2014-01-18, 12:33
Medlem
GreedyGoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Åker vi till Sverige får vi väl 80% av det vi tjänat i Norge om vi går på a-kassa hemma i Sverige?

Har inte en aning om hur det funkar.
Och jag bor i Norge så för mig spelar det ingen roll
Citera
2014-01-18, 14:55
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Du har som sagt missförstått upplägget. Det man skall göra är att pendla från Sverige, exempelvis två veckor på, tre veckor av och där arbetsgivaren står för resor och bostad. Med en genomsnittlig norsk lön och möjlighet att bo på någon billig ort ute på landsbygden i Sverige kommer man vada i pengar. Räcker det ändå inte kör man lite övertid under vintern och får 100k till att leka med.
Det har du helt rätt i. Det började så också och planerar att återgå till det efter sommaren. men jag blev lat och tog en enkel väg, samt lite girig så ville spara in pemgar på att strunta i resora.
Citera
2014-01-18, 16:24
Medlem
Citat:
Du har som sagt missförstått upplägget. Det man skall göra är att pendla från Sverige, exempelvis två veckor på, tre veckor av och där arbetsgivaren står för resor och bostad. Med en genomsnittlig norsk lön och möjlighet att bo på någon billig ort ute på landsbygden i Sverige kommer man vada i pengar. Räcker det ändå inte kör man lite övertid under vintern och får 100k till att leka med.

Det fungerar väl en stund men blir nog väldigt slitsamt i längden om man har små barn och fru hemma i Sverige.

Jobbar numera Mån-Tors och har börjat titta mig om efter alternativ på hemmaplan då även det blir tradigt, Vill knappt föreställa mig den ångest resedagen hade inneburit om jag skulle vara på jobb 2 veckor i stöten, Visst skön ledighet direkt efter men just då man far ut kan det inte vara roligt.
Citera
2014-01-18, 17:45
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Om man inte vill bo ute i värmländska obygden så är man tvungen till längre pendling, minst Göteborg/Östfold om man har flyt med att få bra jobb där och trivs i Göteborg i egenskap av stad ( och inte nån småbygd).
Hur gör du själv?
Citera
2014-01-18, 17:49
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mojja
Det fungerar väl en stund men blir nog väldigt slitsamt i längden om man har små barn och fru hemma i Sverige.

Jobbar numera Mån-Tors och har börjat titta mig om efter alternativ på hemmaplan då även det blir tradigt, Vill knappt föreställa mig den ångest resedagen hade inneburit om jag skulle vara på jobb 2 veckor i stöten, Visst skön ledighet direkt efter men just då man far ut kan det inte vara roligt.
Förstår det. Utan barn och dylikt, så åkte jag mellan skåne och Östfold ett tag, men orkade fan inte. Även om det lönade sig. HAr nu fastnat i Norge sen sommaren 2012. Är innerligt trött på landet. Har ångrat mig och det är nu inte ett alternativ att bli boende här. Saknar Sverige på gott och ont. Vi må ha våra problem, men den lite mer modernistiska kulturen passar mig bättre än den här Norska enligt mig lite mer konservativa, halvfrikyrkliga livsstilen. Sen finns det andra faktorer som gör att jag gillar Sverige mer, bla, fordonskultur och tillhörande ekonomi, utbud i affärer, öppettider. Må vara petitesser men så är det, många bäckar små!
Citera
2014-01-19, 12:08
Medlem
tarjaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Förstår det. Utan barn och dylikt, så åkte jag mellan skåne och Östfold ett tag, men orkade fan inte. Även om det lönade sig. HAr nu fastnat i Norge sen sommaren 2012. Är innerligt trött på landet. Har ångrat mig och det är nu inte ett alternativ att bli boende här. Saknar Sverige på gott och ont. Vi må ha våra problem, men den lite mer modernistiska kulturen passar mig bättre än den här Norska enligt mig lite mer konservativa, halvfrikyrkliga livsstilen. Sen finns det andra faktorer som gör att jag gillar Sverige mer, bla, fordonskultur och tillhörande ekonomi, utbud i affärer, öppettider. Må vara petitesser men så är det, många bäckar små!

Utveckla gärna det där för mig som inte förstår. Vad menar du med fordonskultur? Finns det ingen fordonskultur i Norge menar du? (raggare osv) . Dåligt utbud? Öppetider?
Citera
2014-01-19, 13:15
Medlem
Kastrullhunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kastrullhund
Tjenamors flashbackare, sitter nu här i Bergen sedan några dagar tillbaka med ett boende fixat, men ännu inget arbete. Att lämna CV och annat till butiker är inga konstigheter, men var ska man ta vägen vid typ lagerjobb, industrijobb och andra liknande arbeten där det är svårare att hitta själva inlämningsställena?

Jag har skickat in till arbeten via mejl och hemsidor (Nav, Finn, Bemanningsföretag osv) men känns på något sätt bättre att lämna in CV direkt till någon slags ansvarig.

Som sagt är det något slags arbete inom lager, industri eller fiskresning (fortfarande eftertraktat?) jag har varit någorlunda tagg på, men kan tänka mig i princip vad som helst.

Uppskattar alla slags hjälpsamma svar.

/ Borttappad svensk i norska Bergen.

