2014-01-26, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ingen av parterna hade begärt en RPU innan, så det va väl domstolen som begärde det. Är det inte ovanligt? Tänkte man då på hans tidigare P7a som klargjorde att han misstänktes ha en psykisk störning?
Det är inte särskilt ovanligt. Åklagaren hävdar ofta att den misstänkte ska ha livstids fängelse och advokaten att klienten är oskyldig och därför inte behöver undersökas. Om P7:an visar att allvarlig psykisk störning kan misstänkas kan domstolen ändå besluta om en RPU. Vanligast är dock att åklagaren mesar och begär RPU. Det här är ännu ett tecken på att åklagaren har stake.
Citera
2014-01-26, 15:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av borkvodka
Det är en jävla skillnad på en magnumrevolver och en svensk trög armepistol.

Spelar ingen roll för det undertryck som kulan skapar, där följer krutesterna med.
Det är det betänkligt stora molnet bakom kulan.

Oavsett krutfång, så följer det med krutrester med lika hög fart som kulan, sådant att de torde vara svårt att dölja dessa efter ett skott i rummet.
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/12/29/article-2530747-1A540AA000000578-556_634x423.jpg

Polisen slarvade i sin BPU - vare sig krutrester eller blod hittades.
Citera
2014-01-26, 15:43
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det är inte särskilt ovanligt. Åklagaren hävdar ofta att den misstänkte ska ha livstids fängelse och advokaten att klienten är oskyldig och därför inte behöver undersökas. Om P7:an visar att allvarlig psykisk störning kan misstänkas kan domstolen ändå besluta om en RPU. Vanligast är dock att åklagaren mesar och begär RPU. Det här är ännu ett tecken på att åklagaren har stake.

Han har balls med andra ord. Tyckte om hans uttryck och betoningarna på ord som -" det här är inget indiciemål vi vet mycket väl hur det här mordet gick till."
Det är så klart då man hör honom att det är ingen man skiter på näsan eller rubbar hans cirklar.
Citera
2014-01-26, 15:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Ja du borde kanske låta bli att gissa och uttala dig om sakkunskap du saknar, tex. rättsmedicin & juridik ?
https://anonfiles.com/file/7b9cb68ef4c9a358bc4a3909205f725e
Jag utgick från elementära kunskaper i anatomi och matematik, inte från något annat, och konstaterade att om rättsläkarens beskrivning var korrekt, måste ingångshålet ligga minst sju centimeter under sutura lambdoidea. Och det gör det också på den bild du visar - uppskattningsvis sju och en halv centimeter, vare sig man utgår från centimeterskalan eller från upplysningen att ingångshålet ligger fyra centimeter till vänster om medellinjen. Däremot ligger sutura lambdoidea betydligt högre upp på Marinas skalle än på den skalle som FUP-12 har utgått från, så hålet ligger således också betydligt högre upp från nackkanten. Hade du nöjt dig med att påstå detta, hade jag inte kunnat ha några synpunkter på detta - sutura lambdoideas läge varierar en del i höjdled från människa till människa, även om den sällan ligger så högt som på Marina.

Det är att hålet ligger högre upp som är det väsentliga i fallet, och därför är det utmärkt att du har postat de korrekta bilderna. Men när du påstår något som är uppenbart oförenligt med rättsläkarens utlåtande av väsentligen elementära geometriska skäl, då måste jag reagera. Och ditt påstående att ingångshålet var bara någon centimenter från Marinas sutura lambdoidea var felaktigt, och det var det enda jag kunde uttala mig om.
Citera
2014-01-26, 15:48
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Om du tittar på bildlänken så ser du att Hamilkar hade fel om hålets position, så möjligtvis kan din jämförelse om högst IQ säga något om de andra tråddeltagarna.
Jag hade alltså inte fel om hålets position så långt jag kunde bedöma den utifrån rättsläkarens beskrivning. Min uppskattning av avståndet mellan hål och sutura lambdoidea var korrekt, och din beskrivning av det avståndet var missvisande. Däremot var det korrekt att hålet låg betydligt högre upp på skallen än vad FUP-12 angav, men den absoluta positionen uttalade jag mig ju inte om, bara positionen relativt den sneda sömmen, som du uttryckte saken.
Citera
2014-01-26, 15:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag utgick från elementära kunskaper i anatomi och matematik, inte från något annat, och konstaterade att om rättsläkarens beskrivning var korrekt, måste ingångshålet ligga minst sju centimeter under sutura lambdoidea. Och det gör det också på den bild du visar - uppskattningsvis sju och en halv centimeter, vare sig man utgår från centimeterskalan eller från upplysningen att ingångshålet ligger fyra centimeter till vänster om medellinjen. Däremot ligger sutura lambdoidea betydligt högre upp på Marinas skalle än på den skalle som FUP-12 har utgått från, så hålet ligger således också betydligt högre upp från nackkanten. Hade du nöjt dig med att påstå detta, hade jag inte kunnat ha några synpunkter på detta - sutura lambdoideas läge varierar en del i höjdled från människa till människa, även om den sällan ligger så högt som på Marina.

