2014-01-25, 13:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Fyra timmar kan räcka för att komma fram till att det inte går att enas, och genomföra en omröstning.
Det kallar inte jag för övertygande bevisning.
Citera
2014-01-25, 14:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
En enkel googling: http://sv.wikipedia.org/wiki/Da_Costa-fallet
Citat:
Tingsrättens majoritet (ordföranden och en nämndeman var skiljaktiga) fann att det förelåg övertygande bevisning för att de tilltalade begått mordet och beslutade att de skulle sitta i häkte medan de genomgick en rättspsykiatrisk undersökning (RPU).
Citera
2014-01-25, 14:08
Bannlyst
Citat:

Nja, det blir ju lite bi-polärt det här med hur rätten ser på saken.
I de förra domarna valde man att inte tro att FS gjort döljande åtgärder, och då fanns inte ett enda bevis.
I denna domen väljer man att tro att FS gjort döljande åtgärder, och då finns hur mycket bevis som helst.

Det nya SMSet skänkte de andra indicierna en logisk möjlighet att se dessa som fullt möjliga.
En ändrad utsaga om pengarna gör FS utsaga mer darrig, men den vill jag nog höra på band och inte återgiven i en kort nyhetsresumé.

Utan dessa två delar hade domarna inte kunnat få bort tvivlet, bilen syntes hoppa över parkeringen & LJ visste inte vilken vecka det var.

Det är inte ovanligt att man anammar den ena eller andres sida helt och hållet i sin dom. I TR/HR blev det modstulet för PÅK, men i denna dom förutsätter jag att det blir det omvända. Man kommer köpa ÅKs hela resonemang.
Citera
2014-01-25, 14:20
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
En enkel googling: http://sv.wikipedia.org/wiki/Da_Costa-fallet
Och hur såg beslutet som föregick RPU:n ut..?
Citera
2014-01-25, 14:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det stod att det var övertygande bevisning, precis som i DaCosta-målet som hade skiljaktig mening. Men det stod ingenting i beslutet om enighet eller skiljaktig mening.
Citera
2014-01-25, 14:35
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Nja, det blir ju lite bi-polärt det här med hur rätten ser på saken.
I de förra domarna valde man att inte tro att FS gjort döljande åtgärder, och då fanns inte ett enda bevis.
I denna domen väljer man att tro att FS gjort döljande åtgärder, och då finns hur mycket bevis som helst.

Det nya SMSet skänkte de andra indicierna en logisk möjlighet att se dessa som fullt möjliga.
En ändrad utsaga om pengarna gör FS utsaga mer darrig, men den vill jag nog höra på band och inte återgiven i en kort nyhetsresumé.

Utan dessa två delar hade domarna inte kunnat få bort tvivlet, bilen syntes hoppa över parkeringen & LJ visste inte vilken vecka det var.

Det är inte ovanligt att man anammar den ena eller andres sida helt och hållet i sin dom. I TR/HR blev det modstulet för PÅK, men i denna dom förutsätter jag att det blir det omvända. Man kommer köpa ÅKs hela resonemang.
Åklagaren kunde lägga fram en stark och sammanhängande indiciekedja där FS:s många lögner och villospår framträdde lika tydligt som hans försök att här i tråden söka misskreditera sitt offer och att skaffa sig olika bundsförvanter som kunde hjälpa honom med detta.

Det sista sms:et var något av den felande länk som helt och fullt bevisade att även sms:en till systern varit fejk och ett led i att söka få MJ att för egen maskin ha lämnat Ö R. - Inte undra på att han fick ett vansinnesutbrott och mer eller mindre ville döda den snutjävel som sett till att sms:et kunnat tas fram. - Varför tror du att han googlade som en besatt på fhl N och dennes familj? - Förmodligen upplevde han den mycket envetne N som ett hot pga sina uppenbara svårigheter att manipulera honom.
Citera
2014-01-25, 14:43
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det stod att det var övertygande bevisning, precis som i DaCosta-målet som hade skiljaktig mening. Men det stod ingenting i beslutet om enighet eller skiljaktig mening.
Hur såg beslutet ut - i sin helhet?
Citera
2014-01-25, 14:50
Bannlyst
Citat:
Åklagaren kunde lägga fram en stark och sammanhängande indiciekedja där FS:s många lögner och villospår framträdde lika tydligt som hans försök att här i tråden söka misskreditera sitt offer och att skaffa sig olika bundsförvanter som kunde hjälpa honom med detta.

Det sista sms:et var något av den felande länk som helt och fullt bevisade att även sms:en till systern varit fejk och ett led i att söka få MJ att för egen maskin ha lämnat Ö R. - Inte undra på att han fick ett vansinnesutbrott och mer eller mindre ville döda den snutjävel som sett till att sms:et kunnat tas fram. - Varför tror du att han googlade som en besatt på fhl N och dennes familj? - Förmodligen upplevde han den mycket envetne N som ett hot pga sina uppenbara svårigheter att manipulera honom.

Jag tror du övertolkar "utbrotten", vart fick du "döda snutjäveln ifrån" ?
Som vanligt provocerar de FS genom att säga att han är skyldig och skall erkänna, de vet att det är en akilleshäl, humöret, även PÅK försökte detta i rätten - men fick däng av MH & domare.

Googlat som en besatt ? Han har googlat en gång. Det har nog många i tråden gjort, inkl. undertecknad. Han finns med i många MJ-artiklar.

Håll dig till sanningen och överdriv inte.

Jag har instämt helt i föregående domar & så även du - kallar du det att var FS bundsförvanter ?
Knappast - jag har dock hållit det för fullt möjligt att FS talat sanning, precis som rätten.
Citera
2014-01-25, 15:05
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Knappast - jag har dock hållit det för fullt möjligt att FS talat sanning, precis som rätten.
Den här tråden handlar om den nya rättegången - efter vilken FS befanns skyldig på grundval av en övertygande bevisning. Han ska nu genomgå en RPU innan straffet utmäts. - Den undersökande läkaren som utförde §7:an nämnde personlighetsavvikelse eller långtidseffekter av missbruk .
Citera
2014-01-25, 15:34
Bannlyst
Citat:
Den här tråden handlar om den nya rättegången - efter vilken FS befanns skyldig på grundval av en övertygande bevisning. Han ska nu genomgå en RPU innan straffet utmäts. - Den undersökande läkaren som utförde §7:an nämnde personlighetsavvikelse eller långtidseffekter av missbruk .

Visst, och i den nya utredningen så påstår du att FS skulle "döda snutjäveln" när han förhördes om det återskapade SMSet, vart fick du det ifrån ?
Citera
2014-01-25, 15:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det sa inte att hovrätten var enig. Var vänlig visa var du fick reda på det.
Citera
2014-01-25, 16:18
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Visst, och i den nya utredningen så påstår du att FS skulle "döda snutjäveln" när han förhördes om det återskapade SMSet, vart fick du det ifrån ?
Du använder citattecknen på ett felaktigt och missvisande sätt.

"Inte undra på att han fick ett vansinnesutbrott och mer eller mindre ville döda den snutjävel som sett till att sms:et kunnat tas fram." - ...att jämföra med:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in