2014-01-26, 01:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashgordon50
Intj?

http://en.wikipedia.org/wiki/INTJ
Citera
2014-01-26, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkarintebetyg1
Men du menar alltså att jag egentligen är en läkare innerst inne och att jag därför har en sådan dålig handstil?

Nej, det var ett plumpt försök att skämta, dock ligger det mycket sanning i att läkare har dålig handstil.

Sånt här brukar väl plockas upp genom uppväxt? Annars får du låta dig testas/utvärderas, så får du ett svar.

Att vara introvert är ju ingen sjukdom - och att se orsakssamband, där man adderar handstil med att vara intro, låter långsökt.

Nu menar jag inte att på något sätt försöka skämta, eller förminska det du upplever som problem, men den enda riktiga sjukdom jag tänker på är hypokondrism (vilket ironiskt nog är en sjukdom...).

Låt dig utvärderas, så får du ett svar.
Citera
2014-01-26, 01:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashgordon50
Nej, det var ett plumpt försök att skämta, dock ligger det mycket sanning i att läkare har dålig handstil.

Sånt här brukar väl plockas upp genom uppväxt? Annars får du låta dig testas/utvärderas, så får du ett svar.

Att vara introvert är ju ingen sjukdom - och att se orsakssamband, där man adderar handstil med att vara intro, låter långsökt.

Nu menar jag inte att på något sätt försöka skämta, eller förminska det du upplever som problem, men den enda riktiga sjukdom jag tänker på är hypokondrism (vilket ironiskt nog är en sjukdom...).

Låt dig utvärderas, så får du ett svar.

JaG lidEr av OCD, där hypokondri får anses ingå, viilken jag ser som en ärorik "sjukdom" då det finns studier som uttalar sig om att det finns en korrelation mellan hög IQ och OCD. Autism är jag däremot inte särskilt intresserad av att tillräkna mig, då jag inte ser några självklara fördelar med diagnosen.
Senast redigerad av Orkarintebetyg1 2014-01-26 kl. 01:15.
Citera
2014-01-26, 01:21
Medlem
Citat:
Du verkar ha autism. FÖr det första är det du som skriver otydligt, du skrev tvärtemot vad du menade och nu talar du om att jag är ute och snurrar. Vad som är kriterium för en diagnos är egentligen ointressant, då kriterium är till för att läkarna ska kunna göra bedömningar som de sedan ska kunna känna sig säkra på, vad som är intressant är vem som har vad.

Har du svårt att förstå, kan du be mig att förtydliga. Jag skrev inte tvärtemot vad jag menade - däremot verkar du ha uppfattat det så. Nu kan du förhoppningsvis förstå rätt.

Vad som är ett kriterium för en diagnos är extremt intressant när det handlar om att avgöra om någon har autism eller inte, i och med att det är uppfyllda kriterier som avgör huruvida man får diagnosen eller ej, dvs, om psykiatrin anser att man är autistisk. Man får nog ha ett någorlunda förtroende för deras kompetens att avgöra saken.
Citera
2014-01-26, 01:26
Medlem
Citat:
JaG lidEr av OCD, där hypokondri får anses ingå, viilken jag ser som en ärorik "sjukdom" då det finns studier som uttalar sig om att det finns en korrelation mellan hög IQ och OCD. Autism är jag däremot inte särskilt intresserad av att tillräkna mig, då jag inte ser några självklara fördelar med diagnosen.

Att tvätta sönder händerna eller springa hem sjutton gånger för att kolla att spisen är avstängd verkar inte vara ett särskilt kosher sätt att leva, i ärlighetens namn. Autism ha den klara fördelen att det är medicinskt fastställt att individer med högfungerande autism har antingen normal eller hög intelligens.

Vill du mäta hur mycket större diagnos-kuk jag har än du?
Citera
2014-01-26, 01:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RandomPandaEater
Att tvätta sönder händerna eller springa hem sjutton gånger för att kolla att spisen är avstängd verkar inte vara ett särskilt kosher sätt att leva, i ärlighetens namn. Autism ha den klara fördelen att det är medicinskt fastställt att individer med högfungerande autism har antingen normal eller hög intelligens.

Vill du mäta hur mycket större diagnos-kuk jag har än du?

blandar du in religion i det här?
Det finns alltså inte personer med låg intelligens och autism?
Citera
2014-01-26, 01:36
Medlem
Citat:
blandar du in religion i det här?
Det finns alltså inte personer med låg intelligens och autism?

Nej, bara vanliga OCD-vanor.
Det finns i princip inga personer med högfungerande autism som har låg intelligens. Normal eller hög intelligens är ett diagnoskriterium för att kunna bli diagnostiserad med AS eller HA.
Citera
2014-01-26, 11:38
Medlem
Carelesss avatar
Psykologi: allmänt --> Psykisk hälsa
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto