2014-01-25, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Ban Ki-moon är USA:s knähund

Det hävdar i vart fall det amerikanska politiska nyhetsmagasinet Politico. Artikeln handlar om de patetiska och för Ban Ki-moon och FN djupt förnedrande turerna före Geneveförhandlingarna, där han först bjöd in Iran och sedan på USA:s order drog tillbaka sin inbjudan:

Yes, Ban Ki-moon Is America’s Poodle. And no, that’s not a good thing.

http://www.politico.com/magazine/story/2014/01/ban-ki-moon-united-nations-united-states-102491.html

The secretary-general’s outreach to Iran was a rare display of courage and independent thinking on his part. In the past, Ban has often failed to display either—and Washington has been just fine with that.

Faktum är att Ban Ki-moon tillsattes just för att få en lydig knähund på jobbet, påpekar Politico:

The Bush administration engineered his appointment in 2006 because it wanted someone pliable to replace the occasionally difficult Kofi Annan. Mission accomplished; it’s hard to think of significant cases where he’s defied Washington.

Dock har det sina sidor att ha en knähund som FN:s generalsekreterare, vilket är vad underrubriken syftar på:

Perhaps most seriously, it is far from certain that Ban has the diplomatic agility necessary to maneuver effectively through acute crises. [...] Global leaders including President Obama are said to be mystified by Ban’s inability to engage in freewheeling discussions about the problems he faces.

Här ställer förstås Politico orimliga krav. Om man är en lydig knähund som ständigt med ängsliga blickar kollar vad husse vill, så kan man inte samtidigt ta intiativ för att lösa globala kriser eller ägna sig åt "freewheeling discussions".

Det är en självklarhet att FN:s funktion som fredsbevarande/fredsskapande slutar att fungera när den absolut största krigsmakten i världen bestämmer över FN chefen

Det finns ingen annan fred i världen än den som USA dikterar så är det och behagar inte USA fred på en viss plats under deras förutsättningar så lär det heller inte bli någon fred
Citera
2014-01-25, 19:37
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det fanns en aktuell karta över Aleppo i Cedric Labrousses tweet som jag länkade till igår. Kartan finns också på hans Facebooksida:

http://www.facebook.com/the.arab.chronicle

Tyvärr är den isometrisk. Ser häftigt ut, men är svårare att läsa.
Tack. Ja - kartan är ganska eländig.

Man ser att centrala delar som citadellet är under regimens kontroll. Man ser även att flygplatsen är under regimens kontroll. Däremellan kontroller rebellerna ett på kartan stort område. Om man kikar på Google maps ser man att det är lite drygt 5 km mellan flygplatsen och citadellet. Enligt AJ:s karta har alltså regimen idag tagit kontrollen över ytterligare ett område nästan i riktning mot centrum från flygplatsen sett.

Jag förmodar att kartan du länkar kommer från någon som stöder rebellerna. Centrum i Aleppo ligger ju i hörnet på kartan. Om man hade zoomat ut kartan lite och lagt Aleppos centrum i mitten så tror jag att kartan skulle bli mycket rödare.
Senast redigerad av Madagascar 2014-01-25 kl. 19:45.
Citera
2014-01-25, 19:46
Medlem
Här är en karta över Aleppo-området från Wikipedias artikel "Battle of Aleppo".

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Battle_of_Aleppo_map.svg

Om den kartan stämmer, så är rebellernas situation prekär. Blir Aleppo rebellernas Stalingrad?
Citera
2014-01-25, 19:47
Medlem
Någon som vet ifall ISIS har återvänt till Aleppo för att strida mot regimen?
Citera
2014-01-25, 20:04
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksanterinkatu
Här är en karta över Aleppo-området från Wikipedias artikel "Battle of Aleppo".

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Battle_of_Aleppo_map.svg

Om den kartan stämmer, så är rebellernas situation prekär. Blir Aleppo rebellernas Stalingrad?
Tack. Kartan är färsk - daterad till januari i år. Man ser också jämfört med Regulus karta att rebellerna kontrollerar stora områden i norr. Regimen önskar säkert skära av rebellerna genom att knyta ihop sin kontroll från flygplatsen till centrum.
Senast redigerad av Madagascar 2014-01-25 kl. 20:18.
Citera
2014-01-25, 21:00
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Tack. Kartan är färsk - daterad till januari i år. Man ser också jämfört med Regulus karta att rebellerna kontrollerar stora områden i norr. Regimen önskar säkert skära av rebellerna genom att knyta ihop sin kontroll från flygplatsen till centrum.

