2014-01-24, 20:39
Bannlyst
Att bli pappa mot sin vilja är att jämföra med att neka en kvinna abort. Samma maktlösa känsla. Det är en verklighet som är bitter och jobbig men det är så det är. Vissa fruntimmer är omåttligt korkade som behåller ett barn trots att killen inte vill, kan, är omogen eller rentav olämplig som pappa. Tyvärr kan vi inte frångå våran biologi och att det är kvinnan som bär på barnet, så männen får bita i det sura äpplet när ett barn väl är ett faktum. Som man har man fyra val:
a)Leva i celibat
b)ALLTID använda kondom oavsett om bruden säger att hon går på piller.
c)Blir hon gravid, frånsäga sig all kontakt med mamman & fortsätta med sitt liv samt betala nån tusing i underhåll.
d)Stanna kvar och leva alfons åberg liv med blöjbyten, skrik, spyor & dagis.

Snabeln mellan benen är ett farligt vapen som bör brukas under stort ansvar!
Citera
2014-01-25, 20:48
Medlem
Ett av skälen till att en kvinna har rätten till detta är för att hon behöver ha en bebis i magen i 9 månader, inte mannen. Om en kvinna inte kan tåla den smärtan som det utgör och den förändringen det kommer göra på henne så ska inte hon behöva göra det om det vore t ex. ett misstag vilket det förmodligen är om hon väljer att göra abort. Dessutom, om mannen nu inte vill vara pappa kan han ju egentligen smita ifrån det. Han behöver ju inte vara med under graviditeten. Så om han har så mycket mot att få barn kan han ju egentligen bara gå iväg och de känslor av skuld han kanske får, tja, de är väl hans eget problem då?

Om en kvinna tänker uppoffra sig för det här - som faktiskt i vissa fall kan leda till hennes död - bör hon väl åtminstone få behålla sin bebis?

Om du som man inte vill ha ett barn kan du bara inte vara något mer än en biologisk pappa. Som kvinna däremot måste du, ifall du inte vill ha barnet men tvingas till det, ha ett barn i magen som gör skit ont i 9 månader för att sedan gå igenom en extremt smärtsam procedur för att få ut barnet bara så att en man som lika gärna kan adoptera ska få vara pappa.

Slutsats: den som behöver vara gravid ska väl få välja om det är värt det?
Citera
2014-01-25, 20:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alice1222
Ett av skälen till att en kvinna har rätten till detta är för att hon behöver ha en bebis i magen i 9 månader, inte mannen. Om en kvinna inte kan tåla den smärtan som det utgör och den förändringen det kommer göra på henne så ska inte hon behöva göra det om det vore t ex. ett misstag vilket det förmodligen är om hon väljer att göra abort. Dessutom, om mannen nu inte vill vara pappa kan han ju egentligen smita ifrån det. Han behöver ju inte vara med under graviditeten. Så om han har så mycket mot att få barn kan han ju egentligen bara gå iväg och de känslor av skuld han kanske får, tja, de är väl hans eget problem då?

Om en kvinna tänker uppoffra sig för det här - som faktiskt i vissa fall kan leda till hennes död - bör hon väl åtminstone få behålla sin bebis?

Om du som man inte vill ha ett barn kan du bara inte vara något mer än en biologisk pappa. Som kvinna däremot måste du, ifall du inte vill ha barnet men tvingas till det, ha ett barn i magen som gör skit ont i 9 månader för att sedan gå igenom en extremt smärtsam procedur för att få ut barnet bara så att en man som lika gärna kan adoptera ska få vara pappa.

Slutsats: den som behöver vara gravid ska väl få välja om det är värt det?

Jag har svårt att argumentera emot dig även om jag har jobbiga personliga erfarenheter kring detta som man. Jag kan ju stånga mitt huvud blodig och hävda att jag ska ha lika mycket rättigheter att säga till om vad som ska hända med mitt förmodade barn i magen men jag kan inte frångå våran biologi. Så länge vi är däggdjur och inte lägger ägg så faller logiken på att det är kvinnans beslut oavsett vad man än kan tycka. I fold
Citera
2014-01-25, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Jag har svårt att argumentera emot dig även om jag har jobbiga personliga erfarenheter kring detta som man. Jag kan ju stånga mitt huvud blodig och hävda att jag ska ha lika mycket rättigheter att säga till om vad som ska hända med mitt förmodade barn i magen men jag kan inte frångå våran biologi. Så länge vi är däggdjur och inte lägger ägg så faller logiken på att det är kvinnans beslut oavsett vad man än kan tycka. I fold
håller med dej. felet som är nu är att kvinnor kan stänga oss män ute från barnet. barnet är vårt också inte bara deras. det är också ett val dom gör.
Citera
2014-01-25, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mr.mengele
håller med dej. felet som är nu är att kvinnor kan stänga oss män ute från barnet. barnet är vårt också inte bara deras. det är också ett val dom gör.

