2014-01-25, 06:33
Medlem
Grandiosos avatar
Med anknytning till ovanstående:

Hade han inte orkat leva längre för att han inte stod ut med skulden som han bar för att ha
dödat Linda, fast misslyckats i sin vilja att ta sitt eget liv och istället improviserat fram
en skraltig story om kineser och kidnappning etc i ett försök att komma ur det hela,
så skulle han sannolikt varit en betydligt lättare match för kommande förhörsledare och
han hade tämligen snabbt fallit till föga och erkänt alltsammans; att han råkat ha ihjäl henne
under ett stormande gräl eller så och nu var helt förstörd av skuldkänslor över vad han gjort.

Han hade gett upp tidigt. Velat ge upp rentav utan större motstånd.
Det ville han inte nu som det blev.
Istället fick man skåda en ganska förslagen och kallhamrad person som absolut inte
var skyldig till någonting vad än en viss polisprofessor trumpetade ut i pressen och tv om
honom och det som hänt.

I min värld var det här en förövare med en plan och en fast beslutsamhet att gäcka rättvisan
till varje pris. Utan alla självmordstankar.
Senast redigerad av Grandioso 2014-01-25 kl. 06:45.
Citera
2014-01-25, 06:53
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Med anknytning till ovanstående:

Hade han inte orkat leva längre för att han inte stod ut med skulden som han bar för att ha
dödat Linda, fast misslyckats i sin vilja att ta sitt eget liv och istället improviserat fram
en skraltig story om kineser och kidnappning etc i ett försök att komma ur det hela,
så skulle han sannolikt varit en betydligt lättare match för kommande förhörsledare och
han hade tämligen snabbt fallit till föga och erkänt alltsammans; att han råkat ha ihjäl henne
under ett stormande gräl eller så och nu var helt förstörd av skuldkänslor över vad han gjort.

Han hade gett upp tidigt. Velat ge upp rentav utan större motstånd.
Det ville han inte nu som det blev.
Istället fick man skåda en ganska förslagen och kallhamrad person som absolut inte
var skyldig till någonting vad än en viss polisprofessor trumpetade ut i pressen och tv om
honom och det som hänt.

I min värld var det här en förövare med en plan och en fast beslutsamhet att gäcka rättvisan
till varje pris. Utan alla självmordstankar.

Jag tror Mats var stressad vid denna tidpunkt och att han trodde polisen var honom på spåret. Han försvann ju samma dag som han var kallad till förhör och det tror jag hänger ihop.

Skulle Mats ta sitt liv var det nog inte för att han hade skuldkänslor gentemot vad han gjor Linda utan snarare på grund av skam inför familjen och andra.
Citera
2014-01-25, 07:47
Medlem
hängballens avatar
Jag tycker fan att Mats ska gå vidare nu och börja må bra igen. Det som hänt har hänt och det går ju inte att ändra på. Byt namn och åk till Norge och arbeta så har du ett bra liv sen Mats.
Citera
2014-01-25, 09:19
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag tror Mats var stressad vid denna tidpunkt och att han trodde polisen var honom på spåret. Han försvann ju samma dag som han var kallad till förhör och det tror jag hänger ihop.

Skulle Mats ta sitt liv var det nog inte för att han hade skuldkänslor gentemot vad han gjor Linda utan snarare på grund av skam inför familjen och andra.
Exakt. Precis det jag menar. Det är därför han skriver i brevet om att han är någon på spåret, för att få familjen att tro på alternativ gärningsman. Jag tolkar Mats som impulsiv, barnslig och egocentrisk - ingen som planerar och utför iskallt. Det syns i hans ekonomi och hans sociala samspel.
Citera
2014-01-25, 11:12
Medlem
Docklands avatar
Hade MA:s hitoria varit sann, borde väl MA besöka LC:s grav lite nu och då. Vet inte om han gör det.
Citera
2014-01-25, 11:42
Medlem
Klarsyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Hade MA:s hitoria varit sann, borde väl MA besöka LC:s grav lite nu och då. Vet inte om han gör det.

Det är lite långt att åka -- MEN --

OM MA hade haft ett rent samvete och VERKLIGEN sörjt sin - som han ibland sa - älskade Linda, hade han sökt upp mig och vi tillsammans hade gått till Lindas grav. DET har han inte gjort.

MA ringde inte ens och frågade efter den försvunna Linda från början. Det borde han ha gjort - om han varit oskyldig.
Citera
2014-01-25, 14:55
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Jag tycker fan att Mats ska gå vidare nu och börja må bra igen. Det som hänt har hänt och det går ju inte att ändra på. Byt namn och åk till Norge och arbeta så har du ett bra liv sen Mats.
Det må jag säga är en ganska märklig inställning.
Varför ska han må bra när han vägrat ta ansvar för sin gärning och erkänna vad han gjort
mot Linda? Hon kan aldrig må bra längre för hon finns inte till mera i detta jordeliv och
det är tack vare just Mats Alm och ingen annan.
Han har smitit undan sin SKULD och det tycker jag är oacceptabelt och därför ska han inte
heller kunna må riktigt bra förrän den dag han går till polisen och lämnar ett erkännande
till slut så att han får möjlighet att sona sitt allvarliga brott i ett fängelsestraff.
Det räcker nämligen inte med att han bara fick några ynkliga månader för överbevisat
griftefridsbrott.

"Det som hänt har hänt", skriver du. En överslätande attityd ger sig där till känna och den
må du ha men jag delar den däremot inte. Det har hänt och det kan inte göras ogjort, nej,
men det innebär inte att skulden avtar bara för att åren går. Den består. Den viker inte.

