2014-01-25, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Knappast.
Även om du inte kommer att hålla med mig utan bara avfärda det, så spelade kroppsfyndet
in på ett mycket avgörande sätt. Bekräftelsen på att hon verkligen bragts om livet
och det sätt på vilket det skett. Platsen där hon påträffades, omständigheten att någon redan
tidigt vittnat om en iakttagelse av ett skrymmande avlångt paket i en bil av samma typ
som fanns hemma hos Marina. Utseendet på personen som hörde samman med denna
bil med sitt iögonfallande innehåll.
Jag vet att det gjorts oerhörda ansträngningar här i tråden att massakerera detta vittne
och hans trovärdighet men det är inte säkert att man nu i hovrätten betraktar saken lika
svidande kritiskt. Det återstår att se.

Oj , precis allting har hela tiden talat för att det är FS som kallblodigt tog livet av Marina
och denna gången hade man det som behövdes för att realisera den undergång som
han så innerligt förtjänar att få uppleva. Den undergång som i praktiken domen innebär
för honom med ett jävla långt härligt fängelsestraff för 40-åringen som tog sig för det
synnerligen ovanliga att ge sig in en diskussionstråd på internet för att försöka övertyga
folket om hur jävla oskyldig han var till det han anklagats för.
Som den durkdrivne manipulatör han är så lyckades han dessvärre lura en och annan
ganska så grundligt. Och fortsätter tydligen behålla greppet han en gång skapat så
att tron på en oskyldig Fredrik/Artmix kvarstår i all sin obegriplighet.

Men vissa av oss är inte så lättlurade och har en sundare syn på hur långt man egentligen
kan dra det där med "rimliga tvivel" i ett mordfall.

Det har saknats en länk i kedjan fram till jul. SMSet
Det fanns ingenting som eg. tydde på att MJ inte kunde levt den 28e.

Det är ren logik och vad två eniga domstolar sagt. Det kan du aldrig ändra på.

Manipulation ?
Kanske det, men FS lurade isf. domstolarna, samma domstol som sedan dömde honom.
Och PÅK till den milda grad att han blev petad och satt i kylan.
Är det bara du kvar då som segrare, den smartaste av de alla ?

Knappast - du dök upp här i tråden ett bra tag efter resningen - välkommen till tråden och krävde ett straff. Vad är det för slags diskussion...
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2014-01-25 kl. 20:37.
Citera
2014-01-25, 20:35
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Det har saknats en länk i kedjan fram till jul. SMSet
Det fanns ingenting som eg. tydde på att MJ inte kunde levt.

Knappast - du dök upp här i tråden ett bra tag efter resningen - välkommen till tråden och krävde ett straff. Vad är det för slags diskussion...
Spåren efter drygt två liter blod i Marinas egen säng talade inte direkt för att hon längre
var vid liv.
Citera
2014-01-25, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Jo, visst hade han kunnat brodera ut pläderingen just runt hårstråna och fingeravtrycken. Min gissning är att han inte tyckte det behövdes. En plädering som håller på i timtal är det ingen som orkar lyssna på och kan också ligga en part i fatet.

Jag kan tänka mig att han utgår från att även domstolen förstår att fingeravtrycket på sängstommen kan ha hamnat där när som helst med hänsyn till antalet människor som rört sig i huset och då sängen var "ärvd" från PF:s mamma. Det är inte heller ovanligt att man hittar en hel massa fingeravtryck på en brottsplats som inte tillhör någon person som går att identifiera och ibland har man inte ens offrets egna fingeravtryck att jämför med och utesluta.

Egentligen är det diskussion om positiv och eliminerande bevisning. Om du har ett hårstrå med dna så kan du matcha det mot en specifik person - och möjligtvis erhålla positiv bevisning.

Har du ett hårstrå som är blont så kan du i bästa fall utesluta mörkhåriga personer som aldrig haft några gråa strån - en form av eliminerande bevisning. Vid eliminerande bevisning så kan ett hårstrå således möjligtvis utesluta att en viss personen tappat stråt. Men stråt kan oavsett detta passa in på tusentals andra personer och man alltså aldrig binda någon specifik person till strået - eller brottet.

