2014-01-25, 21:14
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jag får väl tillägga den 28e, du har ju inte så mycket koll på fallets sakfråga vad jag förstått.
Det viktigaste är straff ?
Vad då den 28:de? Vad syftas till?
Var god förklara dig lite närmare för en som älskar att se rättmätiga straff dömas ut till
överbevisade mördare om än det i något undantagsfall skall behöva ske först vid
en tredje och avgörande rättsprocess?

Edit. Ja, ja, är det datumet för Marinas död du menar alltså?
Där var väl fullt med blodspår i sängen oavsett vilken dag det handlar om.
Senast redigerad av Grandioso 2014-01-25 kl. 21:16.
Citera
2014-01-25, 21:15
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Det fanns gott om personer ur 33-listan som påstod sig aldrig varit i ÖR.
Vad hade hänt om hårstrå eller fingeravtryck varit en av dessa ?

Det fanns ett annat vittne av dessa 33, MK, som inte uppgav för Polisen att han haft BDSM-sex med MJ. Han blev också feldefinerad i 33-charten. Tänk om det var hans hårstrå ?
Han har brunaktigt och längre hår. Eller har haft iaf.

Så nog var Svenkvist medioker när han nonchalerade hårstrån & fingervavtryck, där är vi överens.
Som tur var lyckades IT-forensikerna att smida ihop kedjan för ÅK. Eller snarare mjukvaruutvecklarna.

Fast det är ju just det som är problemet med eliminerande bevisning. Man hade ju aldrig kunnat säga att det var en viss persons hårstrå. Man hade kunnat säga att det passar in på person A men att det också passar också in på huvudet på 1 miljard andra människor. Och kanske på Marina. Och antagligen på Fredrik.

Fingeravtrycket på sängstommen ger inte heller stöd för en alternativ gärningsman eftersom det inte går att veta om detta avsattes i samband med brottet. Att Marina någon gång kan ha haft en älskare hemma som drällt hårstrån och tagit i sängstommen gör inte heller per automatik att denne är en alternativ gärningsman.

Vi tycker nog olika helt enkelt. Jag har också en känsla att det här har ältats femtielva gånger i tråden redan så för min del avslutar jag diskussionen nu och tar helg (läs: ett glas vin).
Citera
2014-01-25, 21:20
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, det betyder att fler personer i dömande domstolar anser att han inte är skyldig bortom rimligt tvivel, än de som anser honom skyldig bortom rimligt tvivel. Om bevisningen kan anses likvärdig, som MrsMagoo tycks anse.
Det fetade.

De personerna har inte haft samma underlag. Varför tar du upp det?
Citera
2014-01-25, 21:20
Bannlyst
Citat:
Innan hon dog, förstås. Hon kan ha bjudit hem en herre på kvällen 28.
Den 28:e ja.
Då det enda livstecknet av Marina var en 2 minuter session på sin dator. Inga telefonsamtal och endast 2 minuter datoraktivitet. Hur skulle denna herre veta att Fredrik satt på sin lilla gravsten utan kontakt under hela dagen Quarell ?
Citera
2014-01-25, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Fast det är ju just det som är problemet med eliminerande bevisning. Man hade ju aldrig kunnat säga att det var en viss persons hårstrå. Man hade kunnat säga att det passar in på person A men att det också passar också in på huvudet på 1 miljard andra människor. Och kanske på Marina. Och antagligen på Fredrik.

Fingeravtrycket på sängstommen ger inte heller stöd för en alternativ gärningsman eftersom det inte går att veta om detta avsattes i samband med brottet. Att Marina någon gång kan ha haft en älskare hemma som drällt hårstrån och tagit i sängstommen gör inte heller per automatik att denne är en alternativ gärningsman.

Vi tycker nog olika helt enkelt. Jag har också en känsla att det här har ältats femtielva gånger i tråden redan så för min del avslutar jag diskussionen nu och tar helg (läs: ett glas vin).
Helt rätt av Åklagaren att "vifta"bort dessa irrelevanta påståenden. Låter gott med ett glas rött.
Citera
2014-01-25, 21:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick

Det går att eliminera personer, t.ex. F och M, från hårstrån. Om det gick, hade vi ett hårstrå från en tredje person. Svårt för åklagaren att förklara.
Citera
2014-01-25, 21:35
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Det går att eliminera personer, t.ex. F och M, från hårstrån. Om det gick, hade vi ett hårstrå från en tredje person. Svårt för åklagaren att förklara.

Förutsatt att det går att eliminera F och M så är det bara svårt för åklagaren att förklara hårstrået om man vet att det hamnade i sängkläderna i samband med att Marina mördades. Och det vet man inte.
Citera
2014-01-25, 21:47
Bannlyst
Citat:
Rätt så elementärt tänkande.
Om denna tredje person fick kontakt med Marina (med röksignaler) den 28:e och blev mördad av denne person så varför pekar Lenn*rt ut Fredrik som den person som kommer med hennes bil till rastplatsen och slänger pistol, nycklar, pass och kläder i soptunnan mitt framför näsan på honom?
Citera
2014-01-25, 21:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borkvodka
Rätt så elementärt tänkande.
Om denna tredje person fick kontakt med Marina (med röksignaler) den 28:e och blev mördad av denne person så varför pekar Lenn*rt ut Fredrik som den person som kommer med hennes bil till rastplatsen och slänger pistol, nycklar, pass och kläder i soptunnan mitt framför näsan på honom?
Bra fråga, särskilt som vi inte vet vem L pekar ut, vad denne slänger och när efter den 30:e han gör det.
Citera
2014-01-25, 21:59
Bannlyst
Citat:
Bra fråga, särskilt som vi inte vet vem L pekar ut, vad denne slänger och när efter den 30:e han gör det.
L pekar ut Fredrik och han slänger saker som går till förbränning och datumet är den 28:e.
Enkelt och garanterat är det ett sanningens skimmer över detta. Annars skulle Fredrik fira med Hansson just nu. Kanske skicka en champagne bild till tråden med sin ihophorande dator ifrån sin duperade advokatvän.
Citera
2014-01-25, 22:08
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ja, naturligtvis, jurister är också människor. Nu vet vi inte vad som har fått den här HR att skilja sig från förra HR. Det är svårt att kommentera en dom som inte är skriven.
Nej, det här är ju rent allmänt en diskussion som blir väsentligt mer produktiv om vi avvaktar med den tills domen faktiskt föreligger.
Citera
2014-01-25, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, det här är ju rent allmänt en diskussion som blir väsentligt mer produktiv om vi avvaktar med den tills domen faktiskt föreligger.

Allt är ju klappat och klart. Den enda återstående frågan är om det blir 16+1 eller livstid.
Allt annat är uteslutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in