2014-01-27, 13:23
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MINT2
Lära sig.

Hjälpsamt...

Nåväl, jag har väl lärt mig något nu.
2014-01-27, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Hjälpsamt...

Nåväl, jag har väl lärt mig något nu.

Avanza borde skämmas för att de gör vad du betalar dem att göra eller vad menar du?
2014-01-27, 13:37
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MINT2
Avanza borde skämmas för att de gör vad du betalar dem att göra eller vad menar du?

Nej du missförstår, jag lägger inte skulden på någon annan än mig själv (möjligen den som reade ut sina aktier)

Men jag tänkte fråga i tråden hur folk hanterar risken att aktien kan droppa 10% en affär när de använder stop loss.
2014-01-27, 13:39
Medlem
Citat:
Nej du missförstår, jag lägger inte skulden på någon annan än mig själv (möjligen den som reade ut sina aktier)

Men jag tänkte fråga i tråden hur folk hanterar risken att aktien kan droppa 10% en affär när de använder stop loss.

Jag använder inte stop loss. Vad har du för syfte med stop loss?
2014-01-27, 13:45
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Jag använder inte stop loss. Vad har du för syfte med stop loss?

Exempelvis om man sitter på aktier i ett "förhoppningsbolag" som kan påverkas kraftig av t.ex. nyheter och inte har möjlighet att passa upp hela tiden. Känns bättre att den säljer iväg med 10% förlust än att man tappar 30% på en dag.
2014-01-27, 14:07
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Exempelvis om man sitter på aktier i ett "förhoppningsbolag" som kan påverkas kraftig av t.ex. nyheter och inte har möjlighet att passa upp hela tiden. Känns bättre att den säljer iväg med 10% förlust än att man tappar 30% på en dag.

Dessa bolag har ofta små volymer och att sätta stop-loss där är livsfarligt. En aktör kan på några sekunder trigga stop-lossar i massor.

Du begränsar din risk men du löper också en risk att sälja när du inte vill sälja. Men ville du inte sälja på den nivån skulle du inte satt en stop-loss heller.

Jag kör utan stop-lossar.
2014-01-27, 14:40
Medlem
LillBenets avatar
CSN fick min ansökan den 5 januari. Den 17e så bad de mig komplettera med en uppgift vilket jag gjorde den 24 januari. Nån som vet ungefär hur lång tid det tar innan jag får ett utbetalningsdatum efter sista kompletteringen e gjord? =)
2014-01-27, 15:26
Medlem
ChristianJPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillBenet
CSN fick min ansökan den 5 januari. Den 17e så bad de mig komplettera med en uppgift vilket jag gjorde den 24 januari. Nån som vet ungefär hur lång tid det tar innan jag får ett utbetalningsdatum efter sista kompletteringen e gjord? =)
För mig tog det nio dagar. skickade den 15 fick beslut 24
2014-01-27, 16:20
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillBenet

Fick beslut i tidiga januari efter 6 veckors väntan, jag var också tvungen att komplettera men svarade bara att jag ej hade mer information.
2014-01-27, 16:37
Medlem
Babben87s avatar
CSN vill ha tillbaka 4500 kronor. Vad göra?

Har i min odisciplinerade höst lyckats strunta i att jag fick för mycket pengar och ändå använt dem. Nu vill CSN ha tillbaka runt 4500 kronor som jag inte har och jag kan inte söka mer studiebidrag innan fakturan är betald. Hur ska jag betala om jag inte har någon som kan finansiera mig eller har något extraknäck. Går det ändå ansöka om CSN-lånet eller drar de in på det också? Annars hade jag ju kunnat låna pengar av dem som jag betalar dem med enbart för att få ut studiebidraget.. Jag kan inte låna av någon tyvärr. Har inga vänner eller föräldrar som har råd att låna ut. Kanske tragiskt men väldigt sant.
2014-01-27, 16:39
Avslutad
Då är det ganska kört.
Ring CSN och förklara läget och se ifall ni kan ordna någon deal.
Alt. dela ut tidningar några veckor.
2014-01-27, 16:43
Medlem
Ja du, tragiskt ja, både att du inte hade koll och att du inte kan låna av någon. Mitt tips är att ringa dit direkt och se vad du kan göra, har du tur kanske de kan dra pengarna av det du ska söka till våren eller så. Så länge man är vettig och förklarar sin situation vill nog de flesta hjälpa till ändå.

Det dummaste du kan göra är att inte ringa dem och låta fakturan förfalla.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in