En kalufs är ju inte heller homogen, den innehåller alla möjliga sorters nyanser på stråna. Det bästa en eliminerande bevisning kan åstadkomma är att utesluta en person. Ett mörkbrunt strå kan tillhöra miljontals olika personer (inkl Marina) och säger således inget om vem man letar efter eller om det är Marinas, Fredriks eller en kompis eller släktings hårstrå.

Det förutsätter ju också att hypotesen att det är gärningsmannen som tappat hårstrået ska vara sann och påvisbar. En hypotes som omöjligt går att bevisa så som det ser ut nu.

Den hypotesen hade man möjligtvis kunnat driva om Marina inte hade dödats i sin egen säng utan hittades invirad i främmande material som man kunnat anta att endast hon och gärningsmannen hade haft kontakt med.

Det fanns gott om personer ur 33-listan som påstod sig aldrig varit i ÖR.
Vad hade hänt om hårstrå eller fingeravtryck varit en av dessa ?

Det fanns ett annat vittne av dessa 33, MK, som inte uppgav för Polisen att han haft BDSM-sex med MJ. Han blev också feldefinerad i 33-charten. Tänk om det var hans hårstrå ?
Han har brunaktigt och längre hår. Eller har haft iaf.

Så nog var Svenkvist medioker när han nonchalerade hårstrån & fingervavtryck, där är vi överens.
Som tur var lyckades IT-forensikerna att smida ihop kedjan för ÅK. Eller snarare mjukvaruutvecklarna.
Citera
2014-01-25, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Spåren efter drygt två liter blod i Marinas egen säng talade inte direkt för att hon längre
var vid liv.

Jag får väl tillägga den 28e, du har ju inte så mycket koll på fallets sakfråga vad jag förstått.
Det viktigaste är straff ?
Citera
2014-01-25, 20:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag börjar tröttna rejält på dina Än han då?- och Än dom då?-inlägg. De vittnar om ett totalpartisk syn på tillvaron där alla kritik mot "det egna teamet" besvaras med påståenden om att "den andra sidan" minsann har betett sig minst lika illa. Sanning och stringens är helt ointressanta, det viktiga är att ta del i någon sorts politikliknande insats för det egna laget.

Men för det andra finns det domkväljande och domkväljande. Det är möjligt att Hanssons gnällande ska ses som någon sorts ansats till överklagande till HD, vilket han i sig är i sin fulla rätt att inlämna. Men är det någon dom som ligger orubbligt fast, så är det en dom som tillkommit efter att HD beviljat resning. Den bedömning av skuldfrågan som ligger bakom FS kvarblivande i häkte och sändande på RPU kommer icke någonsin i helvete att ändras. Det är bara oprofessionellt trams om man försöker inbilla huvudmannen något annat.

Och i ett sådant läge ska man som advokat också vara försiktig med vilka omdömen man fäller, också innan domen formellt har vunnit laga kraft. Jag är inte riktigt säker på att jag tycker att Hansson är det - oaktat att han fortfarande är FS ombud.
Det är inte fel att besvara en argument med ett motargument av samma kaliber. Det är en fri diskussion inom vissa regler som jag håller mig inom, till skillnad mot många andra, se Fnurra-pa-tradens signatur.

Du har ingen aning om vad advokat Hansson har i ärmen, så du ska inte uttrycka dig så säkert om framtiden. Det kan mycket väl bli en uppföljning. Läs här: http://www.dagensjuridik.se/2014/01/hovratten-marinas-ex-sambo-skyldig-till-mordet#comment-31779
Citat:
Nu när dessa jurister dömt honom som skyldig borde nya domare, när Rättspsyk. utlåtande är klart, bedöma målet på nytt.En jävsituation har faktiskt nu uppstått.Detta problem har diskuterats tidigare i sådana här mål
Jag vet inte alls vad som ligger bakom problemet som nämns, men det kan komma att påverka målet. Och det finns annat också. Jag är övertygad om att advokat Hansson vet vad han gör.
Citera
2014-01-25, 20:42
Bannlyst
Citat:
Det fanns gott om personer ur 33-listan som påstod sig aldrig varit i ÖR.
Vad hade hänt om hårstrå eller fingeravtryck varit en av dessa ?

