Du har förstås rätt MrFold!! Som vanligt ska jag tillägga
Polisen följer ju alltid reglerna till punkt och pricka!! Därför det är så ovanligt att dom fälls när det väl går till rättegång
Vi kompromissat va?? Du behåller din föreställning om att polisen följer lagen bokstavligt när det kommer till sätt att lösa brott!!
Jag behåller min uppfattning att det är människor som jobbar och inte maskiner. Att det alltid finns sätt att få till just den där "avlyssningen" eller titta igenom den där specielle personen egendom lite extra.
Sen får folk själva bestämma vem av oss dom tror på!!
Hur många felaktiga husrannsaknings ärenden tror ni JO upp varje år?? Kan berätta att mellan 1962-2000 har 60 st ärenden tagits upp

Hela grejen med husransakan är att personer inte kan överklaga detta till en domstol då hela insatsens natur går emot det. Endast tjänstefel går att ta upp om jag minns rätt?!?? Man ska komma ihåg att JO anmälningar mot husrannsakningar gjorts när dom baserats på allt från anonyma tips till sms konversationer
I detta fallet kan vi med facit i hand säga att en husransakan inte skulle varit till skada för MB om den gjordes dvs Proportionalitetspricipen visar att det är ok. Tycker även utan facit att detta borde varit rimligt att anta!! Även behovsprincipen är rimlig då jag inte ser hur åklagarsidans arbete skulle underlättas mer än det starka behovet att se över vissa saker på ett noggrannare sätt(datorn framförallt)
Sen det som diskuterats mest här inne faller väl under objektivitetsprincipen

Många är i denna tråden väldigt upprörda på hur lagen tolkat detta!! Frågan varje person måste ställa sig är om KJ och MB sågs lika inför lagen vid tidpunkten för spaningen?? Detta är spännande på riktigt för mig!!
Hade beslut getts om ett sök på "Hus" hade detta även inneburit att företag,stugor och förstås bilar fick genomsökas. Karatelokalen är jag lite osäker på om den faller under allmän plats,ganska säker på att restaurangen gör det. Detta innebär att det anses mindre kränkande att genomsöka platser som dessa. Samma gäller skolor....ja ni fattar!!
Jag tog tidigare upp reell husransakan och enligt JO ska brottet leda till fängelse(vilket det gjorde) Det ska förekomma anledning att anta att ett brott för förövats(alltså en misstanke om konkret brott,vilket det fanns enligt mig. Vi pratar alltså inte om en brottslig aktivitet i allmänhet)
Just " förekommer anledning " ska ses från ett relativt lågt beviskrav!! Det är själva poängen!! Om inte hade hela syftet med husransakan gått förlorat och man hade inte kunnat föra fram utredningar på ett vettigt sätt!! Denna aspekt är jag osäker på om MrFold förstår??
Sen finns förstås särskilda skäl mm.
Det som skiljer mig och MrFold mest är vår skillnad att tolka lagar. Jag menar att det är omöjligt att sätta på pränt vad en "skäligen misstänkt" egentligen är. Denna svårighet blir och andra sidan en möjlighet!!
För polisen
Detta är en djungel!! Dom som tror att jag kan det hela bra gör ett stort misstag!! Jag tror det är ett stort misstag att ha en övertro på någon när det kommer till dessa komplicerade frågor.
Men det jag vet med säkerhet är att om polisen vill göra en husransakan då gör polisen en husransakan
Stannar här så ni inte börjar hata mig mer än ni redan gör
Nu ska ni slippa mig i några veckor

Men jag lär inte sluta läsa vad som skrivs