Citat:
Ursprungligen postat av
Soderortskillen
Om detta nu ska föreställa konservatism så är din lärare helt rudis. Sedan när vill vi konservativa utrota arbetare? "Ett enskild liv är obetydlig" tyder på kollektivism, alltså ej konservatism.
Jag har väldigt svårt för konservatism och kan verkligen inte se det som en politisk ideologi. Det kanske kan anses vara en del av en politisk ideologi, såsom att kapitalism snarare är konservativ än revolutionär och att kommunism har tenderat att vara mer revolutionär i praktiken. Däremot är jag tveksam till att kommunism enligt Marx per definition är revolutionär, förutom i ett initialt skede då det gamla borgarsamhället skall störtas. Enligt Marx är detta ett naturligt skede då arbetarnas alienering från produktionen, arbetet och slutligen sig själva omöjliggör upprätthållandet av borgarklassen, så man kan argumentera för att inte ens det är en revolution utan snarare evolution.
Hur som, praktiserad kommunism har tenderat att ta till vara på den revolutionära iden för att motivera drastiska politiska beslut, "låt hundra blommor blomma" etc.
Konservatism å andra sidan kommer väl snarare från Pariskommunens tid då rojalisterna motsatte sig revolutionen och därmed ansågs konservativa. Men konservatism innebär ju inte rojalism!
Alltså,
TVÅAN är ett skämt, den som skrev definitionen fattar ju inget av politiska ideologier öht och är förhoppningsvis INTE lärare i ämnet. Kollektivism var en bra analogi, vilket heller inte är en politisk ideologi men kan vara en del av en sådan. Citatatet har enligt mig drag av följande ideologier:
Fascism. "Allt för staten, allt inom staten, inget mot staten".
Nazism. "Ett ärofyllt, rent och pånyttfött samhälle".
Rojalism (LXIV). "Staten, det är jag"
Satanism (i så fall som teokrati ;p) "Det kommer en tid då de starka måste höja sig över de svaga"
Troligen Antz som ni säger.
Föga förvånande att även dagens lärare ser tecknad/animerad film som kvalitativt utbildningsmaterial snarare än gamla mossor som Smith, Mill, Marx, Bakunin, Macchiavelli etc. etc.
I Sverige är det ju snarare Socialdemokraterna som är konservativa genom att bevara "folkhemmet" och moderaterna, eller alliansen, som är revolutionära genom att bryta ner det och privatisera.
"Upp till kamp mot gemensamt ägande och för privat välfärd!"
M - det revolutionära alternativet.