Citat:
Ursprungligen postat av
Clavell
Sen har du ett mycket märkligt sätt att resonera. Du börjar med ett vittne som kanske har sett VB 21:30. Hur sannolikt det är att det var VB kan man diskutera. Men du måste väl kunna erkänna att det inte är 100 % säkert. Ändå landar du i slutsatsen att KJ omöjligt har kunnat begå något styckmord. Hur kommer du från möjlig identifiering till 100 % säker? Så säker att du tycker att man kan avfärda alla andra indicier som blodspår i bilen och tejprullar.
De här kvinnliga vittnet kommer med sin man från Luleå för att bege sig till sin bostad som är i början av Lejonbacksvägen. De kommer i såfall via Torpgärdsleden och svänger in på Lejonbacksvägen för att fortsätta den framåt. Det här mötet med den asiatiska kvinnan sker mellan Lorvenvägen och deras hus på Lejonbacksvägen, asiatiskan går på högra sidan sett från det kvinnliga vittnet och hon har därför varit nära vittnet vid mötet. Från mötet med det som sannolikt var VB, till Flottiljvägen 4, därifrån hon kom är det ca 1 km, därför kan man säga tiden stämmer bra in, hon skulle ha lämnat Flottiljvägen enligt KJ 21.00 och vittnet uppger mötet skedde 21.30.
Signalementet som vittnet uppgett stämmer in helt på att det var VB. Man måste också inse den här årstiden är det inte mörkt på kvällen den tiden i Boden.
Sedan kan man fråga sig vart var hon på väg ? Jag skulle tro att hon hade bestämt möte med någon, jag tror inte hon var på väg gående till Sävast den tiden och sträckan, sedan hade hon korsat Sävastvägen som leder till själva Sävast.
Om någon hade bestämt möte med henne där avsikten var att kidnappa henne var Lejonbacksvägen mot Torpgärdsleden en mycket lämplig plats, därför det finns liten bebyggelse där och mycket lite trafik.
Den här vittnesuppgiften kan anses ha varit mycket viktig för polisen och därför åkte de ut och gjorde en rekonosering på platsen med vittnet och fick fram korrekta uppgifter enligt FUB 197.
Sedan har polisen möjlighet ta fram uppgifter genom dörrknackning och kontroll av vilka som bor i området som inte en privat har. Sedan är de proffs på området och kan säkert göra bättre bedömningar än en privat.
Jag själv ser ingen tvekan att det var VB som gick på Lejonbacksvägen.
Om man ifrågasätter att det var inte VB borde man komma med vad orsaken till det är och inte endast påstå att det var inte hon, därför det passar inte in i ens egen tro.