Fast kan inte en man stämma kvinnan om hon vägrar honom umgänge med barnet? Juridiskt sett så har barnet rätt till båda föräldrar oavsett vad kvinnan säger. Det förutsätter ju såklart att mannen är lämpad att vara pappa.
Citera
2014-01-25, 22:21
Medlem
Citat:
Fast kan inte en man stämma kvinnan om hon vägrar honom umgänge med barnet? Juridiskt sett så har barnet rätt till båda föräldrar oavsett vad kvinnan säger. Det förutsätter ju såklart att mannen är lämpad att vara pappa.
jo så är det. men praktiskt fungerar det inte lika enkelt eftersom många män låter kvinnorna vara den viktiga föräldern. rätten går på det och därför kan kvinnor peta bort oss män. jag vill att samhället och alla ska se att vi är lika viktiga.
Citera
2014-01-26, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvanPavlov
Det är klart att situationen du beskriver inte är bra. Men det är inte sämre än vad som är fallet idag, att män diskrimineras och har noll makt över att påverka sitt föräldraskap.

Mannen har noll makt att påverka om kvinnan han ligger med blir gravid alltså.

Sov du på biologilektionerna?
Citera
2014-01-26, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra30
Mannen har noll makt att påverka om kvinnan han ligger med blir gravid alltså.

Sov du på biologilektionerna?

Ja men så långt sträcker sig det mannen kan påverka sen tar det stopp, och nu pratar vi ju i de fall där kvinnan faktiskt blir gravid, inget annat. Låt oss säga att en kvinna i ett förhållande är helt överrens med sin partner om att blir hon gravid så tar hon abort, ja hon till & med looovar och säger att ett barn är inget hon vill ha. Många unga killar är naiva och godtar det som en säkerhet och tror att det är lugnt. Sen står dom där med skägget i brevlådan och känner sig våldtagna, bildligt talat. Den maktlösa känslan är inget att leka med och ångesten skyhög när man vet att ens livssituation absolut inte passar för ett barn. Fast det är inte så mycket man kan göra åt det, människor lägger ju inte ägg och man kan inte tvinga en kvinna till abort. Nu kan jag ju inte sätta mig in i hur det känns att bära på ett barn, men jag kan nog tycka att många kvinnor tar det hela lite för lätt. Ska man föda ut en unge ska man banne mig vara säker på att ens livssituation är stabil och bra! Allt annat är oansvarigt, punkt.
Citera
2014-01-27, 09:34
Medlem
H1ONEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanPavlov
Sedan länge har kvinnor rätt (via fri abort) att inte bli förälder mot sin vilja. Detta är en grundläggande rättighet, som dock när det gäller män är icke-existerande. Detta är vad jag vet ett av de sista exemplen på diskriminering som tillåts leva vidare i svensk lag. Hur är det möjligt? Hur är det möjligt att kvinnan ges 100% makt över det foster som rimligen borde vara gemensamt, enbart p.g.a att det råkar befinna sig inuti kvinnans kropp? Fostret tycks alltså ses som en del av kvinnans kropp snarare än en blivande individ med två jämbördiga föräldrar. Om man vänder på formuleringen i min rubrik kan man konstatera att mamman har rätt att döda mitt blivande barn mot min vilja. Min rätt som man är obefintlig. I ett jämställt samhälle ser jag det som självklart att även pappan har rätt till fri abort! Vad säger ni?

Det är löjligt enkelt och ännu löjligare att det tar 76 sidor debatt till att inte komma fram till det löjligt enkla svaret.

Vill mannen värna om sin rätt att inte bli pappa mot sin egen vilja så skall mannen inte stoppa kuken i en fitta. Man bör efter flera tusen tals år av observation av verkligheten kommit fram till att kuk i fitta leder barn. Men mannen är ingen man utan en pojke som vill slippa ansvar för och konsekvenser av sina handlingar, därför kommer han till flashback och "känner" att det är orättvist att det ska behöva bli till barn, när han söp sig dyngrak och satte på den där bruden han knappt kommer ihåg namnet på.

Det ska till 76 sidor rationaliseringar och bortförklarande utan att komma fram till något vettigt utan snarare mental härskarteknik för att tysta sitt eget samvete och logikens röst i sitt eget inre.

Vad säg att om bli man istället, lille pojk?
Citera
2014-01-27, 11:04
Medlem
SwedishHuntards avatar
och om barnet inte är menat, alltså gumit sprack, p-pillren funkade inte eller liknande. Jag säger att jag vill att hon ska göra abort, och hon vägrar. Ska jag då ha noll makt, och stå inför valet att lägga ner mitt liv i att ta hand om ett barn, som jag inte ville ha och gjorde allt jag kunde för undvika att få, eller att skita i barnet, göra att det blir orsakat lidande i brist på fader, och behöva betala underhåll varje månad för att jag inte har någon makt att få välja om barnet ska behålla eller inte?

Då säger du, "men knulla inte då". Men grejen är att preventiv medel finns av en anledning, så jag kan visst knulla om jag använder det, och i det fallet jag beskriver här är det en olyckshändelse som leder till att tjejen vill behålla barnet, även om det inte var meningen att få det. Ska jag då inte ha någonting att säga till om?

