2014-01-23, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slotten
Har för mig att det är runt 3 dollar(bara Shamaran förstås). Är dessvärre osäker på vilka källor men om jag minns rätt så sa någon analytiker att det lär vara 3-8 dollar. Har Shamaran pratat om det angående oljevinsten?

Glömde tillägga att det med 20% har tagits hänsyn till i räkningen.

Nej du har fel tyvärr.
3$ är en vanlig värdering per fat i marken... 3-8$
Har inget med vinsten per fat vid produktion att göra

Läs kontraktet så hittar du vinst per fat vid produktion

http://www.krg.org/p/p.aspx?l=12&p=1
Citera
2014-01-23, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nacional
Anstränger du dig lite till kanske du kan förstå det.

Orderdjupet idag andas panik, kursen faller och det säljs. Många verkar inte dela dina åsikter och "teorier", den där fördubblingen som du talar om kanske blir verklighet om kursen rasar till 2 kr innan fantastiskt positiva nyheter.

Du sitter alltså å inbillar dig att oljebolagen i just kurdistan ska få skära i sina kontraktsenliga vinster, för att Bagdad inte lyckas höja sin exportkapacitet för att matcha den budgeten som de räknat fram utifrån tron om en högre exportkapacitet än de nu lyckats med.

Å på de sättet ska de hjälpa Bagdad ytterligare att klara budgeten, inte bara genom att bidra med typ 8 miljarder$ extra till statskassan om de exporterar 300k fat per dag, som Bagdad igentligen säger är olagligt.

De är de du säger va?

Så jag inte missförstått dig
Senast redigerad av no7egs 2014-01-23 kl. 18:35.
Citera
2014-01-23, 21:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Slotten
Har för mig att det är runt 3 dollar(bara Shamaran förstås). Är dessvärre osäker på vilka källor men om jag minns rätt så sa någon analytiker att det lär vara 3-8 dollar. Har Shamaran pratat om det angående oljevinsten?

Glömde tillägga att det med 20% har tagits hänsyn till i räkningen.

OK, så du tog 20% av priset per fat för att komma fram till $3? Då kan det mycket väl stämma.

Nu har jag inte riktigt koll på vilket P/E man brukar värdera producerande oljebolag till (varierar naturligtvis med belåning, område man arbetar i osv), men vid P/E 10 så skulle Shamaran alltså vara värt 7 kr per aktie och vid P/E 20 skulle det vara 14 kr per aktie (vid full produktion). Lupe värderas till över P/E 40 som jämförelse (går självklart inte att jämföra rakt av, men ändå). Till detta kommer eventuell uppsida i prospekteringen samt att staibiliteten i området påverkar (än så länge neråt förstås, vilket kan ändras både för och emot).
Citera
2014-01-23, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
OK, så du tog 20% av priset per fat för att komma fram till $3? Då kan det mycket väl stämma.

Kontraktsvillkoren är bra att ha med i uträkningen också...
Citera
2014-01-23, 21:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av no7egs
Kontraktsvillkoren är bra att ha med i uträkningen också...

Självklart om man ska göra en detaljerad uträkning (jag har sett dina). Jag förstod bara inte att han redan tagit hänsyn till ägarandelen i sin enkla uppställning ovan.
Citera
2014-01-23, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Självklart om man ska göra en detaljerad uträkning (jag har sett dina). Jag förstod bara inte att han redan tagit hänsyn till ägarandelen i sin enkla uppställning ovan.

Ja men vad grundar han sin uträkning i?

När är vinsten så menar han? Vinsten i PSC kontrakten är linjär..

Well well

Jag tror iaf att Lundin kommer sälja bolaget inom 1-3 år å få köparen att betala 7-8$ per nettofat till SNM.
Senast redigerad av no7egs 2014-01-23 kl. 22:01.
Citera
2014-01-24, 12:55
Medlem
Citat:
Anstränger du dig lite till kanske du kan förstå det.

Orderdjupet idag andas panik, kursen faller och det säljs. Många verkar inte dela dina åsikter och "teorier", den där fördubblingen som du talar om kanske blir verklighet om kursen rasar till 2 kr innan fantastiskt positiva nyheter.

Citat:
Du sitter alltså å inbillar dig att oljebolagen i just kurdistan ska få skära i sina kontraktsenliga vinster, för att Bagdad inte lyckas höja sin exportkapacitet för att matcha den budgeten som de räknat fram utifrån tron om en högre exportkapacitet än de nu lyckats med.

