Citat:
Ursprungligen postat av
Tulpanpernilla
Ska även bli spännande att se hur HR stänger igen dörrar till alt. g.m när polis inte ens haft intresse att söka någon alt.gm.
Polis har inte ens försökt återskapa ett raderat sms från J.E där han själv påstår att han avbokat den planerade dejten med M. Polis har inte heller begärt ut hans mobillogg.
M var som bekant ute på diverse sidor där hon sökte lekkamrater till sexuella lekar och hade en del kontakt med män med samma intresse. Och de intresen hon + för finns att se från hennes presentationssida på DS.
https://anonfiles.com/file/e508ae99db25f1e24a985d1156d043b3
Här tycker jag att det är märkligt av polis att öht inte kolla upp den person som via chatt med M natten den 28/7 bestämde att de skulle ses dagen efter.
Sorry för långt inlägg.
Jag tror att HovR kommer konstatera att den enda person som haft möjlighet att genomföra brottet och samtliga åtgärder omkring detta är FS. Då behöver man inte utesluta alternativa gm/hemliga mållgans.
För det finns inga möjliga alternativ. Det finns bara en enda person som haft möjlighet att mörda Marina och skaffa undan hennes kropp, skicka sms, ta ut pengar, flytta bilar etc.
Jämför med Arbogafallet. Det fanns rent teoretiskt hur många som helst som kunde ha gåttt förbi och knackat på dörren och sprungit in med en hammare. Innebar detta att man behövde utesluta alla som vistades i Arboga vid denna tidpunkt? Nej. För det är inte så det funkar i domstol. Inte i Sverige och inte någon annanstans heller! Det är bara i hjärnan hos vissa användare på Flashback det funkar så. Och hos vissa förvarsadvokater - men det vet förstås att det egentligen inte är så heller, men advokaterna gör det som deras yrke kräver av dem.
Jag förstår att det kan vara svårt att förstå hur den juridiska bedömningen görs i en domstol och att det därför hackas om och om igen i tråden om alternativa gm, fingeravtryck, hårstrån etc. Men nu är det inte så att alla människor som Marina chattat med är alternativa GM som behöver uteslutas. Jag säger det igen. Anser domstolen att det endast finns en person som haft möjlighet att genomföra brottet så spelar det ingen roll vilka Marina chattat med för de personerna kan ändå inte vara skyldiga.
I brist på juridikutbildning och egen erfarenhet av domstolsarbete kan man läsa på om bevisning i allmänhet och om bevisning i indiciemål i synnerhet. Man får ganska fort en uppfattning om vad som krävs för en fällande respektive friande dom och vad som krävs för utredning om "alternativa gm".
Här är en utmärkkt uppsats där man kan börja.
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=2292949&fileO Id=2342886
Tills sist vill jag säga att skuldbeläggandet av det kvinnliga offret pga hennes sexuella preferenser är osmaklig. Det finns inget stöd för att det rör sig en seriemördare som åker runt med kisskydd och presenningar och raggar på bdsm-sajter. Hade det varit så att Marina hade mördats av en bdsm-fantast eller någon annan som inte höll på med vaniljsex så hade det väl varit troligare att hon hittats inlindad i ett orgie-lakan än en presenning?
Hela detta resonemang låter mer i mina öron som det oerhört tröttsamma: tjejer får skylla sig själva om de; har kort kjol, gillar sex, flörtar, dricker alkohol etc etc. Det var hennes eget fel för att hon gillade "konstigt" sex.
Lägg ner för fan. Det gör mig så jävla irriterad när man påstår att något som är helt irrelevant, som Marinas sexuella preferenser, har något med mordet att göra. Vill man absolut tjata om hennes nätkontakter så kan man prata om dem som just nätkontakter.
Det finns massvis med människor i Sverige som hänger på dejtingsajter och har sexträffar dagligen utan att bli mördade. Det är inte ett "riskbeteende" att ägna sig åt just bdsm. Jag skulle snarare vilja påstå att den sociala kontrollen sannolikt är större i dessa sammanhang då en person som missköter sig skulle bli svartlistad fort och namnet spridas eftersom det rör sig om en mer begränsad krets av människor än vad som hänger på de större dejtingsajterna.
Nu var det inte heller Marinas sexuella preferenser som fick henne mördad. Det var att hon var snäll mot Fredrik Svensson som fick henne mördad. Ett relationsmord. Det klart vanligaste anledningen till att kvinnor dödas i Sverige. Kvinnor dödas i princip alltid av närstående och nästan alltid av män de har eller har haft en relation med (se tex BRÅ, brottsrummet.se, kvinnojouren.se, eller googla).