*EDIT* Barnet är ju för fan lika mycket mitt som hennes, varför ska hon få ha all makt om barnet ska leva eller dö? "Amen det var du som stoppade in den", jo för fan visst var det så, men det var ju du som lät mig.... Ska hon ha rätt att döda mitt barn om jag vill behålla det, eller ska hon ha rätt att vägra döda barnet om jag känner att jag inte vill eller kan ta hand om barnet?
Feminism handlar om jämställdhet, så kom inte och säg att när en part av två har makten så är det jämställt. idiot
Senast redigerad av SwedishHuntard 2014-01-27 kl. 11:06.
Citera
2014-01-27, 12:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SwedishHuntard
och om barnet inte är menat, alltså gumit sprack, p-pillren funkade inte eller liknande. Jag säger att jag vill att hon ska göra abort, och hon vägrar. Ska jag då ha noll makt, och stå inför valet att lägga ner mitt liv i att ta hand om ett barn, som jag inte ville ha och gjorde allt jag kunde för undvika att få, eller att skita i barnet, göra att det blir orsakat lidande i brist på fader, och behöva betala underhåll varje månad för att jag inte har någon makt att få välja om barnet ska behålla eller inte?

Då säger du, "men knulla inte då". Men grejen är att preventiv medel finns av en anledning, så jag kan visst knulla om jag använder det, och i det fallet jag beskriver här är det en olyckshändelse som leder till att tjejen vill behålla barnet, även om det inte var meningen att få det. Ska jag då inte ha någonting att säga till om?

*EDIT* Barnet är ju för fan lika mycket mitt som hennes, varför ska hon få ha all makt om barnet ska leva eller dö? "Amen det var du som stoppade in den", jo för fan visst var det så, men det var ju du som lät mig.... Ska hon ha rätt att döda mitt barn om jag vill behålla det, eller ska hon ha rätt att vägra döda barnet om jag känner att jag inte vill eller kan ta hand om barnet?
Feminism handlar om jämställdhet, så kom inte och säg att när en part av två har makten så är det jämställt. idiot

Du har ju givetvis rätt i det du skriver. Men eftersom vi har den biologi vi har så är det inte så enkelt. Jag önskar att det på något sätt gick att göra det här mer jämställt och rättvist men hur fan kommer man runt det faktum att barnet växer i kvinnan & inte i mannen? Det går lixom inte. Vad skulle alternativet bli? Hur skulle det se ut om mannen hade likvärdig rättighet och bestämma över fostret? Vad skulle då hända om killen vill göra abort, men inte tjejen? Eller om tjejen vill göra abort men inte killen? Ja då skulle väl det hela avgöras i domstol, och du kan väl tänka dig hur det skulle bli för de tjejer som vill göra abort men domstolen anser att mannens argument väger tyngre i just det fallet. Då skulle en kvinna bli tvingad av staten att bära ett barn i 9 månader, föda det i enorm smärta och sedan amma osv osv. Det är knappast en rimlig situation. Jag tror nog att det bara är att bita i det sura äpplet som man tills det kommer ett p-piller för män som är 100% säkert.
Citera
2014-01-27, 16:42
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Du har ju givetvis rätt i det du skriver. Men eftersom vi har den biologi vi har så är det inte så enkelt. Jag önskar att det på något sätt gick att göra det här mer jämställt och rättvist men hur fan kommer man runt det faktum att barnet växer i kvinnan & inte i mannen? Det går lixom inte. Vad skulle alternativet bli? Hur skulle det se ut om mannen hade likvärdig rättighet och bestämma över fostret? Vad skulle då hända om killen vill göra abort, men inte tjejen? Eller om tjejen vill göra abort men inte killen? Ja då skulle väl det hela avgöras i domstol, och du kan väl tänka dig hur det skulle bli för de tjejer som vill göra abort men domstolen anser att mannens argument väger tyngre i just det fallet. Då skulle en kvinna bli tvingad av staten att bära ett barn i 9 månader, föda det i enorm smärta och sedan amma osv osv. Det är knappast en rimlig situation. Jag tror nog att det bara är att bita i det sura äpplet som man tills det kommer ett p-piller för män som är 100% säkert.

Jag tror att det bara är de mest extrema som vill inkräkta på kvinnans kropp.
Jag tror att de flesta av oss bara vill ha möjligheten till juridisk abort.

Samma tidsfrist som för kvinnor när det gäller biologisk abort, men tiden börjar gälla EFTER att kvinnan har sagt till killen att hon är gravid (för att motverka att kvinnor håller inne på det till det sista.).

Under denna tid ska mannen kunna avsäga sig alla juridiska plikter och rättigheter, sen får kvinnan göra hur hon vill med sin kropp som givetvis inte ska tvingas till något biologiskt.

Varför pratar vi om att man ska tvinga tjejer till abort när det enda realistiska är juridisk abort?
Ett resultat som båda blir nöjda av.

"Wäh, killen lämnar så jag har inte råd längre med en unge!" Tough luck, om killar ska passa sig för att stoppa kuken i fittan för att barn kan bli till är det minsta man kan begära att kvinnor är säkra först att de har råd med en unge i ett worst case-scenario innan de ploppar ut det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in