2014-01-28, 17:23
Medlem
SmygNallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Det fanns gott om personer ur 33-listan som påstod sig aldrig varit i ÖR.
Vad hade hänt om hårstrå eller fingeravtryck varit en av dessa ?

Det fanns ett annat vittne av dessa 33, MK, som inte uppgav för Polisen att han haft BDSM-sex med MJ. Han blev också feldefinerad i 33-charten. Tänk om det var hans hårstrå ?
Han har brunaktigt och längre hår. Eller har haft iaf.

Så nog var Svenkvist medioker när han nonchalerade hårstrån & fingervavtryck, där är vi överens.
Som tur var lyckades IT-forensikerna att smida ihop kedjan för ÅK. Eller snarare mjukvaruutvecklarna.

trodde jag postade detta inatt men jag kanske glömde å trycka på skicka eller nåt.

iallafall tycker jag att det här verkar mer spännande än allt tjafs om kulbanor å annat som ni hållt på med i tråden senaste dagarna.

finns det nu verkligen en tänkbar alt. gm å belägg för detta eller är det bara mer av påhitt & ännu en trådsanning i tråden ?!

om det är äkta vara borde det vara en smoking gun ju... här är ju då skäl för överklagan direkt & anmälan av inblandade för typ tjänstefel osv om de haft snubben i sina papper men sumpat bort han ändå!

någon som vet något å kan bekräfta & belägga ?
Citera
2014-01-28, 17:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygNallen
trodde jag postade detta inatt men jag kanske glömde å trycka på skicka eller nåt.

iallafall tycker jag att det här verkar mer spännande än allt tjafs om kulbanor å annat som ni hållt på med i tråden senaste dagarna.

finns det nu verkligen en tänkbar alt. gm å belägg för detta eller är det bara mer av påhitt & ännu en trådsanning i tråden ?!

om det är äkta vara borde det vara en smoking gun ju... här är ju då skäl för överklagan direkt & anmälan av inblandade för typ tjänstefel osv om de haft snubben i sina papper men sumpat bort han ändå!

Eftersom ingen annan än FS har undersökts särskilt noga finns inga bevis. Men det går inte att komma ifrån att en granne 6 km från Marina borde kunna misstänkas. Han vittnade tidigt i förhör att han och Marina planerade ett sexuellt förhållande när FS var borta, och det säger han att han var natten 28-29. Det finns inga uppgifter om att hans alibi eller mobiltrafik den natten har undersökts. Jag anser att han borde ha undersökts närmare.
Citera
2014-01-28, 17:34
Medlem
Citat:

Som jag ser det finns ingen alternativ gm.
Det är nu bevisat att ingen annan än FS kan ha utfört mordet samt alla de döljande åtgärderna.

Då spelar det heller ingen roll om det i teorin finns 1000-tals rimliga alternativ (som det dessutom finns få av i detta fall, och de är alla avförda).
Citera
2014-01-28, 17:41
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Vi lär nog aldrig få reda på exakt hur Fredrik Svensson mördade stackars Marina.
Detaljer som ingångshål, skottvinklar och krutpartiklar samt tidpunkt för mordet, dumpningen och vart pistolen tagit vägen vet trots allt bara den nu dömda Fredrik.
Känns ointressant att diskutera.

Är det någon som hört något från den levande huvudpersonen själv? Har han gett någon kommentar på det nuvarande läget?

Stjärnadvokat Hansson? Hur kommenterar han nederlaget?

Varför skulle det vara ointressant att diskutera i ett kriminalfall?

Det är enligt mig högst intressant att kunna bena ut så långt det är möjligt hur ett mord har begåtts, det är väl en huvudsak i de här trådarna i krimforat.

Jag tror med anledning av de bilder som fnurra och FUP-12 har publicerat att MJ satt upp i sängen när hon sköts vilket indikerar att hon var vaken och tyvärr förmodligen vetande att något var fruktansvärt fel.

Advokat Hansson gjorde vad han kunde men som vi har diskuterat lite tidigare i tråden, allt var klart i och med att HD beviljade resning.
Citera
2014-01-28, 17:44
Medlem
SmygNallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jag har aldrig hört talas om ett rum där det påstås att ett mord begåtts med pistol, varit fritt från krutrester, är inte det en långsökt teori ?

