2014-01-26, 14:06
Medlem
När valar "sover" så vilar de vissa delar av hjärnan medan andra delar (som styr motoriken och de vitala organen) är vakna, om jag har förstått det rätt. Är vattendjur alltid vakna, eller går de i sömnen när de vilar vissa hjärndelar? Skulle en vilande val reagera på att en haj simmade förbi på 100 meters avstånd?
Citera
2014-01-27, 19:49
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Vet inte hur det är med valar, men fiskar "stänger av" den medvetna delen av hjärnan, medan en liten del förblir vaken och väcker resten om de upplever sig hotade.
Citera
2014-01-27, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
När valar "sover" så vilar de vissa delar av hjärnan medan andra delar (som styr motoriken och de vitala organen) är vakna, om jag har förstått det rätt. Är vattendjur alltid vakna, eller går de i sömnen när de vilar vissa hjärndelar? Skulle en vilande val reagera på att en haj simmade förbi på 100 meters avstånd?

Du vet att hajar är en broskfisk & att valar & delfiner är däggdjur?
Samt att många djur/varelser som lever i havet är ingendera..
Så vad är din fråga?
Citera
2014-01-27, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Du vet att hajar är en broskfisk & att valar & delfiner är däggdjur?
Samt att många djur/varelser som lever i havet är ingendera..
Så vad är din fråga?

Vad syftar du på? Att jag använde termen "vattendjur"? Om jag skulle skriva om djur som lever på land så hade jag skrivit "landdjur".
Citera
2014-01-27, 22:17
Medlem
Citat:
Vad syftar du på? Att jag använde termen "vattendjur"? Om jag skulle skriva om djur som lever på land så hade jag skrivit "landdjur".

Jag syftar på att du inte vet vad du frågar om...
Bevisa att jag har fel....
Citera
2014-01-27, 22:25
Bannlyst
Valar måste det för att de måste tänka på när de ska upp och andas .
Vidare kan jag inte svara på din fråga. Men hade jag varit ett djur så kanske jag hade varit bläckfisk.
Citera
2014-01-27, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Jag syftar på att du inte vet vad du frågar om...
Bevisa att jag har fel....

Trollar du eller? Om du inte gör det så måste du förklara på vilket sätt jag har "fel" i min frågeställning.
Citera
2014-01-27, 22:33
Medlem
Citat:
Trollar du eller? Om du inte gör det så måste du förklara på vilket sätt jag har "fel" i min frågeställning.

Bara din fråga om "vattendjur" försök igen..

Nästan allt som rör sig i havet är djur...
Senast redigerad av SamVimes 2014-01-27 kl. 22:38.
Citera
2014-01-28, 10:46
Medlem
Tja, det heter valar och inte vattendjur. Om du faktiskt menar alla djur i vattnet så går det inte att svara på frågan. Eller ja, det går. Men kräver många sidor och det tar jag betalt för =D

Men. Delfiner är typerna man studerat eftersom de är små och lätthanterliga. Är mer som att de bara är jävligt trötta slöa och halvt vid medvetande, lite grann som nyvakna människor eller när folk ska somna. Sedan finns det valar som sover.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in