Mats Alm ska inte ha något riktigt bra liv så länge han inte tar sitt ansvar alltså för
att ha bragt Linda Chen om livet och det vet vi allesammans att det var absolut ingen
annan än just han som gjorde!
Senast redigerad av Grandioso 2014-01-25 kl. 15:21.
Citera
2014-01-26, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Exakt. Precis det jag menar. Det är därför han skriver i brevet om att han är någon på spåret, för att få familjen att tro på alternativ gärningsman. Jag tolkar Mats som impulsiv, barnslig och egocentrisk - ingen som planerar och utför iskallt. Det syns i hans ekonomi och hans sociala samspel.

Jag håller med till fullo ang detta inlägg.
I inlägget ovan av dig så vill jag nog få påstå att Pappa Mats Alm drog ner/upp på stigen som ledde till Linda tillsammans med Maria Alm. Dom försvann vid flera tillfällen å var borta avsevärd tid, enl Chris.
Klart fam Alm varit insatta å behjälpliga med/till Mats Alms mord på Linda, åtminstone efter mordet.

Hanna Alms kommentar då räkfrossande brodern förevisades på bild från Stockholm under polisförhör känns ju 'LITE' inövad, typ'-Han ser ju drogad ut.
Alla, troligen Mommo också, i fam Alm har haft uppgifter så som städa lgh å bil, lärt in vad som skulle sägas till polisen mm.
Mamma Alms polisförhör säger en hel del utan att hon yppade nåt av värde i rena ord, enl mig.
Citera
2014-01-27, 11:56
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nvk
Jag håller med till fullo ang detta inlägg.
I inlägget ovan av dig så vill jag nog få påstå att Pappa Mats Alm drog ner/upp på stigen som ledde till Linda tillsammans med Maria Alm. Dom försvann vid flera tillfällen å var borta avsevärd tid, enl Chris.
Klart fam Alm varit insatta å behjälpliga med/till Mats Alms mord på Linda, åtminstone efter mordet.

Hanna Alms kommentar då räkfrossande brodern förevisades på bild från Stockholm under polisförhör känns ju 'LITE' inövad, typ'-Han ser ju drogad ut.
Alla, troligen Mommo också, i fam Alm har haft uppgifter så som städa lgh å bil, lärt in vad som skulle sägas till polisen mm.
Mamma Alms polisförhör säger en hel del utan att hon yppade nåt av värde i rena ord, enl mig.

precis, de är bevisligen (för att citera lagro) insyltade upp över öronen. om det finns någon sund och vettig medlem av familjen alm så har denne inte gett sig till känna.

maria alm hade väl något att skaffa med mats justerade bokhylla med vill jag minnas
Citera
2014-01-29, 09:44
Medlem
Jag önskar få en förklaring på vilket sätt MA tog sig från Tällberg till N. Bertilsbo den 18 sep, med hänvisning till mitt inlägg #39779 , jag anser det var omöjligt att han kunde vara i Tällberg den dagen och tiden.
Om han inte kunde ta sig från Tällberg till N. Bertilsbo den 18 sep på den tiden som var till förfogande,hör alla era teorier hemma i papperskorgen och ni måste inse att ni haft fel hela vägen.
Citera
2014-01-29, 10:25
Medlem
Åhå, here we go again.
Jag fick för mej att det var tämligen klarlagt ATT han befann sej i Bertilsbo. Det räcker väl långt, utan att man för den delen behöver nagelfara exakt hur han kom dit. Hur var det nu - länge sen jag läst FUP - visst är det väl en busschaffis /annat vittne som identifierar MA när han kliver av bussen?

Om jag fått det om bakfoten så finns ju alltid MA:s familj att rådfråga, fast det känns väl rätt lönlöst. En random bilist som plockat upp MA o gett honom lift hade säkert gett sej tillkänna, så det kan vi nog glömma - om det inte var en förbipasserande rumänsk lastbilschaffis eller liknande. Stulen cykel hade väl också funkat tidsmässigt.

Sen är väl det mesta sagt vad gäller det här sorgliga ärendet. Jag tror inte du lyckas dra igång nåt av värde med dina små konspirationsfunderingar, varken här eller i VB/Bodentråden, mer än att folk blir irriterade.
Citera
2014-01-29, 11:26
Medlem
Klarsyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Jag önskar få en förklaring på vilket sätt MA tog sig från Tällberg till N. Bertilsbo den 18 sep, med hänvisning till mitt inlägg #39779 , jag anser det var omöjligt att han kunde vara i Tällberg den dagen och tiden.
Om han inte kunde ta sig från Tällberg till N. Bertilsbo den 18 sep på den tiden som var till förfogande,hör alla era teorier hemma i papperskorgen och ni måste inse att ni haft fel hela vägen.

Som FZappa säger -- det har ingen betydelse HUR MA kom till Lindas fyndplats. Huvudsaken är att MA kommit dit och "hittade" henne. Han kunde gå så direkt till platsen, eftersom han lagt henne där.

Allt för att jag sa -- Att Ma inte kunde få några försäkringspengar utbetalade snabbt - om inte Lindas kropp kunde hittas. MA opponerade sig under mitt telefonsamtal med honom - då jag sa att OM Linda inte hittades -- skulle han få vänta allt emellan 7-10 år på att få ut pengarna.

MA sa till mig de numera berömda orden: "SÅ LÄNGA KAN JAG INTE VÄNTA!"

Som sagt förut - Lagro: Hur, när, var och varför mördades Linda? DET är en mycket viktigare fråga än hur MA kom till N. Bertilsbo. Mördaren vet vi redan - även om han inte är dömd -- ännu. Bäst för hans eget välbefinnande är att erkänna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in