I vart fall så läggs teorin fram av experten anlitad av Polis & ÅK, så varför inte diskutera hans slutsats ?
Den skulle stämma gott med övriga icke-fynd i rummet.

kanske har gm nyttjat något liknande detta http://fr0gman.hubpages.com/hub/HITMAN-The-classic-homemade-pistol-silencer skulle ju lösa mysteriet med inga skott hörda också

visserligen för liten 22:a men går ju att applicera tekniken på annat också ju!
Citera
2014-01-28, 17:44
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Det är enligt mig högst intressant att kunna bena ut så långt det är möjligt hur ett mord har begåtts, det är väl en huvudsak i de här trådarna i krimforat.

Jag tror med anledning av de bilder som fnurra och FUP-12 har publicerat att MJ satt upp i sängen när hon sköts vilket indikerar att hon var vaken och tyvärr förmodligen vetande att något var fruktansvärt fel.

Advokat Hansson gjorde vad han kunde men som vi har diskuterat lite tidigare i tråden, allt var klart i och med att HD beviljade resning.

Visst, men eftersom inga nya uppgifter finns så blir det bara tomma gissningar och spekulationer.
Citera
2014-01-28, 17:48
Medlem
SmygNallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Eftersom ingen annan än FS har undersökts särskilt noga finns inga bevis. Men det går inte att komma ifrån att en granne 6 km från Marina borde kunna misstänkas. Han vittnade tidigt i förhör att han och Marina planerade ett sexuellt förhållande när FS var borta, och det säger han att han var natten 28-29. Det finns inga uppgifter om att hans alibi eller mobiltrafik den natten har undersökts. Jag anser att han borde ha undersökts närmare.

är då den grannen densamma som den fnurran pratar om... alltså vittnet som ljög å så eller hur många sexförhållanden hade hon med folk på en gång ?!
Citera
2014-01-28, 17:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
är då den grannen densamma som den fnurran pratar om... alltså vittnet som ljög å så eller hur många sexförhållanden hade hon med folk på en gång ?!
Nej, grannen är inte densamma som den Fnurra-pa-traden pratar om. Det är oklart hur många sexförhållanden hon hade men under rubriken Sexkontakter i FUP finns knappt 20, och bland dessa finns inte de män jag och Fnurra-pa-traden pratar om.
Citera
2014-01-28, 17:54
Medlem
Citat:

Nu tror jag inte det är så att allt var klart iom resningsbeslutet.
Visst. HD pekade ut en riktning och detta fall är polisiärt solklart, men knappast juridiskt.

Hansson var väldigt blek, men folk i tråden hade förvisso höjt mina förväntningar ordentligt.
Citera
2014-01-28, 17:58
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Nu tror jag inte det är så att allt var klart iom resningsbeslutet.
Visst. HD pekade ut en riktning och detta fall är polisiärt solklart, men knappast juridiskt.

Hansson var väldigt blek, men folk i tråden hade förvisso höjt mina förväntningar ordentligt.

Jo det var i princip klart i och med att HD hade beviljat resning, högre rätt talar om för lägre rätt hur och var skåpet ska stå, det är ju samma princip egentligen som när HR ändrar TR domar.

Smålandstintin hade en bra förklaring på det.
Citera
2014-01-28, 18:03
Medlem
SmygNallens avatar
Citat:
kanske har gm nyttjat något liknande detta http://fr0gman.hubpages.com/hub/HITMAN-The-classic-homemade-pistol-silencer skulle ju lösa mysteriet med inga skott hörda också

visserligen för liten 22:a men går ju att applicera tekniken på annat också ju!

lite mer infos

Citat:
However, remember that suppressors trap gunpowder particles that would normally be embedded in the target at close range.

The absence of these particles on a target that was known to be shot at close range would be very suspicious.

There is, however, nothing you can do about the lack of powder particles on the target.

post #5 här då https://zoklet.net/bbs/showthread.php?t=73536
Citera
2014-01-28, 18:06
Medlem
Citat:
Jo det var i princip klart i och med att HD hade beviljat resning, högre rätt talar om för lägre rätt hur och var skåpet ska stå, det är ju samma princip egentligen som när HR ändrar TR domar.

Smålandstintin hade en bra förklaring på det.

Ja, så borde det vara, men vad var Hr:s roll i rättegången i så fall?
Det hade ju i så fall räckt med en enkel överläggning om straff och skadestånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in