Citat:
Ursprungligen postat av
zizacon
Den liknelsen är i ärlighetens namn ganska usel, och värvningen är definitivt inte identisk. Özil är bland de bästa i världen på sin position och har gjort mest assist av alla i Europa. Det var en av Reals bästa spelare och största stjärnor, liksom framröstad till Tysklands bästa spelare tre år i rad. Och säga vad man vill om Cazorla eller Rosicky men de fyller inte de skorna. Arsenals spel bygger på att ha en spelare som Fabregas eller Özil, och man har saknat den sortens spelare i toppklass sedan Fabregas försvann till Barcelona. Därför är värvningen av Özil väldigt logisk och viktig på alla plan.
Mata bör snarare jämföras med Cazorla i så fall. Cazorla köpte vi för 15 miljoner någonting, Navas gick till City för någon miljon eller två till. Är det då rimligt att köpa Mata (troligtvis som ytter) för närmare 40 miljoner? Det är det, det handlar om inte att det inte skulle vara en förstärkning. Risken är att Moyes slösar bort sina pengar - likt Liverpool för några år sedan - på överpriser för spelare som inte ger i närheten av den effekt man skulle önska.
Samtidigt är du eld och lågor över en eventuell värvning av Draxler, för ungefär samma summa. Något som inte heller kanske bör ses som prio ett i ditt lag. Vad är skillnaden där?
Sen vet jag inte heller om man bör göra så stor skillnad på özil och mata som du tycks göra, det är inte direkt som att mata gått och såsat i chelsea ett par säsonger. Han har varit deras bästa spelare.
Det finns möjligtvis frågetecken för hur man ska utnyttja Mata på bästa sätt, men att Kagawa skulle stå ivägen på nåt sätt känns ju inte särskilt aktuellt. Han får knappt spela där när Rooney är borta. Folk gnäller ständigt på att united inte har tillräckligt med världsklassnamn, när man väl värvar ett, vilket hör till ovanligheterna, är det också fel? Med tanke på hur skadedrabbade man varit i år är det inte direkt som att Mata är överflödig heller. Han innebär med all sannolikhet en boost för resten av truppen också, samt förmodligen även för Moyes. Måste kännas skönt att få till en sån värvning efter all kritik under sommarfönstret. Ja, jag är medveten om att andra positioner måste förstärkas, men finns dom inte tillgängliga nu är det dumt att hoppa över mata bara för att det finns annat som måste förstärkas, fönstret är dessutom inte stängt än.
Det sista vet jag inte ens vad jag ska säga om. Var det någon sorts jämförelse mellan Mata och..andy Carroll?