2014-01-27, 09:11
Medlem
En fråga till någon kunnig här inne.
Om jag blir beviljad studiemedel om först 6veckor, på grund av att jag har studerat tidigare med ej fulltaliga betyg.

Kan jag bli beviljad csn-lån ändå? Eftersom det är något man betalar tillbaka och inget bidrag man får.

Tack på förhand!
2014-01-27, 09:31
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallesJulafton
En fråga till någon kunnig här inne.
Om jag blir beviljad studiemedel om först 6veckor, på grund av att jag har studerat tidigare med ej fulltaliga betyg.

Kan jag bli beviljad csn-lån ändå? Eftersom det är något man betalar tillbaka och inget bidrag man får.

Tack på förhand!
Nej. Du kan ta bidrag utan lån, men aldrig lån utan bidrag.
2014-01-27, 11:20
Medlem
Hej alla! Har ansökt om studiemedel för studier utomlands i Tokyo, Japan.

Grejer är den att jag inte klarade min senaste utbildning på högskola. Jag klarade 70% av studierna då men jag hade problem med ryggen då.

Nu har jag blivit diagnoserad med Bechterews sjukdom förra året på hösten. Min senaste utbildning var 2010 - 2012. Jag gick ofta till vårdecentralen i den stad jag studerade men fick ingen vettig hjälp. (ingen remiss till varken röntgen eller sjukgymnast). Dom prövade även akunpunktur men det var lika värdelöst som att slänga pengar i älven.

Jag har skickat alla papper till CSN som dom begärde(journaler, personligt brev, senaste betg och blanketter å dylikt för stiderna utomlands.) Brevet vägde över 250 gram. (haha).

Är det någon som vet var deras gräns för hänsyn till sjukdom går?

Det är ju trots allt inte många som har Bechterews i sverige......

Röntgen svaret visade att 2 av mina ryggkotor hade vuxit ihop vid ländryggen och att jag hade sakroilit i höften vilket gjorde det svårt för mig å sova. Jag gick in i väggen pga detta och lyckades inte klara studierna.

Har väntat i en vecka nu å jag hoppas verkligen dom är shyssta och beviljar studiemedel...

Men nervositeten tar död på mig.

För det finns inget jag hellre vill än att studerna språket i Japan.

Jag får behandling utav droppmedicin var 8e vecka och jag går på gym hos en sjukgymnast samt spelar badminton med polare en gång i vecka i 2 timmar.

Har inte mått såhär bra på flera år.

Men vad tror ni?

Mvh.
2014-01-27, 11:39
Medlem
När kommer denna månads CSN? Min nya kurs började 22a, när bör de komma? Blev antagen som reserv sista dagarna..
2014-01-27, 11:44
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackshadow
När kommer denna månads CSN? Min nya kurs började 22a, när bör de komma? Blev antagen som reserv sista dagarna..
inom 5 arbetsdagar från att din studerandeförsäkran är inlämnat och att du blev rapporterad som registrerad på kursen. Det första gör du själv på CSNs hemsida (eller i deras app), det andra ska du få skolan att rapportera in.

Detta förutsätter att du har en godkänd ansökan för vårterminen.
2014-01-27, 12:45
Medlem
glemmys avatar
Vill gärna ha lite tips angående stop-loss. Har Avanza.

Hade en stopp loss på en aktie som låg kring 5,50 kr, hade satt stop-loss på 5,00 kr (sälja för 4,98 kr).
Idag så låg den stabilt men plötsligt görs en affär på 4,50 kr så min stop-loss slår i och säljer allt
Sedan återgår kursen till 55 kr.
Nu hade jag 1000 aktier så det är ingen katastrof, men meningen med stop-loss försvinner lite om den är så känslig. Finns det något man kan göra?
2014-01-27, 12:50
Medlem
ChristianJPs avatar
får utbetalning den 28 imorgon alltså undrar ifall dom kommer vid 12 midnatt eller under dagen imorgon?
2014-01-27, 12:53
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianJP
får utbetalning den 28 imorgon alltså undrar ifall dom kommer vid 12 midnatt eller under dagen imorgon?
Det beror på din bank. De som har swedbank brukar få den efter ett par minuter. De som har andra banker får den under dagen.
2014-01-27, 13:07
Medlem
ChristianJPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Det beror på din bank. De som har swedbank brukar få den efter ett par minuter. De som har andra banker får den under dagen.
har swedbank så ja kommer få vid 12 inatt?
2014-01-27, 13:08
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianJP
har swedbank så ja kommer få vid 12 inatt?
Det låter rimligt.
2014-01-27, 13:08
Medlem
Loveisgones avatar
Skulle någon kunna förklara detta:

Jag studerade i ett år med fullt lån.. Fick inte in några poäng (mest för att jag sluta efter 3 månader och fortsatte ta studielån då jag va lat)

Så nu fick jag brevet hem att jag va skyldig 60 k. Har dock börjat studera igen i ett halvår efter det och fått in snart 37,5 p som krävs för att få studiebidrag/lån igen. Har dock inte lämnat in någon studieförsäkran.. Så nu undrar jag så klart om jag måste betala tillbaka min skuld eller kan jag få in bidraget igen så jag fort jag lämnar in min studieförsäkran??

Tack på förhand
2014-01-27, 13:10
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveisgone
Skulle någon kunna förklara detta:

Jag studerade i ett år med fullt lån.. Fick inte in några poäng (mest för att jag sluta efter 3 månader och fortsatte ta studielån då jag va lat)

Så nu fick jag brevet hem att jag va skyldig 60 k. Har dock börjat studera igen i ett halvår efter det och fått in snart 37,5 p som krävs för att få studiebidrag/lån igen. Har dock inte lämnat in någon studieförsäkran.. Så nu undrar jag så klart om jag måste betala tillbaka min skuld eller kan jag få in bidraget igen så jag fort jag lämnar in min studieförsäkran??

Tack på förhand
Om det enbart är att du fått återbetalning av lånet (inte återkrav) så är det inga problem. Din återbetalning pausas automatiskt när du börjar få studiemedel igen. Du får in studiemedel igen så fort du fått en godkänd ansökan (vilket du verkar ha fått) och lämnat studerandeförsäkran.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in