Det är att hålet ligger högre upp som är det väsentliga i fallet, och därför är det utmärkt att du har postat de korrekta bilderna. Men när du påstår något som är uppenbart oförenligt med rättsläkarens utlåtande av väsentligen elementära geometriska skäl, då måste jag reagera. Och ditt påstående att ingångshålet var bara någon centimenter från Marinas sutura lambdoidea var felaktigt, och det var det enda jag kunde uttala mig om.

Du är medveten att du sade mot följande i ditt förra inlägg ?
Citat:
Du har antagligen använt en skallstorlek som inte matchade MJs, hon hade förmodligen ett avsevärt större huvud än du hittat på dina bilder.

Och nu säger du samma sak som jag:
Citat:
Däremot ligger sutura lambdoidea betydligt högre upp på Marinas skalle än på den skalle som FUP-12 har utgått från

Men ändå har jag på Hamilkars vis fel ?

Nu undrar jag också varifrån du fått att det inte är någon centimeter från sömmen ?
Jag skall påminna dig om att det hål du ser inte är det egentliga kulhålet, det är mycket mindre, utan att det är den gröna riktningspinnen som är det korrekta hålet.

Hur långt från närmaste söm till pinnens ytterkant är det ?
https://anonfiles.com/file/7b9cb68ef4c9a358bc4a3909205f725e
Citera
2014-01-26, 15:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nu är jävet motiverat.
Citat:
Dessa domare ska nu efter det att dom fått det Rättspsykiatriska utlåtandet gå igenom om bevisningen är tillräcklig för en fällande dom vilket dom redan gjort.Advokat och åklagare håll sina `slutpläderingar`innan man beslutade om Psyk.undersökning.Nu kommer väl nya slutpläderingar från åklagare och advokat och vad för möjligheter har advokaten att inför samma domare övertyga Rätten om att hans klient är oskyldig,domare som redan är övertygande om hans skuld.Jäv har uppstått
Okej. Då var det alltså inte alls något jäv i juridisk mening utan bara ett okunnigt bludderjäv. För det första har skribenten fel i att det kommer att hållas nya slutpläderingar, och för det andra skulle jäv föreligga i precis varje jävla mål där domstolen har skickat den tilltalade på RPU. Cirkulera, finns ingenting att se. Absolut inte ett jävla någe...

Citat:
Mördaren kan binda sig med Marinas ägodelar, t.ex. mobil eller pistol.
Teoretiskt sett med pistolen, ja - om pistolen nu går att identifieras som Marinas med säkerhet. Knappast med en mobil.
Citera
2014-01-26, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Okej. Då var det alltså inte alls något jäv i juridisk mening utan bara ett okunnigt bludderjäv. För det första har skribenten fel i att det kommer att hållas nya slutpläderingar, och för det andra skulle jäv föreligga i precis varje jävla mål där domstolen har skickat den tilltalade på RPU. Cirkulera, finns ingenting att se. Absolut inte ett jävla någe...

Teoretiskt sett med pistolen, ja - om pistolen nu går att identifieras som Marinas med säkerhet. Knappast med en mobil.
Viss ny plädering brukar tillåtas, men givetvis bara i påföljdsdelen.
Citera
2014-01-26, 16:05
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
På vilket sätt skulle han bli mer oskyldig för att han genomgått en RPU? Det här är ju dumt att man baxnar. Rättegången fortsätter efter RPU undersökningen. Det är inte en nya rättegång med ny bevisning. Som sagt vem som än har skrivit inlägget i citatet du refererade till är ett ärkepucko
PS domarna har redan gått igenom bevisningen
Då skulle försvararen till den överbevisade styckmördaren i Boden också kunna åberopa jäv
eftersom hans klient också genomgått RPU.
Det är ju närmast rutin för tusan vid alla mordrättegångar att man begär en sån undersökning
innan man tar beslut i påföljdsfrågan.

