

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

cliffnotes: På kompisen Will*am L*nds skiss över KJ:s lägenhet i april 2013 (alltså hur möbleringen då såg ut enligt hans minne) så finns en stor bokhylla inritad i vardagsrummet. Ytterligare fem personer nämner denna bokhylla i förhör och talar om att den användes för airsoftprylar. Nån bokhylla fanns emellertid inte när husrannsakan gjordes. Ett vittne har som bekant hört KJ snickra på natten i nära anslutning till mordet. Samband?

Nej inget alls finns att säga om den, inte heller om den försvunna sängen som du i flertalet
med inlägg gjort till en mystisk gåta. Även en försvunnen ryggsäck vill du ha kommentarer
på, mardrömmar om blodbad från rättspsyk som du fått i PM skall man också ge synpunkter på, thailändskors hygien är även något du funderar på och vill gärna att Lalajlaj skall komma in
i tråden för att ge sin expertis i den saken.

Du har verkligen tappat bort mig och helt ärligt måste du själv våga spekulera om dessa, för dig, mystiska försvinnanden för att man skall kunna bemöta dina inlägg. Det blir så fel om man
nu tex istället skall dumförklara OY för att han är "modig"(läs:enkel) och tar vid där du slutar
och ger sitt bidrag, en likkista.

Ge oss nu istället för att be andra din syn på dessa mystiska påståenden som du levererar
för själv funderar jag mest på dom verkliga frågorna.
Var styckplatsen och mordplatsen kan vara men självklart ägnar jag ibland någon tanke på hur
den nya advokaten kommer att lägga upp detta mål i hovrätten.

Varsågod "pennan" är din.
Citera
2014-01-29, 10:24
Medlem
ballobass avatar
Har jag missat det helt men har någon vallning gjorts med KJ på fyndplatser?
Citera
2014-01-29, 10:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleblaou
Ok om man säger så.... "tror" att man har spaning på sig...
Fast är det inte ändå jävligare för GM att vara "ägare" till en styckad kropp, i sådana fall kan man ju som GM också tro att Polisen kommer för ett litet hembesök
Jag håller det för sannolikt att mord och styckning har utförts i hemmet, man har helt enkelt inte funnit teknisk bevisning för detta

Sista meningen, det behöver inte vara svårare än så. Jag tror också att lägenheten är mordplatsen, förmodligen tror åklagare och domstol också så, bevisningen bygger på det i grunden. Mobilernas position, 112* samt skriken. Och om mordet skedde i lägenheten är det logiskt att en transportsryckning utfördes i lägenheten.
Citera
2014-01-29, 10:26
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag hade glömt. Men vad jag kommer ihåg, och har dubbelkollat med någon i mitt sällskap, är att Kvantum hade penslar.

Kvantum har även ägg...

Jag har ingen koll på vilka butiker utöver ICA Rektum här i krokarna som har det mesta i hempyssleri-grejer. Coopaffären brevid har kanske det, men skulle jag köpa penslar skulle jag gå till ICA, som jag vet har det, och skulle jag handla matgrejer hade jag gått till Coop mitt emot (då återbäringen på mitt Coop-kort är högre än på mitt ICA-kort).
Citera
2014-01-29, 10:28
Medlem
Citat:
Enligt Kuriren 11/11
22-åringens alibi är inte lika starkt som försvaret påstått. Orsak: felaktigt datum i polisen spanings PM. Oförlåtligt säger Sven Erik Alhem.
Det är efter lunch i måndagen förhandling i Piteå tingsrätt som misstaget uppdagas. Åklagarsidan har åberopat polisens Michael Aelini gruppchef för särskilda insatser, som vittne. Han ledde den grupp om spanade på den mordmisstänkte dagarna före gripandet.
Selini berättar att gruppen i ett mycket stadium spanade på 22 åringen. Därefter flyttades fokus till den 50 åring som haft ett förhållande med VB.
Det hände inte mycket kring honom säger Seini.
Den 20 maj flyttades fokus åter till den nu åtalade 22-åringen.
Vi hittade honom inte förrän den 21 maj på en resturang i Boden.
Seini förklarar att polisen därefter spanat på 22 åringen fram till gripandet 23 maj.
Men i polisens PM som ingår i förundersökningen, står att man haft koll på 22-åringen från den 18 maj.
Ja jag har skrivit fel. Den 18 och 19 följde vi det andra objektet, säger Micael Selini, som uppger att det står fel på flera ställen i PM et.
22 åringen kan därmed inte längre hävda polisspaning 18-20 maj som alibi.
Det har varit en del för att stärka min klients alibi. Vi har annat som styrker från 18 maj. Hans far har haft en väldig kontroll på var han varit under den här tiden, säger Bo Forssberg.
Förre överåklagaren Sven Erik Alhem, Kurirens expert under rättegången, ser slarvet som ett stort klavertram. Han anser att det äventyrar trovärdigheten i spaningsinsatsen.
Det är oförlåtligt, eftersom det har legat till grund för åklagarens bevisvärdering säger han och fortsätter.
Om han kommit och sagt att han råkat skriva fel datum för underteckandet hade det varit en annan sak. Men det här är som om en rättsläkare kommer och säger att "jag skrev njuren istället för hjärtat".
Jag hittade det här inlägget om spaningen som Kuriren hade den 11/11.
Vad som kan inses är att det var en stor skandal att det blir sådant sjabbel exakt de dagarna när benen kom till Gula huset, som kan ses som att det var höjdpunkten i det här fallet
Jag kan inte förstå varför spaningen på KJ drogs in några dagar för att därefter återupptagas, det finns ingen logik i det.
Citera
2014-01-29, 10:29
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Sista meningen, det behöver inte vara svårare än så. Jag tror också att lägenheten är mordplatsen, förmodligen tror åklagare och domstol också så, bevisningen bygger på det i grunden. Mobilernas position, 112* samt skriken. Och om mordet skedde i lägenheten är det logiskt att en transportsryckning utfördes i lägenheten.