Japp, snaran håller, plågsamt, sakta på att dras åt.

Jag önskar bara att det gick lite snabbare. Lyckas regimen inringa terroristerna/rebeller i Aleppo så tror jag att det, i längden, kan vara krigsavgörande. 30000-50000 terrorister lär vara svårt att skaka fram för KSA m.fl.
Citera
2014-01-25, 21:09
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Varför överraskad ?
Flera skrev nästan samma ska ,bla jag skrev för några dagar sen att de flesta kvarter som jämnades med marken va salafikvarter för det är just i dessa kvarter terroristerna har sina vapenförråd.
Terroristerna har svårt att få fotfäste bland vanliga syrier i alla städer har det varit just dessa salafikvarter som var starten för väpnade aktioner mot regeringen .

Jag har inte följt med i tråden speciellt noggrant den senaste veckan. Att det finns fullt normalt fungerande delar av Damaskus har jag förstått. men ifrån Aleppo har nästan bara förstörelse visats.

Dels så tror jag att en sådan rapportering gynnat terroristerna/rebellernas propaganda att Assad, helt hänsynslöst bombar sin egen befolkning. Men också för att nyheter, per definition, skildrar det som avviker ifrån det normala, Annas så skulle det inte vara en nyhet.
Citera
2014-01-25, 21:30
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Japp, snaran håller, plågsamt, sakta på att dras åt.

Jag önskar bara att det gick lite snabbare. Lyckas regimen inringa terroristerna/rebeller i Aleppo så tror jag att det, i längden, kan vara krigsavgörande. 30000-50000 terrorister lär vara svårt att skaka fram för KSA m.fl.

De uppgifter jag har är att den så kallade inringningen bara existerar i fantasin.
In och utbrytning i den zon som skulle utgöra den s.k. inringningen sker utan problem både från
regerings och rebellsidan. Dagsform och stridsvilja/supply avgör på båda sidor.
Citera
2014-01-25, 21:40
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag har inte följt med i tråden speciellt noggrant den senaste veckan. Att det finns fullt normalt fungerande delar av Damaskus har jag förstått. men ifrån Aleppo har nästan bara förstörelse visats.

Dels så tror jag att en sådan rapportering gynnat terroristerna/rebellernas propaganda att Assad, helt hänsynslöst bombar sin egen befolkning. Men också för att nyheter, per definition, skildrar det som avviker ifrån det normala, Annas så skulle det inte vara en nyhet.
Det är säkert mycket elände i Aleppo. Men den CNN-journalist som helt plötsligt hamnade på det första planet som landade på Aleppos flygplats då den nyligen öppnade för civilflyg rapporterar:

But in many government-controlled parts of the city, just a few blocks from the fighting, the streets are full of people and the shops are well stocked. There are trendy restaurants and cafés, even as rebels control almost half of the city.

http://edition.cnn.com/2014/01/23/world/meast/syria-aleppo-pleitgen/, idag

Journalisten är duktig idiot för regimen i den PR-flygturen och den rapporteringen men det är nog sant att det finns områden av Aleppo där inslag av normalitet förekommer.
Senast redigerad av Madagascar 2014-01-25 kl. 21:44.
Citera
2014-01-26, 00:16
Medlem
Kontrollerar verkligen ISIS såpass mycket områden i Syrien som denna Wikipedia-artikeln visar? Om dom gör det så borde dom väl kontrollera mer än vad IF/FSA gör för tillfället? Bilden är uppdaterad idag.

http://en.wikipedia.org/wiki/Syrian_opposition–Islamic_State_of_Iraq_and_the_Le vant_conflict
Citera
2014-01-26, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
Kontrollerar verkligen ISIS såpass mycket områden i Syrien som denna Wikipedia-artikeln visar? Om dom gör det så borde dom väl kontrollera mer än vad IF/FSA gör för tillfället? Bilden är uppdaterad idag.

http://en.wikipedia.org/wiki/Syrian_opposition–Islamic_State_of_Iraq_and_the_Le vant_conflict
Den stämmer ganska bra med den här kartan med som uppdateras flera gånger om dagen. https://en.wikipedia.org/wiki/Template:Syrian_civil_war_detailed_map

Alltså ifall man går efter hur stor befolkning man har kontroll över så är det rebellerna som är mäktigare. Men räknar man territorium så är det ISIS. Då har jag dock inte räknat med Anbar eftersom det tillhör Irak.
Citera
2014-01-26, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodri

Stämmer hyfsat, an kontrollerar mindre i Irak och mer i Syrien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in