2014-01-24, 22:26
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Skulle detta inte kunna bero på ämnen som
jästbakterier har utsöndrat och som sedan
oxiderar bort när Öl/vinet har fått stå en
stund och "luftat sig"?
Så skulle det ju kunna vara i olika flaskor/burkar. Men knappast i samma låda med boxvin.
Citera
2014-01-24, 22:34
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Skulle detta inte kunna bero på ämnen som
jästbakterier har utsöndrat och som sedan
oxiderar bort när Öl/vinet har fått stå en
stund och "luftat sig"?

Det låter ju vettigt, men blir ändå fel eftersom det även handlar om boxvin...

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så skulle det ju kunna vara i olika flaskor/burkar. Men knappast i samma låda med boxvin.

Precis. Man får ju alltid räkna med att man kan få en dålig öl i flaska/burk, men eftersom detta även gäller boxvin så borde i sådana fall hela boxen vara dålig.... Jag blir inte klok på detta
Citera
2014-01-24, 22:39
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Ptja, varför inte? det kanske är olika tempererade nivåer i boxen
därav olika mängd ämnen per nivå,
Men om man skakar om boxen innan man tappar upp varje glas
så borde det ju bli samma smak i varje glas.
Det kan man ju experimentera med.
Eller är jag helt ute o cyklar på tunn is?
Citera
2014-01-25, 10:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ptja, varför inte? det kanske är olika tempererade nivåer i boxen
därav olika mängd ämnen per nivå,
Men om man skakar om boxen innan man tappar upp varje glas
så borde det ju bli samma smak i varje glas.
Det kan man ju experimentera med.
Eller är jag helt ute o cyklar på tunn is?
Kan ju vara någon bottensats. Skaka mellan varje servering.
Citera
2014-01-25, 11:13
Medlem
Peter77s avatar
Om det är bottensats så ska man ju definitivt inte skaka innan servering, då virvlar man ju upp den äckliga bottensatsen . Ifall man har bottensats ska man dekantera dvs hälla av försiktigt.

Men nu tror jag inte det handlar om bottensats utan att det handlar om att när temperaturen på drycken ökar så förändras vilka smaker som träder fram. Tänk ett rödvin t.ex, kallt smakar det bara surt medans strax under rumstemp träder de kraftiga fylliga smakerna fram.

Kanske dricker du billig öl resp billigt vin. Framförallt billig öl av dålig kvalitet kan ju smaka lite härsket när det börjar närma sig rumstemp.
Detta skulle förklara varför det blir drickbart efter en stund i kylen.

Detta säger jag utan att veta kvaliteten på det du dricker.

Men tror det kan vara något sådant.

Mvh
Citera
2014-01-25, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Om det är bottensats så ska man ju definitivt inte skaka innan servering, då virvlar man ju upp den äckliga bottensatsen . Ifall man har bottensats ska man dekantera dvs hälla av försiktigt.

Men nu tror jag inte det handlar om bottensats utan att det handlar om att när temperaturen på drycken ökar så förändras vilka smaker som träder fram. Tänk ett rödvin t.ex, kallt smakar det bara surt medans strax under rumstemp träder de kraftiga fylliga smakerna fram.

Kanske dricker du billig öl resp billigt vin. Framförallt billig öl av dålig kvalitet kan ju smaka lite härsket när det börjar närma sig rumstemp.
Detta skulle förklara varför det blir drickbart efter en stund i kylen.

Detta säger jag utan att veta kvaliteten på det du dricker.

Men tror det kan vara något sådant.

Mvh

Har tidigare märkt det på olika typer av öl, och den här gången handlar det om ett Chardonnay -ett bra vitt vin från Chile. Ingen billig skit direkt.
Citera
2014-01-25, 16:09
Medlem
Peter77s avatar
Okej, tänkte precis påpeka i mitt tidigare inlägg också, att om det är vitt vin så blir det ju lite tvärtomeffekt mot rött vin. Dvs när vitt vin når uppemot rumstemp kan det smaka väldigt konstigt. Gör sig bäst kylt ju, max en 8-10 grader. Men det visste du säkert redan.

