2013-05-19, 11:05
Medlem
Abides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallyRally
Sparkar igång den här tråden då!

Undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med instuderingsfrågor till denna otroligt tråkiga och hemska bok? Eller om någon skulle sitta på svaren till frågorna.
Ja, jag har läst boken men jag hade så jävla svårt att sätta mig in i den.

Behöver detta till en svenska kurs. Som jag är klar med men det är instuderingsfrågorna som saknas!

All hjälp uppskattas fruktansvärt mycket.

Jag har precis läst boken som en del av kursen Litteraturvetenskap A och har en ganska bra uppfattning om vad den handlar om.
Citera
2014-01-17, 00:51
Medlem
Cineastens avatar
Boken har jag inte läst men tv-serien har jag sett ikväll efter att den släppts i Svts Öppet Arkiv, och det är verkligen ett hemskt samhälle som beskrivs. Usch vilken makalöst tråkig värld att leva i. Att läsa om dystopier eller att uppleva dem på film får mig att uppskatta det samhälle vi har idag även om det inte på något sätt är perfekt. Men friheten är åtminstone större i verkligheten och det betyder oerhört mycket. Fy fan för att leva som de gör i Kallocain. *ryser*
Citera
2014-01-17, 13:08
Medlem
Att det är en förbannat originell och välskriven bok som var långt före sin tid är det ju redan fastslaget flera gånger i tråden. Jag ansluter mig också till den skaran som menar att den i många avseenden överträffar både 1984 och Brave New World (här bör dock nämnas att det var säkert 8-9 år sedan jag som 16-åring läste dem). Intressant är också att det var en kvinnlig författare som stod bakom bedriften och i min mening överglänser den faktiskt många av de samtida manligt författade svenska böckerna under samma tid... eller nå, av dem jag hittills betat av i var fall...

Finns det några fler originella svenska böcker med sci-fi-element (eller futuristiska element eller vad man nu skall säga...) från säg kring sekelskiftet och fram till och med 60-talet som kan mäta sig med, eller i alla fall är ungefär lika bra som, Kallocain? Vi kan räkna bort Martinsons Aniara, den är visserligen intressant och originell men personligen tycker jag att den saknar det där lilla extra som gör Kallocain så jävla bra. Jag fick nys om någon bok som i sammanhanget verkade intressant, men jag minns dessvärre inte titeln, och den verkar inte förekomma i denna tråd. Den bör nämnas att den nog dock inte var dystopisk. Tror den nämndes i någon av Nikanor Teratologens böcker, men hittar helt enkelt inte var. Någon som kan hjälpa mig att söka reda på den?
Senast redigerad av Vetrarmegin 2014-01-17 kl. 13:11.
Citera
2014-01-23, 09:55
Medlem
Feldherrnhalles avatar
Är Kallocain på något sätt lik Kris av samma författare? Jag hade förväntat mig en linjär berättelse i den sista men fick något mer konceptuellt som även om språket stundtals var vackert, mest förvirrade.
Citera
2014-01-23, 19:11
Medlem
Rymdarens avatar
I mitt tycke är 1984 en klart mer välskriven bok med ett sug i storyn jämfört med Kallocain. Däremot känns den senare mycket mer realistisk och därmed faktiskt mer skrämmande.

Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Finns det några fler originella svenska böcker med sci-fi-element (eller futuristiska element eller vad man nu skall säga...) från säg kring sekelskiftet och fram till och med 60-talet som kan mäta sig med, eller i alla fall är ungefär lika bra som, Kallocain?

Det verkar vara väldigt torrt med svensk sci-fi, speciellt före 1960. Jag hade gärna också mottagit tips.
En titel som jag inte läst men skulle vilja är "Oxygen och Aromasia" av Claes Lundin (1878) som är en framtida utopi.
Citera
2014-01-24, 15:28
Medlem
Citat:
Jag fick nys om någon bok som i sammanhanget verkade intressant, men jag minns dessvärre inte titeln, och den verkar inte förekomma i denna tråd. Den bör nämnas att den nog dock inte var dystopisk. Tror den nämndes i någon av Nikanor Teratologens böcker, men hittar helt enkelt inte var. Någon som kan hjälpa mig att söka reda på den?

Kan det vara Robotarnas gud av Elfred Berggren, från 30-talet? Har inte läst den men skulle gärna göra det. Den omnämns i alla fall i Äldreomsorgen i Övre Kågedalen.
Citera
2014-01-24, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feldherrnhalle
Är Kallocain på något sätt lik Kris av samma författare? Jag hade förväntat mig en linjär berättelse i den sista men fick något mer konceptuellt som även om språket stundtals var vackert, mest förvirrade.

