2014-01-25, 17:52
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Så du vet alltså inte om HR var enig. Det var ett påhitt.
Vad spelar det för roll ? Det är ju därför det är ojämt antal lagmän i t ex hd.
Dessutom var det ju de oerfarna som satte sig emot den gången .

Fs mördade mj, hovrätten dömde honom för detta , respektera hd och Hrs ställning
Jag lovar att de är mer kompetenta än dig i denna mening
Citera
2014-01-25, 17:53
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Först skrev du "talar för", nu är det "kan inte uteslutas". Du överdrev ?
Jag gav uttryck för min personliga tolkning.
Citat:
Har du något exempel på när en kula passerar rakt genom ena hjärnhalvan och in/ut genom ögat, dessutom vobblat och medvetandet bibehållits ?
Ingen vet i det här fallet hur många sekunder/minuter som kan ha passerat. Inget vet heller vad som föregick skottet. Ett tänkbart scenario är att FS tryckt mynningen mot den sovande MJ och hållit kvar pistolen i det läget tills MJ vaknat.
Citat:
Jag påstår motsatsen. Annars hade ÅK tagit upp lidandet och ångesten i sin gärningsbeskrivning. Det gjorde han väl inte ?
Har inte hört hela pläderingen.
Citera
2014-01-25, 17:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Jag gav uttryck för min personliga tolkning.

Ingen vet i det här fallet hur många sekunder/minuter som kan ha passerat. Inget vet heller vad som föregick skottet. Ett tänkbart scenario är att FS tryckt mynningen mot den sovande MJ och hållit kvar pistolen i det läget tills MJ vaknat.

Du överdrev alltså, vilket är ok.

Du hittade inget exempel på en person som bibehåller medvetandet med ena hjärnhalvan penetrerad ?
Inte jag heller. MJ förlorade med all sannolikhet medvetandet omedelbart.

Kan en sovande person uppleva dödsångest utan veta om hotet ?
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2014-01-25 kl. 18:00.
Citera
2014-01-25, 18:20
Medlem
Citat:
Du överdrev alltså, vilket är ok.

Du hittade inget exempel på en person som bibehåller medvetandet med ena hjärnhalvan penetrerad ?
Inte jag heller. MJ förlorade med all sannolikhet medvetandet omedelbart.

Hur vet du att hon sov?

Hon kan som letsdoit skriver haft en pistol mot pannan och länge vetat att hon strax ska dö.
Om hon sov, hur mycket tid extra tycker du FS skall få i sitt straff?
Citera
2014-01-25, 18:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Hur vet du att hon sov?

Hon kan som letsdoit skriver haft en pistol mot pannan och länge vetat att hon strax ska dö.

I gärningsbeskrivningen i rättegången togs inget lidande upp av Svenkvist.
Jag har ingen aning, det är letsdoit som påstår att:
Citat:
Ett tänkbart scenario är att FS tryckt mynningen mot den sovande MJ och hållit kvar pistolen i det läget tills MJ vaknat.

Jag tolkar det som att gm trycker av när MJ vaknar. Min obesvarade fråga är:
Citat:
Citera
2014-01-25, 18:45
Bannlyst
Citat:
Hur vet du att hon sov?

Sov hon är hon särskilt skyddslös, vilket enligt brottsbalken är skärpande. Ge fanskapet livstid - inte mycket att gräla om!
Citera
2014-01-25, 18:48
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Sov hon är hon särskilt skyddslös, vilket enligt brottsbalken är skärpande. Ge fanskapet livstid - inte mycket att gräla om!

Precis, inget snack om den saken överhuvudtaget. Det är alltså ganska uppenbart att det kan ha varit så att hon låg och sov. Och då tänker jag snarast på ställningen hon låg i då man fann henne.

Håller med de ingredienserna som tidigare domstolar har haft i sina domslut som handlar om livstid är på samma grunder som detta. Jag håller den möjligheten öppen helt klart.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-01-25 kl. 19:08.
Citera
2014-01-25, 18:57
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Precis, inget snack om den saken överhuvudtaget. Det är alltså ganska uppenbart att det kan ha varit så att hon låg och sov. Och då tänker jag snarast på ställningen hon låg i då man fann henne.

Håller med det ingredienserna som tidigare domslut har haft i sina domslut som handlar om livstid är på samma grunder som detta. Jag håller den möjligheten öppen helt klart.

Finns det något vi känner till som skulle kunna vara förmildrande? Annars tycker jag också livstid är det rimliga.
Citera
2014-01-25, 19:06
Bannlyst
Citat:
Finns det något vi känner till som skulle kunna vara förmildrande? Annars tycker jag också livstid är det rimliga.
Han har ju ont i ryggen. Några andra förmildrande omständigheter har inte framkommit i P7:an.
Senast redigerad av smålandtintin 2014-01-25 kl. 19:45.
Citera
2014-01-25, 20:51
Bannlyst
Quarrel hittade detta, kan beslutet komma att rivas upp och målet tas om ?
Citat:
Nu när dessa jurister dömt honom som skyldig borde nya domare, när Rättspsyk. utlåtande är klart, bedöma målet på nytt.En jävsituation har faktiskt nu uppstått.Detta problem har diskuterats tidigare i sådana här mål
http://www.dagensjuridik.se/2014/01/hovratten-marinas-ex-sambo-skyldig-till-mordet#comment-31779
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2014-01-25 kl. 20:54.
Citera
2014-01-25, 20:57
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Nej, finns inget förmildrande. Det som finns talar för ett strängt straff, och jag blir inte förvånad om det blir livstid.

Citat:
Han har ju ont i ryggen. Några andra förmildrande omständigheter har inte framkommit i P7:an.
Nej, den förnekar han ju sedan tidigare P7an. Ryggen får han tyvärr dras med.
Citera
2014-01-25, 22:21
Medlem
Citat:
Ryggen och haltandet är ett spel för galleriet, liksom vilket barn som helst gör för att man skall tycka synd om det och visa på att det har "ont".

Ena sekunden haltar han, gör grimaser när han sätter/reser sig, för att sen i nästa sekund glömma bort detta och ta full styrka och lyfta sig och hoppa ur stolen.

Fredr!k spelar ett spel som vem som helst kan se igenom om man är över 12 år eller inte mentalt handikappad.

Det enda förmildrande som ens skulle kunna komma på tal är att han själv sagt att han varit lite tokig.

Och ryggen kommer vara hans minsta problem när väggarna kryper närmare och och närmare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in