Det är ju rent infantilt att bara komma med sån här skit.
Vad fan är det med somliga? Är man så desperata att få loss det här avskyvärda avskummet
till mördare att man griper efter det mest orimliga...? Det är inte bara dumt, det är sjukt rentav.
Har man inga som helst juridiska kunskaper bland somliga svammelpellar här?

Bereder det såna oerhörda svårigheter att respektera det beslut som fattats i skuldfrågan
och rätta sig efter det? Acceptera och släppa.
Han kommer att dömas till minst 14 års fängelse. Han har gjort sig skyldig till sannolikt
överlagt mord. Han har tagit en annan människas liv och det är nu bevisat bortom
alla rimliga tvivel.

Marina fick bara 31 år att leva därför att denna vidriga människa Fredrik Svensson bestämt sig
för att avsluta det för henne. Det kan inte uteslutas att hon hunnit uppleva svår dödsångest
innan skottet föll. Hon kan ha vaknat till och insett vad som var i görningen, att den man
som hon upplåtit sitt hem till så länge - som parasiterat på henne och behandlat henne på ett
sätt så att hon mått urdåligt både psykiskt och kroppsligen vilket framgått tydligt nog av det
brev hon skrev till honom - traktade efter hennes liv.
Han kan till och med velat ha skapat situationen innan det avsiktliga dödandet att hon
skulle försättas i tillstånd av djupaste skräck och dödsångest. Det här psykopatiska monstret
är säkert i stånd till vad som helst faktiskt.

Och en sån typ strider man ännu för. Det är ofattbart. Det väcker avsmak och rentav avsky! Det borde räcka nu.
Citera
2014-01-26, 16:08
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Du är medveten att du sade mot följande i ditt förra inlägg ?

Citat:
Du har antagligen använt en skallstorlek som inte matchade MJs, hon hade förmodligen ett avsevärt större huvud än du hittat på dina bilder.

Citat:
Däremot ligger sutura lambdoidea betydligt högre upp på Marinas skalle än på den skalle som FUP-12 har utgått från

Men ändå har jag på Hamilkars vis fel ?
Ja, det är klart du har! Det är en jävla skillnad på om skallen är större eller om sutura lamdoidea ligger högre upp på en normalstor skalle, och ditt uttalande om kulhålet i förhållande till den sneda sömmen är fortfarande oförenligt med rättsläkarens.

Citat:
Nu undrar jag också varifrån du fått att det inte är någon centimeter från sömmen ?
Jag skall påminna dig om att det hål du ser inte är det egentliga kulhålet, det är mycket mindre, utan att det är den gröna riktningspinnen som är det korrekta hålet.
Du ska inte titta på bilden till vänster, som enbart är till för att markera hur kulan har löpt genom skallen. Det är på bilden till höger som det går att göra någon vettig uppskattning av kulhålets position. Dels syns det bättre där, och dels stämmer måtten med de av rättsläkaren angivna.
Senast redigerad av Hamilkar 2014-01-26 kl. 16:10.
Citera
2014-01-26, 16:08
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Spelar ingen roll för det undertryck som kulan skapar, där följer krutesterna med.
Det är det betänkligt stora molnet bakom kulan.

Oavsett krutfång, så följer det med krutrester med lika hög fart som kulan, sådant att de torde vara svårt att dölja dessa efter ett skott i rummet.
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/12/29/article-2530747-1A540AA000000578-556_634x423.jpg

Polisen slarvade i sin BPU - vare sig krutrester eller blod hittades.
Det fetade: Detta är ju konstaterat för flera år sen, tänkte att jag måste påminna dig för det verkar som du inte sett eller har glömt detta.
Nu är det ju så att FS blir dömd i alla fall oavsett om han har använt ett örngott eller annat för att hindra spridningen och vädrat i dagar efter han gjort sig av med kroppen. Hur han lyckats med detta är inte längre relevant eller hur?
Men jag tror du missade en fråga..
Tror du att det blir lite plus på straffet om hon är skjuten genom ögat och har då varit på väg upp? Det vill säga att hon definitivt hunnit haft dödångest.
Citera
2014-01-26, 16:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Viss ny plädering brukar tillåtas, men givetvis bara i påföljdsdelen.
Precis. Advokaten och åklagaren närvarar ju, och kan plädera i påföljdsdelen, men det som betecknas som slutpläderingen är en gång för alla gjord, och det går inte att plädera i bevisdelen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in