I vilket avseende menar du? Språkligt har jag för mig att de är rätt lika, även om hon i Kris använder ett något varmare och betydligt personligare språk och berättelsen är hyfsat linjär i Kallocain. Annars är de totalt olika. Nu är denna tråd visserligen om Kallocain, men jag förstår inte riktigt hur du tycker att språket är förvirrande? Om något så tycker jag att Karin Boyes böcker och dikter kännetecknas av vad man något pretentiöst skulle kunna kalla en "poetisk klarhet". Det som gör det hela litet lurigt är kanske snarare att hon så ofta skrev om konflikter och splittring (mest drifter osv. inom människan) och typ anpassar språket efter de aktuella sinnestillstånden eller händelserna och brytpunkterna hon beskriver, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Rymdaren
Det verkar vara väldigt torrt med svensk sci-fi, speciellt före 1960. Jag hade gärna också mottagit tips.
En titel som jag inte läst men skulle vilja är "Oxygen och Aromasia" av Claes Lundin (1878) som är en framtida utopi.

Kom i efterhand på att sci-fi i det här sammanhanget var ett något felaktigt ordval från min sida, framtidsskildringar av all dess slag vore väl lämpligare. Men ja, det är synd att det inte finns så mycket intressant svensk sci-fi! Att vi överhuvud taget i alla fall har några verk som faktiskt är väldigt intressanta känns ju med tanke på vår ringa befolkningsmängd dock härligt på något sätt! Är Oxygen och Aromasia svår att få tag i, eller är det andra böcker som hamnat i vägen för dig?

Citat:
Ursprungligen postat av NinoRojo
Kan det vara Robotarnas gud av Elfred Berggren, från 30-talet? Har inte läst den men skulle gärna göra det. Den omnämns i alla fall i Äldreomsorgen i Övre Kågedalen.

Den var det! Tusen tack!
Senast redigerad av Vetrarmegin 2014-01-24 kl. 19:36.
Citera
2014-01-24, 19:48
Medlem
Feldherrnhalles avatar
Citat:
I vilket avseende menar du? Språkligt har jag för mig att de är rätt lika, även om hon i Kris använder ett något varmare och betydligt personligare språk och berättelsen är hyfsat linjär i Kallocain. Annars är de totalt olika. Nu är denna tråd visserligen om Kallocain, men jag förstår inte riktigt hur du tycker att språket är förvirrande? Om något så tycker jag att Karin Boyes böcker och dikter kännetecknas av vad man något pretentiöst skulle kunna kalla en "poetisk klarhet". Det som gör det hela litet lurigt är kanske snarare att hon så ofta skrev om konflikter och splittring (mest drifter osv. inom människan) och typ anpassar språket efter de aktuella sinnestillstånden eller händelserna och brytpunkterna hon beskriver, eller?

Menar inte nödvändigtvis att språket i sig är förvirrande, utan snarare dispositionen av berättelsen.
Citera
2014-01-24, 21:09
Medlem
Rymdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinoRojo

Det tipset tackar man för!

Tyvärr verkar det inte finnas någon billigt exemplar att få tag på? Eller nån som vet?

Citat:
Kom i efterhand på att sci-fi i det här sammanhanget var ett något felaktigt ordval från min sida, framtidsskildringar av all dess slag vore väl lämpligare. Men ja, det är synd att det inte finns så mycket intressant svensk sci-fi! Att vi överhuvud taget i alla fall har några verk som faktiskt är väldigt intressanta känns ju med tanke på vår ringa befolkningsmängd dock härligt på något sätt! Är Oxygen och Aromasia svår att få tag i, eller är det andra böcker som hamnat i vägen för dig?

Oxygen däremot finns i nyare upplaga och är lätt att beställa. Har den dock inte, men den får väl införskaffas så småningom.

Sci-fi är en bred benämning, där framtidsskildringar kan lätt hamna i samma kategori. Fast med Kallocain blir tungan lite sned när man försöker kalla det för SF.
Citera
2014-08-14, 19:17
Medlem
Germanofils avatar
Mycket bra bok! Välskriven med en bra story och en mycket intressant politisk "varning" som är lika aktuell idag som den var på 40-talet. Synd bara att Boye valde att göra boken så kort. Hon hade kunnat brodera ut det hela lite mer och låta händelserna fortsätta för att få till en längre bok. Och inte långt därefter tog hon ju livet av sig så det blev inga fler böcker i samma stil från hennes sida.
Citera
2014-08-15, 22:05
Medlem
En fantastisk bok! Boye påverkades mycket av första världskriget och det känns tydligt att hennes oro för vad som stundade inspirerade till Kallocain. Håller med om att den är för kort, liksom Boyes eget liv.
Citera
2023-12-30, 17:33
Medlem
Pynchs avatar
Kallocain är en fantastisk roman som i litterärt avseende vida överträffar överskattade Nineteen Eightyfour.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in