Det fanns ett annat vittne av dessa 33, MK, som inte uppgav för Polisen att han haft BDSM-sex med MJ. Han blev också feldefinerad i 33-charten. Tänk om det var hans hårstrå ?
Han har brunaktigt och längre hår. Eller har haft iaf.

Så nog var Svenkvist medioker när han nonchalerade hårstrån & fingervavtryck, där är vi överens.
Som tur var lyckades IT-forensikerna att smida ihop kedjan för ÅK. Eller snarare mjukvaruutvecklarna.

Det spelar inte någon roll igentligen i detta fallet. Eftersom Fredrik varit i huset ifrån 10 så skulle han säkert märkt när en människa brutit sig in i huset och lagt dit en filt minst 24 timmar efter att blodet torkat i sängen.
Citera
2014-01-25, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är inte fel att besvara en argument med ett motargument av samma kaliber. Det är en fri diskussion inom vissa regler som jag håller mig inom, till skillnad mot många andra, se Fnurra-pa-tradens signatur.

Du har ingen aning om vad advokat Hansson har i ärmen, så du ska inte uttrycka dig så säkert om framtiden. Det kan mycket väl bli en uppföljning. Läs här: http://www.dagensjuridik.se/2014/01/hovratten-marinas-ex-sambo-skyldig-till-mordet#comment-31779

Jag vet inte alls vad som ligger bakom problemet som nämns, men det kan komma att påverka målet. Och det finns annat också. Jag är övertygad om att advokat Hansson vet vad han gör.

Ja se där. JÄV ?
Kan det bli en omgång till, huga!

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag börjar tröttna rejält på dina Än han då?- och Än dom då?-inlägg.
//
Men är det någon dom som ligger orubbligt fast, så är det en dom som tillkommit efter att HD beviljat resning. Den bedömning av skuldfrågan som ligger bakom FS kvarblivande i häkte och sändande på RPU kommer icke någonsin i helvete att ändras. Det är bara oprofessionellt trams om man försöker inbilla huvudmannen något annat.
Kommentarer från Hamilkar ?
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2014-01-25 kl. 20:55.
Citera
2014-01-25, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Det lät inte så i Hansson's slutanförande. Han vet ej vad han gör.
Citera
2014-01-25, 20:46
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
[/spoiler]

Det var ett långt inlägg där du missat sakfrågan angående alt g.m

Killen som M chattade med den 28/7 och bestämde träff med är inte kollad. Polis har inte ens kollat hans mobillogg. Hur ser hans alibi ut?

I Arbogafallet uteslöys två alt.gm. pappan och sambon.
Det finns underlag som visar på att sambon inte kollats upp.

Ska bli intressant att läsa hur HR stänger dörren för alt.gm när åklagaren inte ens presenterat underlag för hur de gått till väga med att utesluta dom.

Nejnej, jag missade inte sakfrågan ang alt gm men du missuppfattade kanske vad jag skrev.

Jag skrev i mitt långa inlägg att jag tror att det med hänsyn till övrig bevisning som föreligger inte behöver uteslutas någon alternativ gm. Detta eftersom endast tänkbara rimliga alternativa gärningsmän behöver uteslutas och här finns det inte, med hänsyn till händelseförloppet, antagligen inte någon annan tänkbar gärningsman än FS.

Det är "rimliga" som är ledordet här. Inte alternativ. Inte andra män som kände Marina. Man måste inte heller utesluta orimliga alternativ. Det var det jag försökte säga med mitt långa inlägg.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ja se där. JÄV ?
Kan det bli en omgång till, huga!

Nej.
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borkvodka
Det spelar inte någon roll igentligen i detta fallet. Eftersom Fredrik varit i huset ifrån 10 så skulle han säkert märkt när en människa brutit sig in i huset och lagt dit en filt minst 24 timmar efter att blodet torkat i sängen.
Men GM kan ha blivit insläppt. Vet du också hur lång tid det tar för blod att torka? Det visste inte blodexperten i TR. Massor av blodexperter i Flashback, tydligen.
Citera
2014-01-25, 20:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borkvodka
Det lät inte så i Hansson's slutanförande. Han vet ej vad han gör.
Det är din uppfattning. Jag litar mer på countrychick och kommer att bilda mig en egen uppfattning så fort skivan kommer på disken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in