Transportstyckning i lägenheten är logiskt sätt det mest troliga, men tekniskt sätt tveksamt. En styckning skulle ta för lång tid för att likhundarna inte skulle markera övertygande lite här och var? i lägenheten. Skulle jag tro.

Om inte VB styckats helt isolerat med byggplast runt väggar och golv, men det vet jag för lite om.
Citera
2014-01-29, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vill inte uppmana till brott mot upphovsrätten, men om det är tillåtet i informationssyfte eller på annat vis, kan du isf greja ihop det här i photoshop så att det blir tydligt vad du menar. Lägg teckningen på kartan och visa oss, vore kul att få se hur det ser ut. Ett dolt budskap hade ju varit kronan på verket, varför annars visa bilden för pressen som en liten femåring visar sitt kludd för drottningen?
Upphovsrättslagen är en besvärande omständighet, kan för lite om vad som är rättspraxis och prejudicerande vid bedömning. Föreslår att du själv ritar upp cirklarna och krumelurerna som förekommer på bilden som publicerats i NSD på exempelvis Google Earth. Använd kända områden som förekommit i fallet VB som referenser. Håll i minnet att en bild som är ritad ur minnet inte exakt överensstämmer med verkligheten. När du har gjort det så ser du mönstret som faktiskt liknar det som återfinns i FUP. Det är som en stor cirkel till höger på bilden med en krumelur, en punkt och en metkrok. Skulle kunna vara gula huset, fyndplatsen för torso och plastpåsen. Det som är oklart i bilden är vilka områden som avses med de krumelurer som bildar en slags pil nere till höger på bilden. Det skulle kunna peka på vart föremål har flyttats från de övriga tre ringarna i pilen. Min vilda gissning är att ringarna pekar på vägen under 97:an, sävastklinten och TP bostad, den fjärde vid en liten sjö på andra sidan sävast infart. Trollsländan är placerad i trakten kring KJ bostad - Åberget grubban - älven. Pröva.
Citera
2014-01-29, 10:33
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
Har jag missat det helt men har någon vallning gjorts med KJ på fyndplatser?
Tror inte man gör så med en person som stålsatt sitt nekande
Citera
2014-01-29, 10:34
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Jag kan inte förstå varför spaningen på KJ drogs in några dagar för att därefter återupptagas, det finns ingen logik i det.
Logiken är att man istället spanade på MB. Man hade inte tillräckligt med resurser att spana på båda. Hur kan det vara så svårt att förstå? Polisen vet ju i det här läget inte ens om något brott inträffat.
Citera
2014-01-29, 10:35
Medlem
Citat:
Jag hittade det här inlägget om spaningen som Kuriren hade den 11/11.
Vad som kan inses är att det var en stor skandal att det blir sådant sjabbel exakt de dagarna när benen kom till Gula huset, som kan ses som att det var höjdpunkten i det här fallet

Någon polis kanske är inblandad?
Citera
2014-01-29, 10:40
Medlem
ballobass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleblaou
Tror inte man gör så med en person som stålsatt sitt nekande

Ok tycker jag är lite synd, får man inte göra det eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in