Å på de sättet ska de hjälpa Bagdad ytterligare att klara budgeten, inte bara genom att bidra med typ 8 miljarder$ extra till statskassan om de exporterar 300k fat per dag, som Bagdad igentligen säger är olagligt.

De är de du säger va?

Så jag inte missförstått dig

Tyst du vart då

Citera
2014-01-25, 16:28
Medlem
Citat:
Tyst du vart då

"Kontraktsenliga vinster"

Det låter ju jättebra om vi talar om norska oljefält, men inte när det gäller ett område som är semiautonomt och har ytterst labila kontakter med sin övermakt. Bolagen är medvetna om riskerna som råder i dagsläget, de har utformat kontrakt och investeringar utefter det, fullt medvetna om eventuella förändringar som kommer vara tvungna att göras.

Om du nu tror atkontrakt skrivna med Kurdistan gäller framför allt annat så får du i din naiva värld göra detta, det är ju dina pengar.
Citera
2014-01-25, 17:21
Medlem
Citat:
"Kontraktsenliga vinster"

Det låter ju jättebra om vi talar om norska oljefält, men inte när det gäller ett område som är semiautonomt och har ytterst labila kontakter med sin övermakt. Bolagen är medvetna om riskerna som råder i dagsläget, de har utformat kontrakt och investeringar utefter det, fullt medvetna om eventuella förändringar som kommer vara tvungna att göras.

Om du nu tror atkontrakt skrivna med Kurdistan gäller framför allt annat så får du i din naiva värld göra detta, det är ju dina pengar.

"Bolagen har utformat kontrakt"?
Gå å lägg dig i ett dike bara va, haha

Nu kommer de vara skumpigt i kursen närmsta 2-3 veckorna, man handlade ner kursen i Kanada 3,5% med 55k aktier haha
Sen verkar börsen bli röd å tråkig...

Vi får se vart vi står närmsta månaderna
Citera
2014-01-26, 08:01
Medlem
Citat:

Nu kommer de vara skumpigt i kursen närmsta 2-3 veckorna, man handlade ner kursen i Kanada 3,5% med 55k aktier haha
Sen verkar börsen bli röd å tråkig...

Vi får se vart vi står närmsta månaderna

Tydligen var nedgången i Kanada helt enligt TA.

Från "Holma", som varit grymt pricksäker i PXXs TA

Om vi tittar på Canada grafen så har aktien rekylerat ner från toppen 0,55 och botten 0,36,5 med 50% (fibonacci tal) vilket blir 0,45,8 och det innebär i svenska kursen 2,66 (cad 5,81). Samma topp men botten från 1/4-13 som var 0,30,5 är,45,7 vilket blir en rekyl på 38,2% med kurs 2,65,5 i Svenska kursen. Vi har dessutom en uppåtgående trendlinje fom början av maj -13 som är stöd neråt, vilket aktien slog i och vände vi fredags.

Det är inte ovanligt att en uppgång rekylerar med 50% vilket är nödvändigt för en fortsatt uppgång så att nya investerare tycker att kursen är köpvärd. RSI indikatorn var nere vid 31 och har nu vänt upp till 35, men aktien är givetvis fortsatt ordentligt översålld.

Närmaste motstånd är 2.70 och sedan 2.74 där också 50 drg:s medelvärde ligger. Passerar aktien den nivån så kommer vi troligen att få ett skutt uppåt. Aktien kommer troligen att få en mycket positiv utveckling under den närmaste tiden.

Med vänlig hälsning

Holma
Citera
2014-01-27, 11:07
Medlem
Citat:
Tyst du vart då

Hahaha....

http://www.ft.com/cms/s/0/429f1102-7ddf-11e3-95dd-00144feabdc0.html#axzz2raZ779mP
Citera
2014-01-27, 12:24
Medlem
Citat:
Hahaha....

http://www.ft.com/cms/s/0/429f1102-7ddf-11e3-95dd-00144feabdc0.html#axzz2raZ779mP

Tycker att de är lustigt att de inte nämner att exxon nästan lämnat södra Irak, känns vinklat.
Jag tror inte de får några problem att sälja oljan, Turkiet kan i värsta fall ta allt.

Vi får se

Från Twitter

rakesh joshi ‏@rakesh_josh 2m @carduchic @shwanzulal pretty negative article. shwan do u reckon this is based on facts? cant believe oil companies scared to lift kurd oil
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in