Citat:
Ursprungligen postat av
Feldherrnhalle
Är Kallocain på något sätt lik Kris av samma författare? Jag hade förväntat mig en linjär berättelse i den sista men fick något mer konceptuellt som även om språket stundtals var vackert, mest förvirrade.
I vilket avseende menar du? Språkligt har jag för mig att de är rätt lika, även om hon i Kris använder ett något varmare och betydligt personligare språk och berättelsen är hyfsat linjär i
Kallocain. Annars är de totalt olika. Nu är denna tråd visserligen om Kallocain, men jag förstår inte riktigt hur du tycker att språket är förvirrande? Om något så tycker jag att Karin Boyes böcker och dikter kännetecknas av vad man något pretentiöst skulle kunna kalla en "poetisk klarhet". Det som gör det hela litet lurigt är kanske snarare att hon så ofta skrev om konflikter och splittring (mest drifter osv. inom människan) och typ anpassar språket efter de aktuella sinnestillstånden eller händelserna och brytpunkterna hon beskriver, eller?
Citat:
Ursprungligen postat av
Rymdaren
Det verkar vara väldigt torrt med svensk sci-fi, speciellt före 1960. Jag hade gärna också mottagit tips.
En titel som jag inte läst men skulle vilja är "Oxygen och Aromasia" av Claes Lundin (1878) som är en framtida utopi.
Kom i efterhand på att sci-fi i det här sammanhanget var ett något felaktigt ordval från min sida, framtidsskildringar av all dess slag vore väl lämpligare. Men ja, det är synd att det inte finns så mycket intressant svensk sci-fi! Att vi överhuvud taget i alla fall har några verk som faktiskt är väldigt intressanta känns ju med tanke på vår ringa befolkningsmängd dock härligt på något sätt! Är
Oxygen och Aromasia svår att få tag i, eller är det andra böcker som hamnat i vägen för dig?
Citat:
Ursprungligen postat av
NinoRojo
Kan det vara Robotarnas gud av Elfred Berggren, från 30-talet? Har inte läst den men skulle gärna göra det. Den omnämns i alla fall i Äldreomsorgen i Övre Kågedalen.
Den var det! Tusen tack!