Sen tycker jag egentligen inte priset brukar spela roll för smakupplevelsen av ett vin.
Eller, jag kanske ska säga att jag uppskattar lågpris (inte absoluta budgetsegmentet dock) -viner lika mycket som lite dyrare.
Sen när det gäller vitt vin är du kanske lite känsligare vad gäller smaken. Själv klunkar jag gladeligen rumstempererat vitt vin lika gärna som kylt. Fast det smakar ju annorlunda, helt klart. Vissa kan bli lite åt det jobbigare hållet.

Men jag tror som sagt att det kan ha med temperaturen att göra.

Mvh
Citera
2014-01-25, 16:24
Medlem
Citat:
Okej, tänkte precis påpeka i mitt tidigare inlägg också, att om det är vitt vin så blir det ju lite tvärtomeffekt mot rött vin. Dvs när vitt vin når uppemot rumstemp kan det smaka väldigt konstigt. Gör sig bäst kylt ju, max en 8-10 grader. Men det visste du säkert redan.

Sen tycker jag egentligen inte priset brukar spela roll för smakupplevelsen av ett vin.
Eller, jag kanske ska säga att jag uppskattar lågpris (inte absoluta budgetsegmentet dock) -viner lika mycket som lite dyrare.
Sen när det gäller vitt vin är du kanske lite känsligare vad gäller smaken. Själv klunkar jag gladeligen rumstempererat vitt vin lika gärna som kylt. Fast det smakar ju annorlunda, helt klart. Vissa kan bli lite åt det jobbigare hållet.

Men jag tror som sagt att det kan ha med temperaturen att göra.

Mvh

Njaa, jag tror faktiskt inte det beror på temperaturen i det här fallet. Jag gör ofta så att jag dricker ett glas vin direkt när jag har kommit hem med vinet, och visserligen blir det en kraftigare smak när vinet är varmt, men illa smakar det oftast inte .

Den smaken jag pratar om i mitt topic är mer åt det härskna eller ruttna hållet om du förstår vad jag menar. Det går verkligen inte att dricka det utan att man nästan får kväljningar.
Normalt så häller man så klart ut vin/öl som smakar illa, men eftersom jag upptäckte att det smakar helt okej igen när det har fått stå ett tag -så känns det onödigt att kasta det.

Detta känns som ett mysterium
Citera
2014-01-25, 16:29
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Njaa, jag tror faktiskt inte det beror på temperaturen i det här fallet. Jag gör ofta så att jag dricker ett glas vin direkt när jag har kommit hem med vinet, och visserligen blir det en kraftigare smak när vinet är varmt, men illa smakar det oftast inte .

Den smaken jag pratar om i mitt topic är mer åt det härskna eller ruttna hållet om du förstår vad jag menar. Det går verkligen inte att dricka det utan att man nästan får kväljningar.
Normalt så häller man så klart ut vin/öl som smakar illa, men eftersom jag upptäckte att det smakar helt okej igen när det har fått stå ett tag -så känns det onödigt att kasta det.

Detta känns som ett mysterium

Okej, ja då vete fåglarna vad det kan bero på.
Jo, jag håller med om att det är jävligt konstigt. Du kanske lider av smakhallucinationer.
Citera
2014-01-25, 16:50
Medlem
Citat:
Okej, ja då vete fåglarna vad det kan bero på.
Jo, jag håller med om att det är jävligt konstigt. Du kanske lider av smakhallucinationer.

Haha ja vem vet. Fast då har jag i så fall en ganska stark effekt på min omgivning -eftersom jag har vänner som har smakat på det illasmakande vinet/ölet och tyckt samma sak

Nej, vi får utreda detta vidare :-)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in