Någon?
Citera
2014-01-19, 13:19
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarjaa
Utveckla gärna det där för mig som inte förstår. Vad menar du med fordonskultur? Finns det ingen fordonskultur i Norge menar du? (raggare osv) . Dåligt utbud? Öppetider?

Han är sur för han inte har råd med bilarna han vill h om han köper dom i Norge.

Angående dåligt utbud/öppettider så är Norska butiker sjukt enkelspåriga och alla butiker har mer eller mindre exakt samma utbud, om man inte väljer oberoende butiker.

Allt är stängt på Söndagar förutom matbutiker på under 100kvm.

Har ju självklart sina fördelar att bo i "storstäder" där det finns gott om "bra" butiker och kedjebutiker som mer eller mindre är öppna dygnet runt (förutom söndagar).

Man vänjer sig.
Citera
2014-01-19, 13:37
Medlem
tarjaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kastrullhund
Någon?

Åk ut till lagerområden och industriområden knalla in och fråga efter personalansvarig. Skaka hand och lämna ditt CV.
Citera
2014-01-19, 16:06
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Han är sur för han inte har råd med bilarna han vill h om han köper dom i Norge.

Angående dåligt utbud/öppettider så är Norska butiker sjukt enkelspåriga och alla butiker har mer eller mindre exakt samma utbud, om man inte väljer oberoende butiker.

Allt är stängt på Söndagar förutom matbutiker på under 100kvm.

Har ju självklart sina fördelar att bo i "storstäder" där det finns gott om "bra" butiker och kedjebutiker som mer eller mindre är öppna dygnet runt (förutom söndagar).

Man vänjer sig.
Lite så. Men jag skulle vilja förtydliga lite angående bilar. Först det positiva, man besiktat bara vartannat år och det finns massor av privat verkstäder som kan göra det

Vägarna är skit, misshandlar bilarna. Det verkar inte direkt satsas på det heller förrutom i Oslo. Nu menar jahg små jävla vägar, bulor och hål etc. Så fort du närmar dig en civilisation blir vägarna Lite bättre vilket resulterar direkt i bomstationer och avgifter.
Vill du tex ha två bilar, kanske en vinterbil och en sommarbil? Då blir det dubbla avgifter du kan inte kostnadsfritt ba en bil avställd, det kostar pengar att bara äga bilen.
Köpa ny bil? Vegvesen ska du ha x1000 som registreringsavgift, du vet, ägarbytet som man gr på en minut gratis i Sverige över nätet.
Kört för fort? Bara pynta 15 k eller fängelse i ett par veckor!! Tänk då på att vägarna är så ruttna så oftast är det bara 60 km vilket gör en skapligt sugen på gasa lite.
Avgiften på bilarna.., förutom priset på själva bilen så utgår straff avgifter som beräknsas på co2 halt, vikt och HK. Det resulterar i att du får betala hutlöst mkt för små jävla bögmotorer i stora karosser. 700 000 är inget konstigt för en Volvo med en trött liten strypt d3, t3 etc. För att köra nåt så själadödande av betalar folk 7 år för som vanligast vad jag sett. Vill du ha en viss bil med viss motor så räkna inte med att den finns öht i Norge, ofta bar dom nåt stryp alternativ eller rent av en annan co 2, HK fattig motor.

Finns så mycket att säga så det inte är klokt. Stackars människor som blir helt rövknullade av sina valda i stortinget. Man ska inte glömma att en stor del av befolkningen bor på landsbygden och är starkt beroende av sina bilar dessutom.
Citera
2014-01-19, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna

Det man kan undra är ju varför du inlägg efter inlägg klagar på Norge och kulturen här, och dessutom har blivit erbjuden ett jobb med högre lön i Sverige. 1+1 är inte två för dig? Du har inte tänkt på att du kan flytta hem eller??!

Hoppas du inte går runt med den attityden till dina norska bekanta och klagar på att landet är sämre än Sverige. Det är något som får folk att reta sig på andra svenskar som är här, som faktiskt trivs.
Citera
2014-01-19, 17:13
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Det man kan undra är ju varför du inlägg efter inlägg klagar på Norge och kulturen här, och dessutom har blivit erbjuden ett jobb med högre lön i Sverige. 1+1 är inte två för dig? Du har inte tänkt på att du kan flytta hem eller??!

Hoppas du inte går runt med den attityden till dina norska bekanta och klagar på att landet är sämre än Sverige. Det är något som får folk att reta sig på andra svenskar som är här, som faktiskt trivs.
Varför jag inte rusar hem är för att självklart gör man det snyggt. Hittar ett nytt jobb man bestämmer sig för, får det att passa ihop med uppsägningstider etc. Sen lever jag i en relation i Norge. TROTS att jag inte bara lämnar allt hip som happ som en wt utan impulskontroll, så tänker jag fortsatt som jag gör om Norge. Måste du agera på varje impuls direkt?

Det gör jag inte. Jag visar respekt. Men vi diskuterar mycket och då säger jag ju vad jag tycker. Men på ett mycket ödmjukt sätt, inte alls på samma sätt som på ett anonymt forum på internet. Ni är min ventil
Senast redigerad av utan.att.stanna 2014-01-19 kl. 17:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in